Élites y política en el astillero de La Habana durante el siglo XVIII

  1. Serrano Álvarez, José Manuel 1
  1. 1 Universidad de Antioquia
    info

    Universidad de Antioquia

    Medellín, Colombia

    ROR https://ror.org/03bp5hc83

Journal:
Ohm: Obradoiro de historia moderna

ISSN: 1133-0481

Year of publication: 2019

Issue Title: Maderas para el rey desde Filipinas, las Indias y la Península Ibérica

Issue: 28

Pages: 83-104

Type: Article

DOI: 10.15304/OHM.28.5893 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Ohm: Obradoiro de historia moderna

Metrics

Cited by

  • Dialnet Métricas Cited by: 1 (25-02-2024)
  • Web of Science Cited by: 0 (13-10-2023)
  • Dimensions Cited by: 2 (03-01-2024)

SCImago Journal Rank

  • Year 2019
  • SJR Journal Impact: 0.111
  • Best Quartile: Q3
  • Area: History Quartile: Q3 Rank in area: 818/1567

Índice Dialnet de Revistas

  • Year 2019
  • Journal Impact: 0.290
  • Field: HISTORIA Quartile: C1 Rank in field: 34/313
  • Field: HISTORIA MODERNA Y CONTEMPORÁNEA Quartile: C1 Rank in field: 5/39

CIRC

  • Social Sciences: D
  • Human Sciences: A

Scopus CiteScore

  • Year 2019
  • CiteScore of the Journal : 0.3
  • Area: History Percentile: 47

Journal Citation Indicator (JCI)

  • Year 2019
  • Journal Citation Indicator (JCI): 0.27
  • Best Quartile: Q3
  • Area: HISTORY Quartile: Q3 Rank in area: 360/486

Dimensions

(Data updated as of 03-01-2024)
  • Total citations: 2
  • Recent citations (2 years): 0

Abstract

In the ships of the 18th century, the wood was not only the basic and indispensable structural element, but it also constituted a decisive factor in the technical-technological progress that enclosed shipbuilding. However, access to timber was not always easy since it was a resource needed by practically the entire population. With a high demand and a chronic lack of access and communication infrastructure in the wood producing areas, this vital aspect of construction became a strategic objective of the first order, both in Spain and in Cuba. This article will try to deepen the role of Cuban wood for the resurgent of Spanish Armada in the 18th century and the subsequent political (and economic) problem with local elites so that the Monarchy achieved the desired balance between both factions.

Funding information

Funders

Bibliographic References

  • AMORES CARREDANO, Juan Bosco (2015), «La Habana en la crisis del imperio español en América: una visión comparada», Anuario de Estudios Atlánticos, nº 62, pp. 1-18.
  • ANDRADE MUÑOZ, Germán Luis (2006), Un mar de intereses. La producción de pertrechos navales en Nueva España, siglo XVIII, México, Instituto Mora.
  • ARANDA Y ANTÓN, Gaspar (2003), «Los montes de la jurisdicción de la Marina», Revista de Historia Naval, Año XXI, nº 81, suplemento nº 5.
  • CHAPARRO, Álvaro (2010), «Educación y reproducción social de las élites habaneras (1776-1804)», Revista Complutense de Historia de América, vol. 36, pp. 185-207. https://doi.org/10.5209/rev_RCHA.2010.v36.9.
  • FUNES MONZOTE, Reinaldo (2000), De bosque a sabana: azúcar, deforestación y medio ambiente en Cuba, 1492-1926, México, Siglo XXI.
  • GÁRATE OJANGUREN, Monserrat (1993), Comercio ultramarino e ilustración. La Real Compañía de La Habana, San Sebastián, Real Sociedad Vascongada de Amigos del País.
  • GÁRATE OJANGUREN, Monserrat (1999), «Títulos nobiliarios en la Cuba española (XVIII-XIX)», Hidalguía: la revista de genealogía, nobleza y armas, nº 276, pp. 617-636.
  • GARCÍA-VAQUERO, Antonio (1997), «Los resultados del libre comercio y ‘El punto de vista’: una revisión desde la estadística», Manuscrits: Revista d'història moderna, nº 15, pp. 303-322.
  • GARCÍA FUENTES, Lutgardo (1991), «Economía indiana en el siglo XVII», en Navarro García, Luis (coord.), Historia de las Américas, Sevilla, Universidad de Sevilla-Alhambra, vol. 2, pp. 183-231.
  • GARCÍA RODRÍGUEZ, Mercedes (2006), “Ingenios habaneros del siglo XVIII: mundo agrario interior”, América Latina en la Historia Económica, nº 26, pp. 41-75. http://dx.doi.org/10.18232/alhe.v13i2.380.
  • JORDÁN REYES, Miguel (2006), La deforestación de la isla de Cuba durante la dominación española (1492-1898). Madrid, Universidad Politécnica, [Tesis doctoral inédita].
  • KUETHE, Allan J. (1986), Cuba: 1735-1815, crown, military and society, Knoxville, University of Tenesse Press.
  • KUETHE, Allan J. (1991), «Havana in the Eighteenth Century», en Knight, Franklin W. y Liss, Peggy K. (eds.), Atlantic Port Cities: Economic, Culture and Society in the Atlantic World, 1650-1850, Tennessee, Univ. of Tennessee Press, pp. 13-39.
  • LOHMANN, Guillermo (1993), Los Americanos en las órdenes nobiliarias, Madrid, CSIC, vol. I.
  • NIETO, Rafael (1996), Genealogías habaneras, Madrid, Hidalguía, vol. 4.
  • MERINO, José P. (1981), La Armada española en el siglo XVIII, Madrid, Ministerio de Defensa.
  • MORENO FRAGINALS, Manuel (2001), El ingenio. Complejo económico social cubano del azúcar, Madrid, Crítica.
  • PARCERO, Celia (1998), La pérdida de La Habana y las reformas borbónicas en Cuba, 1760-1773, Ávila, Junta de Castilla y León.
  • PÉREZ FERNÁNDEZ-TURÉGANO, Carlos (2002), «La fiscalización económica en la Marina española del siglo XVIII», en Teijeiro de la Rosa, Juan Miguel (coord.), La Hacienda Militar, Madrid, Ministerio de Defensa, pp. 303-422.
  • PERONA, Dionisio A. (1998), Los orígenes del Ministerio de Marina. La Secretaría de Estado y del Despacho de Marina, 1714-1808, Madrid, Ministerio de Defensa.
  • PICHARDO, Hortensia (1973), Documentos para la historia de Cuba, La Habana, Editorial Ciencias Sociales, vol. I.
  • PIETSCHMANN, Horst (1996), Las reformas borbónicas y el sistema de intendencias en Nueva España. Un estudio político administrativo, México, FCE.
  • QUINTERO, José (2004), «La madera en los pertrechos navales», Tiempos Modernos, nº 10. http://www.tiemposmodernos.org/tm3/index.php/tm/article/view/42/63
  • SANTA CRUZ, Francisco Xavier (1988), Historia de familias cubanas, La Habana, Editorial Hércules, vol. II.
  • SERRANO ÁLVAREZ, José Manuel (2006), «Juan de Acosta y la construcción naval en La Habana, 1717-1740», Revista de Historia Naval, nº 93, pp. 7-32.
  • SERRANO ÁLVAREZ, José Manuel (2018), El astillero de La Habana en el siglo XVIII. Historia y construcción naval, 1700-1805, Madrid, Ministerio de Defensa.
  • VALDÉS, Antonio José, (1813), Historia de la isla de Cuba, y en especial de La Habana, vol. 1, Oficina de la Cena, La Habana.
  • VALDÉZ-BUBNOV, Iván (2011), Poder naval y modernización de Estado: política de construcción naval española (siglos XVI-XVIII), Madrid, Iberoamericana. https://doi.org/10.31819/9783954878994.