Adaptación de un proyecto de innovación docente a las directrices del Espacio Europeo de Educación Superior
-
1
Universidad de Valladolid
info
ISSN: 2529-9824
Year of publication: 2025
Issue Title: Docencia
Issue: 10
Type: Article
More publications in: epsir: European Public & Social Innovation Review
Abstract
Abstract: Introduction: We address the creation and establishment of a teaching innovation project that focuses on the students' learning of the knowledge and functions of the advertising system from the organization of the Publicatessen Festival. Methodology: It is based on the application of the six itineraries, established in the degree in Advertising and PR, of the University of Valladolid, which encompass the different profiles of the advertising and PR profession. Results: Collaborative work, time management, resolution of conflict situations, negotiation, promoting leadership... are some of the specific objectives that have been met during the creation and materialization of the Publicatessen Festival. Discussions: the university, through this type of projects, moves away from endogamy and opens up to other public and private spaces in which synergies occur. Conclusions: Bringing the professional reality closer to the university and involving the city in which the festival takes place are the two strategic axes on which Publicatessen is based, whose fulfillment of the stated objectives continues in its arrival in the labor market. linked to advertising, of the students participating in the management of this event.
Bibliographic References
- Ahmed, W., Van der Werf, G., y Minnaert, A. (2010). Motional Experiences of Students in the Classroom: AMultimethod Qualitative Study. European Psychologist, 15(2), 142-151. DOI: https://doi.org/10.1027/1016-9040/a000014
- Díaz F. (2020). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista. McGraw-Hill.
- Feixas, M. y Martínez-Usarralde, M. J. (2022a). Transfer of educational innovation projects: A study of their capacity to transform teaching and learning. Educar, 58(1), 69-84. https://doi.org/10.5565/rev/educar.1407
- Feixas, M. y Martínez-Usarralde, M. J. (2022b). Transfer of educational innovation projects: A study of their capacity to transform teaching and learning. Educar, 58(1), 69-84. https://doi.org/10.5565/rev/educar.1407 DOI: https://doi.org/10.5565/rev/educar.1407
- Gleason Rodríguez, M. A. y Rubio, J. E. (2020). Implementación del aprendizaje experiencial en la universidad, sus beneficios en el alumnado y el rol docente. Revista Educación, 264-282. https://doi.org/10.15517/revedu.v44i2.40197 DOI: https://doi.org/10.15517/revedu.v44i2.40197
- León-Guerrero, M. J. y López-López, M. C. (2014). Criterios para la Evaluación de los Proyectos de Innovación Docente Universitarios. ESE. Estudios sobre Educación, 26, 79-101. DOI: https://doi.org/10.15581/004.26.79-101
- Khramtsova, I. y Gordeeva, T. O. (2007). Happiness, life satisfaction and depression in college students: Relations with Student behaviors and attitudes. https://www.researchgate.net/publication/284755895
- Lave, J. y W. E. (1991). Situated Learning: Legitimate Peripheral Participation. Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511815355
- Ley Orgánica 2/2023, de 22 de marzo del Sistema Universitario. Boletín Oficial del Estado, núm. 70, del 23 de marzo de 2023, 43267-43339. https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-2023-7500
- Ley Orgánica 2/2006 de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado, num 106 de 4 de mayo de 2006, 17158-17207. https://www.boe.es/eli/es/lo/2006/05/03/2
- Ley Orgánica 6/2001, de 21 de diciembre, de Universidades. Boletín Oficial del Estado, num 307, de 24 de diciembre de 2001, 49400-49425. https://www.boe.es/eli/es/lo/2001/12/21/6
- Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. Boletín Oficial del Estado núm 295, de 10 de diciembre de 2013, 97858-97921. https://www.boe.es/eli/es/lo/2013/12/09/8
- Martín-García N., Martín-García A. y Núñez-Cansado M. (2022). El festival Publicatessen: herramienta para la integración de competencias académicas y profesionales. Human Review, 11, 3890. https://doi.org/10.37467/revhuman.v11.3890 DOI: https://doi.org/10.37467/revhuman.v11.3890
- Mega C., Ronconi L. y De Beni, R. (2020). What makes a good student? How emotions, self-regulated learning, and motivation contribute to academic achievement. Journal of Educational Psychology, 106, 121–131. https://doi.org/10.1037/a0033546 DOI: https://doi.org/10.1037/a0033546
- Navarro Soria I., González Gómez C. y Botella Pérez P. (2015). Aprendizaje basado en proyectos: Diferencias percibidas en la adquisición de competencias por el alumnado universitario. Revista de Psicología y Educación, 10(1), 55-76. Universidad de Alicante. Departamento de Psicología Evolutiva y Didáctica. https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/57386/1/2015_Navarro_etal_Revista_Psicologia_y_Educacion.pdf
- Núñez- Cansado, M. y Martín-García, N. (2023). Proyecto de innovación docente como herramienta clave en la lucha contra el fenómeno del impostor. Ciencias de la comunicación: valoraciones y experiencias académico-profesionales (pp. 95-108). Dykinson.
- Núñez-Cansado, M., Sastre Múñoz, D. y Sebastián Morillas, A. (2020). El rol de los parámetros psicofisiológicos en el análisis del comportamiento del consumidor. Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, (E26), 69-82. https://www.proquest.com/docview/2385371099?sourcetype=Scholarly%20Journals
- Pintrich, P. R. y Pajares F. (2009). Selfefficacy theory. Routledge.
- Poce Fatou, J. A. (2020). Panorama de la innovación docente en la universidad española. Perspectivas desde la Universidad de Cádiz. Revista de Estudios Socioeducativos RESED, 8, 179–191. https://doi.org/10.25267/rev_estud_socioeducativos.2020.i8.13 DOI: https://doi.org/10.25267/Rev_estud_socioeducativos.2020.i8.13
- Ruiz, C. y Martín C. (2005). Innovación docente en EEES. Educatio siglo XXI, 23(1), 171-189. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2040502
- Sánchez Delgado, P. (2005). La Historia de la Didactica.qxp. Revista Complutense de Educación, 16(1), 195-226. https://tinyurl.com/5ady5xyz
- Torres Illescas, J. A., Ávila Jaramillo, Y. V., Torres Illescas, V. A. y Lalangui Sarango, R. G. (2024). La cognición situada: una estrategia efectiva en la asignatura de inglés para integrar los saberes del educando con los contenidos interdisciplinares. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 5(3). https://doi.org/10.56712/latam.v5i3.2016 DOI: https://doi.org/10.56712/latam.v5i3.2016