Nivel sociocultural, prácticas educativas familiares y autoestima de los hijos en edades tempranas

  1. Alonso García, Julia 1
  2. Román Sánchez, José María 1
  1. 1 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Journal:
Revista de investigación educativa, RIE

ISSN: 0212-4068 1989-9106

Year of publication: 2014

Volume: 32

Issue: 1

Pages: 187-202

Type: Article

DOI: 10.6018/RIE.32.1.173421 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

More publications in: Revista de investigación educativa, RIE

Abstract

Empirical research on the relation between sociocultural level of families and self-esteem of children at an early age is scarce. Even rarer are those which take into account the child’s perception of his/her father’s or mother’s “educational practices” at an early age. Two studies (one is the replication of the other) analyzed the relation between family educational practices and self-esteem in high sociocultural level families (Alonso and Roman, 2005a), and family educational practices and self-esteem in low sociocultural level families (Alonso and Roman, 2005b). This article made the comparison of both studies taking family sociocultural level as an independent variable, and educational practices and self-esteem of young children as dependent variables. The results showed that sociocultural level determined: (a) differences in perceptions of family educational practices held by parents and children, (b) the level of agreement between both perceptions, and (c) the influence on children’s self-esteem.

Bibliographic References

  • Alonso, J., Román, J.M., (2003) PEF: Escalas de Identificación de Prácticas Educativas Familiares, , Madrid: Cepe
  • Alonso, J., Román, J.M., Prácticas educativas familiares y autoestima (2005) Psicothema, 17, pp. 76-82
  • Alonso, J., Román, J.M., Estilos educativos familiares y autoestima en los hijos de 4 y 5 años (2005) Psicología General Y Aplicada, 58 (1), pp. 101-104
  • Baumrind, D., Current patterns of parental authority (1971) Developmental Psychology Monograph, 4, pp. 1-103
  • Calvete, E., Orue, I., Sampedro, R., Violencia filio-parental en la adolescencia: Características ambientales y personales (2011) Infancia Y Aprendizaje, 34 (3), pp. 349-363
  • Ceballos, E.M., Janssens, J.M., Rodrigo, M.J., Do children's perceptions and attributions mediate the effects of mother's child-rearing actions? (1999) Journal of Family Psychology, 13 (4), pp. 508-522
  • Ceballos, E.M., Janssens, J.M., Rodrigo, M.J., Reasoning and action complexity: Sources and consequences on maternal child-rearing behaviour (2001) International Journal of Behavioral Development, 25 (1), pp. 50-59
  • Fraguela, R., Lorenzo, J.J., Varela, L., Escuela, familias y ocio en la conciliación de los tiempos cotidianos de la infancia (2011) Revista de Investigación Educativa, 29 (2), pp. 429-446
  • García, F., Gracia, E., Qué estilo de socialización parental es el idóneo en españa? un estudio con niños y adolescentes de 10 a 14 años Infancia Y Aprendizaje, 33 (3), pp. 365-384. , 2010
  • Gimeno, A., Córdoba, A.I., Meléndez, J.C., Cerviño, C., Divergencias en la percepción de la funcionalidad familiar entre padres, madres e hijos adolescentes (2004) Revista Latinoamericana de Psicología, 36 (3), pp. 85-100
  • Gimeno, A., Anguera, T., Berzosa, A., Ramírez, L., Detección de patrones interactivos en la comunicación de familias con hijos adolescentes (2006) Psicothema, 18, pp. 785-790
  • Gralinski, J.H., Kopp, C.B., Everyday rules for behavior: Mothers requests to young children (1993) Developmental Psychology, 29 (3), pp. 573-584
  • Grusec, J.E., Goodnow, J.J., Impact of parental discipline methods on the child's internalization of values: A reconceptualization of current points of view (1994) Developmental Psychology, 30, pp. 4-19
  • Haltiwanger, J., Harter, S., (1988) The Behavioral Rating Scale of Presented Self-esteem in Young Children, , Denver: Universidad de Denver
  • Hoffman, M.L., Discipline and internalization (1994) Development Psychology, 30 (1), pp. 26-28
  • MacCoby, E.E., Martín, J.A., Socialization in the context of the family: Parent-child interaction (1983) Handbook of Child Psychology. Socialization, Personality and Social Development, 4, pp. 1-102. , En P. H. Mussen &amp
  • E. M. Hetherington (Eds.), (4aed.). Nueva York: Wiley
  • Musitu, G., Román, J.M., Gracia, E., (1988) Familia Y Educación. Prácticas Educativas de Los Padres Y Socialización de Los Hijos, , Barcelona: Labor
  • Ondersma, S.J., Predictors of neglect within low-ses families: The importance of substance abuse (2002) American Journal of Orthpsychiatry, 72, p. 383. , 391
  • Ortiz, M.J., Apodaca, P., Etxebarria, I., Fuentes, M.J., López, F., Papel de los padres y madres en la regulación moral de los niños y en la conducta prosocial y agresiva con los compañeros (2011) Infancia Y Aprendizaje, 34 (3), pp. 365-380
  • Rodrigo, M.J., Triana, B., Parental beliefs about child development and parental inferences about actions during child -rearing episodes (1996) European Journal of Psychology, 11 (1), pp. 55-78
  • Siegal, M., Barclay, M.S., Children's evalutions of father's socialization behavior (1985) Developmental Psychology, 21 (6), pp. 1090-1096
  • Soriano, E., Franco, C., Mejora de la autoestima y de competencia emocional en adolescentes inmigrantes sudamericanos a través de un programa psicoeducativo de "mindfulness (2011) Revista de Investigación Educativa, 28 (2), pp. 297-312
  • Tisak, M.S., Children's conceptions of parental authority (1986) Child Development, 57, pp. 166-176
  • Torío, S., Vicente, J., Inda, M., Estilos de educación familiar (2008) Psicothema, 20, pp. 62-70
  • Triana, B., Las concepciones de los padres sobre el desarrollo: Teorías personales o teorías culturales (1991) Infancia Y Aprendizaje, 54, pp. 19-39
  • Triana, B., Rodriguez, G., La experiencia familiar y la atribución de roles parentales (2005) Psicothema, 17, pp. 363-369
  • Villa, A., Auzmendi, E., (1999) Desarrollo Y Evaluación del Autoconcepto en la Edad Infantil, , Bilbao: Mensajero
  • Weiland, C., Yoshikawa, H., The effects of large-scale economic change and policies on children's developmental contexts and developmental outcomes (2012) Child Development Perspectives, 6, pp. 342-350