La presencia del infoentretenimiento en los canales generalistas de la TDT española

  1. Berrocal Gonzalo, Salomé
  2. Redondo García, Marta
  3. Martín Jiménez, Virginia
  4. Campos Domínguez, Minia
Revista:
Revista Latina de Comunicación Social

ISSN: 1138-5820

Any de publicació: 2014

Número: 69

Tipus: Article

DOI: 10.4185/RLCS-2014-1002 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Altres publicacions en: Revista Latina de Comunicación Social

Resum

Introduction. This article is part of the strand of empirical studies on infotainment and presents a characterisation of the infotainment content broadcast by the Spanish mainstream DTT channels. Method. The study is based on the analysis of the infotainment content included in the programming of the six most important mainstream DTT channels in Spain, and the content analysis of the prime time infotainment content. Results. Infotainment occupies a privileged position in the mainstream television channels but there are significant differences across networks. The main distinctive features that characterise infotainment are humour, drama and the use of technical resources to increase the sensationalism of images. Discussion. Infotainment is consolidated as a relevant macro-genre whose presence ranges from 34.91% (in La Sexta) to 8.12% (in La 2), being the magazine and debate shows the dominant formats. Surprisingly, the presence of infotainment in TVE 1 (18.10%) is higher than in the networks Antena 3 and Cuatro.

Referències bibliogràfiques

  • ArceMedia. (2013): Informe ArceMedia 2012, http://www.arcemedia.es/noticia_informe_view.aspx?id=251 (19-abril-2013)
  • BM Anderson (2004): News Flash. Journalism, Infotainment, and the Botton-Line Business of Broadcast News. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Barlovento Comunicación (2013): Análisis televisivo 2012, http://www.academiatv.es/files/fotnot_inbarloventocomunicacion.pdf (12-abril-2013)
  • S Berrocal, L Abad, E Pedreira y E Cebrián (2001): La imagen de los partidos políticos en El Informal, CQC y Las Noticias del Guiñol en las elecciones legislativas de 2001. Zer 11.
  • S Berrocal y E Cebrián (2009): “El `infoentretenimiento´ político televisivo. Un análisis de las primeras intervenciones de Zapatero y Rajoy en `Tengo una pregunta para usted´”. Textual & Visual Media: Revista de la Sociedad Española de Periodística 2, pp. 41-60.
  • S Berrocal, E Campos y M Redondo (2012): “El infoentretenimiento en internet. Un análisis del tratamiento político de José Luis Rodríguez Zapatero, Mariano Rajoy, Gaspar Llamazares y Rosa Díez en YouTube”. Doxa Comunicación 15, pp. 13-34.
  • K Brants (1998): “Who´s afraid of infotainment?” European Journal of Communication 13, pp. 315-335.
  • N Carrillo (2013): “El género-tendencia del infoentretenimiento: definición, características y vías de estudio”, en C Ferré Pavia (Ed.): Infoentretenimiento. El formato imparable de la era del espectáculo. Barcelona: UOC.
  • J del Rey Morató (1998): El naufragio del periodismo en la era de la televisión. La industria del infoentretenimiento: de Aristóteles a Walt Disney. Madrid: Fragua.
  • M Delli Caprini & B Williams (2001): “Let Us Infotain You: Politics in the New Media”, en WL Bennet & R Entman: Mediated politics: communication in the future of democracy. Cambridge: Cambridge University Press.
  • F Esser (1999): “Tabloidization of news: A comparative analysis of Anglo-American and German press journalism”. European Journal of Communication 14, pp. 291-324.
  • C Ferré Pavia (Ed.) (2013): Infoentretenimiento. El formato imparable de la era del espectáculo. Barcelona: UOC.
  • C Ferré y C Gayá (2009): Infoentreteniment i percepción ciu­tadana de la política: el cas de Polònia. Barcelona: Consell de l`Audiovisual de Catalunya.
  • W Früh & W Wirth (1997): “Positives und negatives infotainment. Zur Rezeption unterhaltsam aufbereiteter TV-Informationen”, en G Bntele and M Haller (Eds.) Aktuelle Entstehung von Öffentlichkeit. Constance: Univesitätsverlag Kostanz.
  • JA García Avilés (2007): El infoentretenimiento en los informativos líderes de audiencia de la Unión Europea. Anàlisi 35, pp. 47-63.
  • ME Grabe, S Zhou, A Lang y PD Bolls (2000): “Packaging television news: The effects of tabloid on information processing and evaluative responses”. Journal of Broadcasting & Electronic Media 44, pp. 581-598.
  • D Graber (1994): “The infotainment quotient in routine television news: A director´s perspective”. Discourse & Society 5, pp. 483-508.
  • JT Hamilton 2004): All the news that’s fit to sell: How the market transforms information into news. Princeton: Princeton University Press.
  • B Kovach & T Rosenstiel (2003): Los elementos del periodismo. Madrid: Santillana.
  • UM Krüger (1988): “Information-Infotainment-Entertainment: program analysis”. Media Perspektiven 10, pp. 637-664.
  • J Langer (2000): La televisión sensacionalista. Barcelona: Paidós.
  • JC Lozano (2004): “Infotainment in national TV news: A comparative analysis of Mexican, Canadian and U.S. news programs” en VVAA, Actas de la Annual Conference of the International Association for Media and Communication Research. IAMCR/AIERI: Porto Alegre.
  • C Marín (2010): “El infoentretenimiento en televisión. Del límite al espectáculo” en A Salgado Losada (Coord.). Creatividad en televisión. Entretenimiento y ficción. Madrid: Fragua.
  • P Moy, MA Xenos y VK Hess (2005): “Communicartion and citizenship: Mapping the political effects of infotainment”. Mass Communication and Society 8 (2), pp. 111-131.
  • S Ortells Badenes (2009): “La mercantilización de la información: la nueva era informativa en televisión”. Revista Latina de Comunicación Social 64, pp. 341-353.
  • S Ortells Badenes (2011): “La consolidación de los programas de infoentretenimiento en el panorama televisivo español”. Fórum de Recerca 16, pp. 279-291.
  • TE Patterson (2000): Doing well and doing good: How soft news and critical journalism are shrinking the news audience and weakening democracy and what news outlets can do about it. Cambridge: MA Harvard University.
  • A Salgado Losada (2010): “Actualidad, humor y entretenimiento en los programas de televisión: de la terminología a la realidad profesional”. Trípodos 27, pp. 59-73.
  • G Sartori (1998): Homo videns. La sociedad teledirigida.Madrid: Santillana.
  • T Soler (2013): “Una pareja de hecho (Prólogo)”, en Ferré Pavia, C. (Ed.). Infoentretenimiento. El formato imparable de la era del espectáculo. Barcelona: UOC.
  • SD Stark (1997): “Local News: The Biggest Scandal on TV. It´s shallow, it´s stupid, it misleads the public-It´s the local news”. The Washington Monthly 29 (6), pp. 38-41.
  • A Stern (1975): Filosofía de la risa y el llanto. Barcelona: Editorial Universitaria
  • D Thusu (2007): News as entertainment. The rise of global infotainment. Londres: Sage.
  • L Van Zoonen (1998): “‘Finally, I have my mother back: male and female politicians in popular culture”. Harvard Internationational Journal for Press/Politics 3, pp. 48-64.
  • L Van Zoonen & Ch Holtz-Bacha (2000): “Personalisstion in Dutch and German Politics: The Case of Talk Show”. The Public 7 (2), pp. 45-56.