Las televisiones y la investigación en infancia y televisión

  1. Ortiz Sobrino, Miguel Ángel
  2. Ruiz San Román, José A.
  3. Díaz Cerveró, Elba
Journal:
Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación

ISSN: 1134-3478

Year of publication: 2013

Issue Title: Jóvenes interactivos

Issue: 40

Pages: 137-144

Type: Article

DOI: 10.3916/C40-2013-03-04 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación

Abstract

This paper describes the main contributions of the TV broadcasters in Spain to the study of the relationships be­tween television and childhood. It is justified by the need of compile and organise these contributions. Quality contents broadcasted for children, children consumption of television and the role of TV channels to transfer a positive image of the childhood have been the mainstays of this text. The information that we report is the result of the study carried out from Observatorio Comunicación y Sociedad. Methodologically, consulting scientific bibliography about television and childhood has made possible to put our study into context. After that, the use of questionnaire to people responsible of contents broadcasted for children by the main Spanish TV channels, and the analysis of the different experiences and work papers prepared by televisions, have allowed to create a setting with the broadcasters� main contributions to a new paradigm which improves the relationship between minors and television. The conclusion from the analysis and the consultation to experts point that, except in the case of the public state television and some regional televisions, the research and the redesign of the childhood/television relationship is not one of the channels priorities. In fact, only TVE has an important scientific production in this field.

Bibliographic References

  • Aguaded, J.I. & Sánchez-Carrero, J. (2008). Niños y adolescentes tras el visor de la cámara: experiencias de alfabetización audiovisual. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 14, 293-308.
  • Aguaded, J.I. (Ed.) (2007). Educar la mirada: propuestas para ver la televisión. CD. Madrid: IORTV / Grupo Comunicar.
  • Álvarez, A., Del-Río, M. & Del Río, P. (2003). El efecto Pigmalión en televisión: Orientaciones propuestas sobre la influencia de la televisión en la infancia. Red Digital, 3. (http://reddigital.cnice.­mec.­es/6/Articulos/articulo_resumen.php?articulo=6) (10-05-2012).
  • Canal Sur (Ed.) (2004). Menores de edad. Libro de Estilo de Ca­nal Sur. (www.canalsur.es) (23-12-2011).
  • Del-Corral, J. (2006). La industria televisiva comercial y las autoridades reguladoras. Telos, 68, 103-105.
  • Del-Río, M. & Román, M. (2005). Programación infantil de televisión: orientaciones y contenidos prioritarios. Madrid: IORTV.
  • Fernández-Martínez, A., López-de-Ayala & López, M.C. (2011). Televisión e Infancia: cinco años después del código de au­tor­re­gulación. Revista Latina de Comunicación Social, 66, 31-62 (DOI: 10.4185/RLCS-66-2011-923-031-062).
  • Ferrés, J. & Piscitelli A. (2012). La competencia mediática: Pro­pues­ta articulada de dimensiones e indicadores. Comunicar, 38, 75-82. (DOI http://dx.doi.org/10.3916/C38-2012-02-08).
  • Fuente-Cobo, C. (2010). La protección de la infancia en la nueva ley audiovisual: hacia un modelo de responsabilidad distribuida. In UTECA (Ed.), La televisión en España. Informe 2010. (pp. 279-295). Madrid: CIEC.
  • Gabelas, J.A. & Marta, C. (2008). Consumo y mediaciones de fa­milias y pantallas. Nuevos modelos y propuestas de convivencia. Zaragoza: Gobierno de Aragón.
  • García, F. (2009). El mare nostrum digital: Mito, ideología y realidad de un imaginario sociotécnico. Icono, 14, 7-1, 7-30.
  • García-Castillejo, A. (2011). El Consejo Estatal de Medios Au­dio­­visuales de España. Más de un año esperando la puesta en marcha. Textual & Visual Media, 4, 45-64. (www. textualvisualmedia.es/­index.php/es/archivo/14) (10/03/2012).
  • García-de-Torres, E. (2008). El uso de los nuevos medios por la au­diencia infantil y juvenil. Tendencias de la investigación en Inter­net como sinónimo de convergencia mediática y tecnológica. IX Congreso de Periodismo Digital. Huesca (http://noveno.congresoperiodismo.com) (02-04-2012).
  • García-Galera, C. (2006). ¿Qué conocen los padres de los videojuegos de sus hijos? Icono, 14, 7. (www.icono14.net). (03/03/­2010).
  • García-Matilla, A. (2005). Por una televisión para la educación en sintonía multimedia. Comunicar, 25, 33-44.
  • Larsen, H. (2010). Legitimation Strategies of Public Service Broad­casters: The Divergent Rhetoric in Norway and Sweden. Media, Culture & Society, 32, 267-283. (DOI: 10.1177/01­634437­093­55610).
  • Livingstone, S.; Haddon, L.; Gorzig, A. & Olafsson, K. (2010). Risks and Safety on the Internet: The Perspective of European Children. Initial Findings. London: LSE, EU Kids Online.
  • López-Sánchez, C.; Tur Viñes, V. & García del Castillo J.A. (2010). Evaluación del protagonista-antagonista en los contenidos audiovisuales dirigidos a la infancia en cadenas de televisión españolas. Revista Latina de Comunicación Social, 65. (www.revistalatinacs.org/10/art3/918_Alicante/40_Tur.html) (11/05/2012). (DOI: 10.4185/RLCS-65-2010-918-553-560).
  • López-Vidales, N.; González, P. & Medina E. (2010). Jóvenes y televisión en 2010: un cambio de hábitos. Zer, 16, 30, 97-130.
  • Mayugo, C.; Moix, M. & Reñe, S. (2002). Una producció alternativa: la televisió escolar. Guix, 288, 42-48.
  • Milian-i-Masana, A. & Pons, F. (2006). Informe Comunidades Au­tónomas. 2006. Institut Dret Públic, 825-852. (www.idpbarcelona.net/cat/2_recerca/ccaa/estudis.htm) (05/03/2012).
  • Moreno, J.M. (2007). El Consejo Audiovisual de Andalucía: presente soñado, futuro por construir. Telos, 71, (http://sociedadinformacion.fundacion.telefonica.com) (12-03-2012).
  • Núñez-Ladeveze, L. (2010). Informe para la evaluación del servicio público de TVE. (www.uteca.com/uteca_contenidos/documentos/Informe_sobre_el_grado_de_cumplimiento_del_servicio_publico_de_TVE.pdf). (20-12-2010).
  • Pereira, S. & Pinto, M. (2011). Making Sense of TV for Children: The Case of Portugal. The Journal of Media Literacy Education, 3, 2 (www.jmle.org/index.php/JMLE/article/view/204) (10-01-2012).
  • Pérez-Ornia, J.R. & Núñez-Ladeveze, L. (2006). Lo que ven los niños en televisión. Zer, 20, 133-177.
  • Pérez-Tornero, J.M.; Paredes, M.O & al. (2010). Trends and Mo­dels of Media Literacy in Europe: Between Digital Competence and Critical Understanding. Anàlisi, 40, 85-100.
  • Pérez-Tornero, J.M. (2003). Libro Blanco: La educación en el en­torno audiovisual. Barcelona: Consejo Audiovisual Cataluña.
  • Rausell, C., Espinar R.E. & al. (2009). Valores sociales en los spots publicitarios de bebidas emitidos en España en el 2006. Co­mu­nicación y Sociedad, XXII, 1, 109-136.
  • RTVE. (2010). Información sobre contenidos sensibles, 2010. Libro de Estilo RTVE. Madrid: IORTV.
  • Ruiz-San-Román, J.A. & Salguero, M. (2008). Tres años de Có­digo de Autorregulación de Contenidos Televisivos e Infancia en Es­paña, 2004-07. Sphera Pública, 8, 65-81.
  • Seon-kyoungan, A. & Doohwang, L. (2010). An Integrated Mo­del of Parental Mediation: The Effect of Family Communication on Children’s Perception of Television Reality and Negative Viewing Effects. Asian Journal of Communication, 20, 389-403. (DOI: 10.1080/01292986.2010.496864).
  • Steemers, J. & D’arma, A. (2012). Evaluating and Regulating the Role of Public Broadcasters in the Children’s Media Ecology: The Case of Home-grown Television Content. International Journal of Media & Cultural Politics, 8, 67-85. (DOI: 10.1386/macp.8.­1.­67_­1).
  • Tolsá, J. & Bringué, X. (2012). Leisure, interpersonal relationships, learning and consumption: the four key dimensions for the study of minors and screens. Comunicación y Sociedad, 1, 253-288.
  • Torrecillas, T. & Díaz-Cerveró, E. (Ed.) (2012). La protección de la audiencia infantil. Madrid: Universitas.
  • Tur, V. & Grande, T. (2009). Violencia y prosocialidad en los contenidos televisivos infantiles visionados por menores en Alicante. Zer, 27, 33-59.
  • Varios (2005). Propuestas de actuación para el tratamiento de las informaciones sobre jóvenes y drogas. In M. Del Río & M. Román (Ed.), Programación infantil de televisión: orientaciones y contenidos prioritarios. Madrid. IORTV.