Los sistemas de gestión terminológica desde la perspectiva de los intérpretes en el ámbito biosanitario

  1. María Teresa Ortego-Antón 1
  1. 1 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Journal:
Panace@: Revista de Medicina, Lenguaje y Traducción

ISSN: 1537-1964

Year of publication: 2017

Volume: 18

Issue: 46

Pages: 108-113

Type: Article

More publications in: Panace@: Revista de Medicina, Lenguaje y Traducción

Abstract

Translators have a wide variety of computer-assisted tools for terminology management. However, interpreters have not benefited from the same level of innovation, despite the fact that specialised vocabulary is one of the main difficulties for interpreters in medical settings. In this study, a set of parameters is established to analyse existing terminology management systems (TMS) from the point of view of interpreters in medical settings. The results suggest the need to improve the design of TMS as well as to inform new searching procedures used by interpreters in medical settings.

Bibliographic References

  • Bancroft, Marjory A. (2015): «Community interpreting. A Profession Rooted in Social Justice», en H. Mikkelson y R. Jourdenais (eds.), The Routledge Handbook of Interpreting. London/New York: Routledge, 217-235.
  • Bilgen, Baris (2009): Investigating Terminology Management for Conference Interpreters. MA dissertation. Otawa: University of Otawa.
  • Costa, Hernani; Gloria Corpas, Isabel Durán (2014a): «Technology-Assisted Interpreting», MultiLingual, 143, 25(3): 27–32.
  • Costa, Hernani; Gloria Corpas, Isabel Durán (2014b): «A Comparative User Evaluation of Terminology Management Tools for Interpreters», en Proceedings of the 4th International Workshop on Computational Terminology, Dublin, Ireland, August 23 2014, 68-76. <http://www.aclweb.org/anthology/W14-4809> [consulta: 10.XI.2017].
  • Costa, Hernani; Gloria Corpas, Isabel Durán (2015): «An Interpreters’ Guide to Selecting Terminology Management Tools», en NATO Conference on Terminology Management, Brussels, Belgium, November 2015. <https://eden.dei.uc.pt/~hpcosta/docs/papers/201511- NATO.pdf> [consulta: 10.XI.2017].
  • Fernández Pérez, María-Magdalena (2015): «Propuestas de ejercicios de simulación para la didáctica de la interpretación telefónica», MonTI, special issue, 2: 259-279.
  • Gile, Daniel (1985): «Les termes techniques en interprétation simultanée». Meta: Translators’ Journal, 30(3): 199-210. DOI: 10.7202/002891ar [consulta: 10.XI.2017].
  • Gile, Daniel (1986): «Le travail terminologique en interprétation de conférence». Multilingua, 5(1): 31-36.
  • Gile, Daniel (1987): «La terminotique en interprétation de conférence: un potentiel à exploiter». Meta: Translators’ Journal, 32(2): 164–169.
  • Gutiérrez-Rodilla, Bertha (2005): El lenguaje de las ciencias. Madrid: Gredos. Hebenstreit, Gernot; Irmgard Soukup-Unterweger (2011): «Terminologiemanagement als Wissensmodellierung für das Community Interpreting», en C. Kainz, E. Prunc y R. Schöger (Eds.), Modelling the Field of Community Interpreting. Questions of methodology in research and training. Wien / Berlin: LIT.
  • Kutz, Wladimir (2000): «Training für den Ernstfall. Warum und wie sich die Vorbereitung auf den Dolmetscheinsatz lohnt», MDÜ, 3: 8-13.
  • Martin, Anne (2000): «La interpretación social en España», en D. Kelly (Ed.), La traducción y la interpretación en España hoy: perspectivas profesionales. Granada: Comares, 207-223.
  • Moser-Mercer, Barbara (1992): «Banking on Terminology: Conference Interpreters in the Electronic Age». Meta: Translators’ Journal, 37(3): 507–522. DOI: 10.7202/003634ar
  • Navaza, Bárbara; Laura Estévez, Jordi Serrano (2009): «“Saque la lengua, por favor” Panorama actual de la interpretación sanitaria en España», Panace@, 10 (30): 141-156. <http://www.medtrad.org/ panacea/IndiceGeneral/n30_tribuna-NavazaEstevezSerrano.pdf> [consulta: 10.XI.2017].
  • Ortego-Antón, María-Teresa (2016): «La gestión de la terminología en interpretación social a través de dispositivos móviles», Tradumàtica, 14: 49-57. <http://revistes.uab.cat/tradumatica/article/view/166/ pdf_28> [consulta: 10.XI.2017].
  • Ortego-Antón, María-Teresa (2017): «Las herramientas de gestión ter- minológica: Una aproximación desde la perspectiva de los intérpretes en los servicios públicos», en C. Valero Garcés (Ed.), Superando límites en Traducción e Interpretación en los servicios públicos / Beyond Limits in Public Service Interpreting and Translation. Alcalá: Universidad de Alcalá.
  • Roberts, Roda P. (1994): «Community Interpreting Today and Tomorrow», en P. Krawutschke (Ed.), 35th Annual Conf. of the American Translators Association. Medford, NJ: Learned Information, 127-138.
  • Rodríguez, Nadia; Bettina Schnell (2009): «A Look at Terminology Adapted to the Requirements of Interpretation», Language Update, 6(1): 21–27. <http://www.btb.termiumplus.gc.ca/tpv2guides/guides/favart/index-eng.html?lang=eng&lettr=indx_autr8gijKBACeG nI&page=9oHAHvmFzkgE.html> [consulta: 10.XI.2017].
  • Rosenberg, Brett Allen (2007): «A Data Driven Analysis of Telephone Interpreting», en C. Wandensjö, B. Englung-Dimitrova y A. L. Nilsson (Eds.), The Critical Link 4: Interpreters in the Community. Selected Papers from the 2nd International Conference in Legal, Health and Social Service Settings, Stocokholm, Sweden, 20-23 May 2004. Amsterdam: John Benjamins, 65-76.
  • Ruiz-Mezcua, Aurora (2014): «Interpretación y formación para los centros sanitarios españoles», Hermēneus, Revista de Traducción e Interpretación, 16: 265-289. <http://uvadoc.uva.es/bitstream/10324/8638/1/Hermeneus-2014-16-InterpretacionYFormacion.pdf> [consulta: 10.XI.2017].
  • Rütten, Anja (2014a): Booth-friendly terminology management programs for interpreters – a market snapshot. <http://blog.sprachmanagement.net/?p=265> [consulta: 10.XI.2017].
  • Rütten, Anja (2014b): Booth-friendly terminology management revisited – 2 newcomers. <http://blog.sprachmanagement.net/?p=305> [consulta: 10.XI.2017].
  • Stoll, Christoph (2002): «Terminologiesysteme für Simultandolmetscher», MDÜ, 3: 47-51.
  • Tipton, Rebecca; Olgierda Furmanek (2016): Dialogue Interpreting. A Guide to Interpreting in Public Services and the Community. London/New York: Routledge.
  • Valero-Garcés, Carmen (2014): Communicating across Cultures. A Coursebook on Interpreting and Translating in Public Services and Institutions. Lanham/Plymouth: University Press of America.
  • Vargas Sierra, Chelo (2010): «Combinatoria terminológica y diccionarios especializados para traductores», en M. Ibáñez Rodríguez (Ed.), Lenguas de especialidad y terminología. Granada: Comares, 17-46.