La transformación del modelo de mujer a través del programa Informe Semanalanálisis de contenido cuantitativo de los reportajes emitidos entre 1973-1978

  1. Dunia Etura Hernández 1
  1. 1 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Journal:
Pensamiento al margen: revista digital sobre las ideas políticas

ISSN: 2386-6098

Year of publication: 2018

Issue Title: Medios de comunicación y persuasión social

Issue: 9

Pages: 37-67

Type: Article

More publications in: Pensamiento al margen: revista digital sobre las ideas políticas

Abstract

Communication and persuasion are considered ways of learning behaviors according to social psychologists,. If we take into consideration that behaviors are modified through the thought, we should acknowledge the importance of social media which are key referents for people´s socialization and vehicles of transmission of new ideas that modify reality´s perception and the way we ralet to it. Since the raise of TV, it became a useful tool for Franco´s dictatorship to inoculate a way of behaving to Spanish people. However, some professionals of the public media managed to transmit antagonistic thoughts to those established by the regime for more than three decades. These jornalists managed, to renew the meaning of democratic concepts such as freedom, equality and equity.

Bibliographic References

  • Baget Herms, J. Mª. (1993). Historia de la televisión en España 1956-1975. Barcelona: Feed-Back.
  • Bustamante, E. (2013). Historia de la radio y la televisión en España. Una asignatura pendiente de la democracia. Barcelona: Gedisa.
  • Etura Hernández, D. (2018). De esposas a ciudadanas. Las mujeres en el programa Informe Semanal durante la transición democrática (1973-1978). Tesis docotral.
  • Etura Hernández, D. & Martín Jiménez, V. (2018). Mujeres y televisión: Géneros y discursos femeninos en la pequeña pantalla. En Hidalgo-Marí, T. (coord.) Mujeres en Televisión Española: techo de cristal y límites para intervenir en la creación y el enfoque de contenido. Bracelona: UOC, pág. 85-99.
  • Martín Jiménez, V. (2011). Televisión Española y la Transición Democrática: comunicación política y promoción del cambio social durante la etapa del consenso (1976- 1979). Tesis Doctoral.
  • Martín Jiménez, V. (2013). Televisión española y la Transición Democrática. La comunicación política del cambio (1976-1979). Valladolid: Universidad de Valladolid.
  • Palacio, M. (2001). Historia de la televisión en España. Barcelona: Gedisa.
  • Magro, B. (2003). Informe Semanal: 30 años de historia. Toledo: Plaza Janes.
  • Jurado González, J. (2015). Estrategias de legitimización de la dictadura franquista a través de los medios audiovisuales (1936-1975). Tesis Doctoral.
  • Ortiz Heras, M. (2005). Historia social en la dictadura franquista: apoyos sociales y actitudes de los españoles. Spagna Contemporanea, (28), pp. 169-185.
  • Peñalver Guirao, V. (2015). La represión femenina durante el primer franquismo en la Comarca del Noroeste de Murcia: control social, pobreza, marginación y castigo. Actas V Encuentro de Jóvenes Investigadores en Historia Contemporánea, Asociación de Historia Contemporánea.
  • Perelman, CH. & Olbrechts-Tyteca, L. (1989). Tratado de la argumentación. La nueva retórica. Madrid: Gredos.
  • Reardon, K.K. (2008). La persuasión en la comunicación. Teoría y contexto. Barcelona: Paidós.
  • Roiz, M. (1994). Técnicas modernas de persuasión. Madrid: Eudema.
  • Van Dijk, T.A. (1993). El estudio interdisciplinario de las noticias y el discurso. En Jensen, K.B. & Jankowski, N.W. Metodologías cualitativas de investigación en comunicación de masas. Barcelona: Bosch. X Años de TVE 1956-1966.