Nadie hablará de nosotras cuando hayamos muerto. Pérdida e invisibilidad del patrimonio artístico femenino

  1. Alario Trigueros, Teresa 1
  2. Lucas Palacios, Laura 2
  1. 1 Departamento de Historia del Arte. Universidad de Valladolid
  2. 2 Departamento de Didácticas de las Ciencias Experimentales, Sociales y Matemáticas. Universidad de Valladolid
Journal:
Anales de historia del arte

ISSN: 0214-6452

Year of publication: 2018

Issue: 28

Pages: 417-430

Type: Article

DOI: 10.5209/ANHA.61623 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Anales de historia del arte

Abstract

The real LPHE, which entered into force in 1985, establishes as main objectives the knowledge, conservation and transmission of the common cultural heritage. Regardless of the evolution of the concept of cultural heritage in these years, there is a part that continues to present special problems: the one generated by women throughout history and up to the present.In the case of artistic heritage, in the last three decades that have passed since the implementation of the Heritage Law, the gender gap in museum institutions has not only decreased, but has become broader: they are saved, they conserve and exhibit a number of works created by women inferior to that of correspondence and the contrast with the reality of each historical moment, while they continue to acquire more works by men artists of the women artist. This does not mean a serious problem for the concept of heritage of our present, but for the heritage that we will bequeath to future generations, that the parts of the works that have had in the past or currently have a significant weight in the artistic panorama more difficulties to conserve.

Bibliographic References

  • Alario Trigueros, M. T. (2010). Sobre museos y mujeres: un nuevo diálogo. Hermus, 3, 19-24.
  • Alario Trigueros, T. (2006). María Paz Romero: La ilusión del éxito. En Alario, T. y García Colmenares, C. (Eds). Intelectuales palentinas del siglo XX. Palencia: Cálamo.
  • Alario Trigueros, T. (2011). Una mirada desde el género. Figuras de la exclusión, 127-138.
  • Alario Trigueros, T. (2015). Aracne en el arte contemporáneo español. En Puleo, A. (Eds.), Hacia Una cultura de la sostenibilidad. Análisis y propuestas desde la perspectiva de género, 251-262. Valladolid: Universidad de Valladolid.
  • Bokova, I. (2015). Igualdad de género: patrimonio y creatividad, Argentina: Unesco.
  • Bolaños, M. (1999). Historia de los museos en España. Gijón: Trea.
  • Catálogo de la exposición Atomic Circus. Museo Nacional Reina Sofía. 2014
  • Cid, M. D. (2017). Marcelina Porcela (1864-1917). Una pintora en su contexto (Tesis doctoral). Universidad de Valladolid, Valladolid.
  • Cuenca, J. M. (2003). El patrimonio en la didáctica de las ciencias sociales. Análisis de concepciones, dificultades y obstáculos para su integración en la enseñanza obligatoria (Tesis doctoral). Universidad de Huelva, Huelva.
  • Diego, E. (2009): La mujer y la pintura del S. XIX español. Cuatrocientas olvidadas y alguna más. Madrid:
  • G. Pollock. (2002). Disparar sobre el canon. Mora. Revista del Instituto Interdisciplinario de Estudios de Género, 8, 25-32.
  • Gutierrez Husillo, A. (2012). Meandros de la memoria. Ausencias y silencios en torno al patrimonio en femenino. Ausencias y silencios, 14-24.
  • Hall, S. y du Gay, P. (2003). Cuestiones de identidad cultural. España: Amorrotu Editores.
  • Hernández Hernández (2007). La Museología ante los retos del siglo XXI. E-rph. Revista Electrónica de patrimonio histórico, 1. Obtenido de: http: //revistaseug.ugr.es/index.php/erph/article/view/3326.
  • Informe MAV nº 7. 18 de mayo de 2011. Web de MAV https: //mav.org.es/documentacion/informes/informemav-n7/ (fecha de consulta: 22 de mayo de 2018).
  • Jiménez de Madariaga, C. (2002). La comercialización del Patrimonio Cultural. En VI Jornadas Andaluzas del Patrimonio Histórico. Sevilla: Consejería de Cultura de la Junta de Andalucía, 63-107.
  • Llonch Molina, N. y López Benito, V. (2010). La mujer, agente generador de nuevas realidades Museísticas. Her&Mus, 3, 5-6.
  • López Fernández Cao, M. (2011). ¿Es necesario un museo de mujeres? Patrimonio en femenino, 77-82. Ministerio de Cultura: Madrid.
  • Lowenthal, D. (1998). El pasado es un país extraño. Madrid: Akal.
  • Marzo, J.L. y Mayayo, P. (2015). Arte en España (1939-1915). Ideas, prácticas, políticas. Madrid: Cátedra.
  • Pollock, G. (2010). Encuentros en el museo feminista virtual. Madrid: Cátedra.
  • Rich, A. (1979). Sobre mentiras, secretos y silencios. Barcelona: Icaria.
  • VV.AA. (2012). Mujeres en el sistema del arte español en España. MAV/EXIT: Madrid.
  • Web Patrimonio en femenino: https: //sede.educacion.gob.es/publiventa/detalle.action?cod=14187C (fecha de consulta: 23 de mayo de 2018).