La cultura mediática y el discurso posmachistaanálisis retórico de facebook ante la violencia de género

  1. Etura Hernández, Dunia 1
  2. Gutiérrez Sanz, Víctor 2
  3. Martín Jiménez, Virginia 2
  1. 1 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

  2. 2 Universidad de Valladolid (UVA) España
Journal:
Investigaciones feministas

ISSN: 2171-6080

Year of publication: 2017

Issue Title: Monográfico: Cultura mediática y feminismo: identidad, política e ideología en el universo mainstream

Volume: 8

Issue: 2

Pages: 369-384

Type: Article

DOI: 10.5209/INFE.55034 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Investigaciones feministas

Sustainable development goals

Abstract

This paper studies the appearance of the post-sexism discourse in Social networks through controversy in Facebook about the broadcast in the spanish television of a journalist report called ‘Sexism kills’ (February, 2016) in a prime time programme entitled “Salvados”. Specifically, we analyse a corpus of texts formed by 98 comments and more tan 4000 reactions on the night of January 31 consequence of a preview advertisement in the Jordi Evole’s Facebook page (the presentator of the programme).Our theoretical supporting research is based on feminist theory and critical discourse analyse. By means of both proposal, we have tried to find, show and describe a post-sexism discourse and the ideological frames underlying in the comments, which attacked the topic of the tv programme even before the telecast. Upon examination of this corpus, it becomes clear that exist a common discoursive patron in the postsexism prosumers in internet and a different behaviour by genders against the sexist violence.

Bibliographic References

  • Albaladejo Mayordomo, Tomás. (2003). Notas sobre la comunicación retórica en Quintiliano. Monteagudo, (8), 27-35.
  • Alonso, Elisa; Broullón-Lozano Manuel & Lamuedra-Graván, María. (2016). Análisis empírico de las dinámicas de remediación entre televisión e internet en España: discursos de receptores. Revista Latina de Comunicación Social, 71, 160-196. http://www.revistalatinacs.org/071/paper/1090/10es.html
  • Bauman, Zygmunt. (2001). En busca de la política. Argentina: Fondo de cultura económica
  • Berlanga Fernández, Inmaculada; García García, Francisco. (2014). Ciberretórica: Aristóteles en las redes sociales. Manual de Retórica en la comunicación digital. Madrid: Fragua.
  • Berlanga Fernández, Inmaculada; García García, Francisco & Victoria Mas, Juan Salvador. (2013). Ethos, Pathos and Logos in Facebook. User Networking: New «Rhetor» of 21st Century. Comunicar, XXI, 127-135.
  • Cebrián Herreros, Mariano. (2008). La Web 2.0 como red social de comunicación e información. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 14, 345-361.
  • Colectivo DigiRhet.org (2006). Teaching Digital Rhetoric: Community, Critical Engagement, and Application. Pedagogy, 6(2), 231-259.
  • Fish, Stanley. (1992). Práctica sin teoría : retórica y cambio en la vida institucional. Barcelona: Destino.
  • Grassi, Ernesto. (2015). Retórica como filosofía. La tradición humanista. Barcelona: Anthropos Editorial.
  • Gutiérrez Sanz, Víctor. (2016). Retórica de los discursos digitales. Una propuesta metodológica para el análisis de los discursos en Twitter. Aposta: Revista de ciencias sociales, (69), 67-103.
  • Handa, Carolyn. (2001). Letter from the guest editor: digital rhetoric, digital literacy, computers, and composition. Computers and Composition, 18(1), 1-10. doi:10.1016/S8755-4615(00)00043-8.
  • Kristeva, Julia. (1981). Semiótica. Madrid: Fundamentos.
  • Lorente Acosta, Miguel. (2013). Posmachismo, violencia de género y derecho. Themis revista jurídicade igualdad de género, 13, 67-76.
  • Martín Jiménez, Virginia; Etura Hernández, Dunia; Ballesteros Herencia Carlos. (2016). Jóvenes universitarios, medios de comunicación y violencia de género. Una aproximación cuantitativa en torno a los estudiantes de Periodismo. Revista Latina de Comunicación Social, 71, 891-911. doi:10.4185/RLCS-2016-1126.
  • Martín Jiménez, Virginia y Campos Domínguez, Eva. (2011). El treinta aniversario del 23-F en la web 2.0: la teoría de la espiral del silencio en la “audiencia creativa”. Revista de Comunicación Vivat Academia, 11, 481-496. http://vivatacademia.net/index.php/vivat/article/view/74.
  • Perelman, Chaim y Olbrechts-Tyteca, Lucie. (2009). Tratado de la argumentacion: La nueva retórica. Madrid: Gredos.
  • Potter, Jonathan. (1998). La representación de la realidad: discurso, retórica y construcción social. Barcelona: Paidós.
  • Pujante Sánchez, David. (2003). Manual de retórica. Madrid: Castalia.
  • Pujante Sánchez, David. (2016). Constructivist rhetoric within the tradition of rhetorical studies in Spain. Res Rhetorica, 30-49.
  • Pujante Sánchez, David, y Morales-López, Esperanza. (2013). Discurso (discurso político), constructivismo y retórica: los eslóganes del 15-M. Language, Discourse, & Society, 2(2), 33-59.
  • Quintiliano, Marco Fabio. (2004). Instituciones Oratorias. Alicante: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes.
  • Ruíz Franco, Rosario. (2007). ¿Eternas menores? Las mujeres en el franquismo. Madrid: Biblioteca Nueva.
  • Zappen, James P. (2005). Digital Rhetoric: Toward an Integrated Theory. Technical