Pobreza y vulnerabilidadfactores de riesgo en el proceso educativo

  1. Castro Durán, Lilian Inés 1
  2. Cano González, Rufino 2
  1. 1 Universidad de Concepción
    info

    Universidad de Concepción

    Concepción, Chile

    ROR https://ror.org/0460jpj73

  2. 2 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Aldizkaria:
Contextos educativos: Revista de educación

ISSN: 1575-023X

Argitalpen urtea: 2013

Zenbakia: 16

Orrialdeak: 55-72

Mota: Artikulua

DOI: 10.18172/CON.1290 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Beste argitalpen batzuk: Contextos educativos: Revista de educación

Laburpena

In this paper we analyze the negative impact that poverty and vulnerability have on families and, therefore, in the educational process of students in the Municipality VIII region of Biobío (Chile). At the same time, we are interested to know and appreciate more deeply the most influential social institution in the development of human beings - the family as the primary social group and of greater importance and significance. Then we stop at the concept of poverty with the intent to treat it as a present reality and specific to Latin America, from this stage, go into the province of Punjab, and reflect on the most influential factors. Finally, we mention that we have applied the methodology for the development of this research from a quantitative perspective and cutting descriptive survey, and also the results obtained, through which we will realize how a series of social conditions including poverty and vulnerability, severely damaging to families living in this environment, socially deprived by unemployment, shortages of inputs, inadequate minimum wage, etc. This context, absolutely unfavourable significantly impairs the teaching that it is necessary to carry out education of children of this Commune.

Erreferentzia bibliografikoak

  • BRONFENBRENNER, U. (1987). La ecología del desarrollo humano. Barcelona: Paidós.
  • COMELLAS, M. (2009). Familia y escuela: compartir la educación. Barcelona: Graó.
  • COMISIÓN ECONÓMICA PARA AMÉRICA LATINA Y EL CARIBE (1991). Magnitud de la pobreza en América Latina en los años Ochenta. Estudios e Informes de la CEPAL, 81.
  • COMISIÓN ECONÓMICA PARA AMÉRICA LATINA Y EL CARIBE (2006). Panorama social de América Latina. Naciones Unidas. Disponible en: http://www.eclac.org/publicaciones/xml/0/27480/PSE_2006.pdf. 24/10/2011.
  • CLICHEVSKY, N. (2002). Pobreza y políticas urbano-ambientales en Argentina. Serie Medio-ambiente y desarrollo. CEPAL-ECLAC, 49, 1-32.
  • ENCUESTA de Caracterización Socioeconómica Nacional (Casen) 2009. Documento metodológico. Chile: Gobierno de Chile, Ministerio de Desarrollo Social.
  • GONZÁLEZ, E. (2007). Aprendizaje y diversidad educativa. Madrid: CCS.
  • HALPERN, R. (1986). Effects of early childhood intervention on primary schools progress on Latin America. Comparative Education Review, 30, 2.
  • JADUE, G. (1991). Problemas educacionales que plantean los niños con deprivación sociocultural. Estudios Pedagógicos 17, 111-123.
  • JADUE, G. (1997). Factores ambientales que afectan el rendimiento escolar de los niños provenientes de familias de bajo nivel socioeconómico y cultural. Estudios Pedagógicos, 23,75-80.
  • MERINO, R y FUENTE, G. (2007). Sociología para la intervención social y educativa. Madrid: Editorial Complutense.
  • MIDEPLAN (2008). Instrumento para selección de beneficiarios/as de la Reforma Previsional. Disponible en: www.cnass.tie.cl.
  • NAVARRO, H. (2005). Manual para la evaluación de impacto de proyectos y programas de lucha contra la pobreza. Serie Manuales, 41. Santiago de Chile: CEPAL.
  • PERONA, N. y ROCCHI, G. (2001). Vulnerabilidad y Exclusión Social. Una propuesta metodológica para el estudio de las condiciones de vida de los hogares. Cairos, 8. Disponible en: http://www.quadernsdigitals.net/datos_web/hemeroteca/r_39/nr_408/a_5660/5660.htm.
  • PÉREZ, P. (2003). Técnicas de intervención en educación especial. Madrid: McGraw Hill.
  • PÉREZ, P. (2010). Infancia y familia. Valores y estilo de educación (6-14 años). Valencia. Universidad de Valencia.
  • SANCHIZ, P. y GIL P. (2008). Marginación y Pobreza en América Latina. Estrategias de supervivencias, políticas gubernamentales y acción social. Sevilla: Demos.
  • SEGADO, S. (2011). Nuevas Tendencias en el trabajo social con familias. Una propuesta para la práctica desde el empowerment. Madrid: Trotta.
  • UNICEF/UNESCO (1996). La prioridad es la infancia. Cumplimiento de las metas de la cumbre mundial a favor de la infancia. Santiago, Chile.
  • VON BERTANLANFFY, L. (1976). Teoría General de los sistemas. Fundamentos, desarrollo y aplicaciones. Madrid: Fondo Cultura Económica.
  • WOLFF, L., SCHIEFELBEIN, E. y VALENZUELA, J. (1994). Improving the quality of primary education in Latin America and the Caribbean: toward the 21st century. World Bank discussion paper, 257.