Autoconcepto físico en función de variables sociodemográficas y su relación con la actividad física

  1. Fernández Guerrero, Manuel 1
  2. Feu Molina, Sebastián 1
  3. Suárez Ramírez, Miriam 1
  1. 1 Universidad de Extremadura
    info

    Universidad de Extremadura

    Badajoz, España

    ROR https://ror.org/0174shg90

Journal:
Cultura, ciencia y deporte

ISSN: 1696-5043

Year of publication: 2020

Volume: 15

Issue: 44

Pages: 189-199

Type: Article

DOI: 10.12800/CCD.V15I44.1461 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Cultura, ciencia y deporte

Sustainable development goals

Abstract

The objective of this work is to study how the practice of physical activity of the students of Primary Education and Compulsory Secondary Education affects the physical self-concept. A transversal, descriptive and inferential study was carried out in which 1093 students from the city of Badajoz participated. Sociodemographic and contextual variables of educational centers have been taken into account, including sex, age, academic year, character of the center and type of education offered. The instrument used to know the self-concept is the Questionnaire of Physical Self-Concept (CAF) of Goñi, Ruiz de Azúa and Liberal (2004) and the one used to know the level of physical activity is the Questionnaire PAQ-C (Physical Activity Questionnaire for Children) of Kowalski, Crocker and Faulkner (1997). The results of this investigation show how the practice of physical activity is positively related to an improvement of the Physical Self-concept (p < .05). On the other hand, physical selfconcept is higher in male students and as older students get higher scores of physical self-concept.

Bibliographic References

  • Álvarez, L., Cuevas, R., Lara, A., &amp; González, J. (2015). Diferencias del autoconcepto físico en practicantes y no practicantes de actividad física en estudiantes universitarios. Cuadernos de Psicología del Deporte, 15(2), 27-34. https://doi.org/10.4321/s1578-84232015000200004
  • Alvariñas, M., &amp; González, M. (2004). Relación entre la práctica físicodeportiva extraescolar y el autoconcepto físico en la adolescencia. Revista de Educación Física, 94(1), 5-8.
  • Ato, M., López, J. J., &amp; Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de Psicología, 29(3), 1038-1059. https://doi.org/10.6018/analesps.29.3.178511
  • Axpe, I., Infante, G., &amp; Fernández-Zabala, A. (2015). ¿Es posible mejorar el autoconcepto físico universitario mediante una intervención cognitiva? Acción psicológica 12(1), 23-34. https://doi.org/10.5944/ap.12.1.11864
  • Axpe, I., Infante, G., &amp; Goñi, E. (2016). Mejora del autoconcepto físico. Eficacia de una intervención cognitiva breve con alumnado universitaria de Educación Primaria. Educación XX1, 19(1), 227-246.
  • Barrios, D., Gómez, M.A., &amp; Barriopedro, M.I. (2017). Análisis del autoconcepto físico en estudiantes de enseñanza física que participan en el proyecto de especialización deportiva de la Comunidad de Madrid. Revista de Psicología del Deporte, 26(2), 45-53.
  • Benítez-Porres, J., López, I., Barrera-Expósito J., Alvero-Cruz, J.R., &amp; Carnero, E. A. (2015). Puntos de corte para clasificar adolescentes activos a través del cuestionario de actividad física para adolescentes (PAQ-A). Gymnasium, 1(1), 71-73.
  • Blanco, H., Benavides, E.V., Tristán, J.L., &amp; Mayorga-Vega, D. (2017). Actividad física, imagen corporal y autoconcepto personal en jóvenes universitarias mexicanas. Revista de Psicología del Deporte, 26, (Suppl 2), 25-33.
  • Burns, R. B. (1990). El autoconcepto. Teoría, medición, desarrollo y comportamiento. Bilbao: Ediciones EGA.
  • Candel, N., Olmedilla, A., &amp; Blas, A. (2008). Relaciones entre la práctica de actividad física y el autoconcepto, la ansiedad y la depresión en chicas adolescentes. Cuadernos de Psicología del Deporte, 8(1), 61-77.
  • Chanal, J. P., Marsh, H. W., Sarrazin, P. G., &amp; Bois, J. E. (2005). Big-fishlittlepond effects on gymnastics self-concept: Social comparison processes in a physical setting. Journal of Sport and Exercise Psychology, 27(1), 53-70. https://doi.org/10.1123/jsep.27.1.53
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2a Ed.). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  • Contreras, O. R., Fernández, J. G., García, L. M., Palou, P., &amp; Ponseti, J. (2010). El autoconcepto físico y su relación con la práctica deportiva en estudiantes adolescentes. Revista de Psicología del Deporte, 19, 23-39.
  • Dieppa, M., Machargo, J., Luján, I., &amp; Guillén, F. (2008). Autoconcepto general y físico en jóvenes españoles y brasileños que practican actividad física vs. no practicantes. Revista de Psicología del Deporte, 17(2), 221-239.
  • Esnaola, I. (2005). Desarrollo del autoconcepto durante la adolescencia y principio de la juventud. Revista de Psicología General y Aplicada, 58(2), 265-277.
  • Esnaola, I., &amp; Zulaika, L. M. (2009). Physical activity and physical selfconcept in a sample of middle-aged Basque adults. Perceptual and Motor Skills, 108(2), 479-490. https://doi.org/10.2466/pms.108.2.479-490
  • Esnaola, I., Infante, G., &amp; Zulaika, L. (2011). The Multidimensional Structure of Physical Self-Concept. The Spanish Journal of Psychology, 14(1), 304–312. https://doi.org/10.5209/rev_sjop.2011.v14.n1.27
  • Esnaola, I., Rodríguez, A., &amp; Goñi, E. (2011). Propiedades psicométricas del cuestionario de Autoconcepto AF5. Anales de Psicología, 27(1), 109-117.
  • Espejo, T., Zurita, F., Chacón, R., Castro, M., Martínez-Martínez, A., &amp; Pérez-Cortés, A.J. (2018). Actividad física y autoconcepto: dos factores de estudio en adolescentes de zona rural. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 13(2), 203-210.
  • Fox, K. (2000). The effects of exercise on self-perceptions and self-esteem. En Biddle, S.J.H., Fox, K. R. y Boutcher, S.H. (Eds.), Physical activity and Psychological wellbeing (pp. 88-117). London: Routledge and Kegan Paul.
  • Topcu, S., Orthon, F. S., Tayfun, M., Ucaktuerk, S. A., &amp; Demirel, F. (2016). Anxiety, depression and self-esteem levels in obese children: a case-control study. Journal of Pediatric Endocrinology &amp; Metabolism, 29(3), 357-361. doi:10.1515/JPEM-2015-0254
  • Trautwein, U., Gerlach, E., &amp; Lüdtke, O. (2008). Athletic classmates, physical self-concept, and free-time physical activity: A longitudinal study of frame of reference effects. Journal of Educational Psychology, 100(4), 988-1001. https://doi.org/10.1037/0022-0663.100.4.988
  • Videra, A., &amp; Reigal, R. (2013). Autoconcepto físico, percepción de salud y satisfacción vital en una muestra de adolescentes. Anales de psicología, 29(1), 141-147. https://doi.org/10.6018/analesps.29.1.132401