Análisis del uso de estrategias de recuperación de la información por alumnos con alta capacidad intelectual (9-14 años) en función del género, edad, nivel educativo y creatividad

  1. Marugán de Miguelsanz, Montserrat 1
  2. Carbonero Martín, Miguel Ángel 1
  3. León del Barco, Benito 2
  4. Manuel Galán 1
  1. 1 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

  2. 2 Universidad de Extremadura
    info

    Universidad de Extremadura

    Badajoz, España

    ROR https://ror.org/0174shg90

Journal:
Revista de investigación educativa, RIE

ISSN: 0212-4068 1989-9106

Year of publication: 2013

Volume: 31

Issue: 1

Pages: 185-198

Type: Article

More publications in: Revista de investigación educativa, RIE

Abstract

In this paper the relation between high intellectual capabilities and information retrieval strategies are studied. The variables are: sex, age, educational level and creativity. Strategies were measured with the ACRA Scales (Román and Gallego, 1994, 2004). General intelligence was measured with the “g” Factor Test (Cattell and Cattell, 1990) and the Progressive Matrices Test (Raven, 1996). Creativity was analyzed using the TAEC Abreaction Test (de la Torre, 1991). Primary School and Compulsory Secondary Education students (aged 9-14) from Castilla y León (Spain) were chosen because of their high intellectual capability. Results show a significant association between general intelligence and information retrieval strategies. Age determines to some extent the use of strategies. The relation between a high intellectual capability and creativity only promotes the use of Written Answer strategies. A revision of evaluations of perceived use versus evaluations of real use of strategies is proposed.

Bibliographic References

  • Beltrán, J., (1993) Procesos, Estrategias y Técnicas de Aprendizaje, , Madrid: Síntesis;
  • Beltrán, J., Estrategias de aprendizaje (1996) Psicología de la Instrucción I: Variables y Procesos Básicos, pp. 383-428. , En J. Beltrán & C. Genovard (Eds.), Madrid: Síntesis;
  • Beltrán, J., Genovard, C., (1999) Psicología de la Instrucción, 3. , Madrid: Síntesis;
  • Bernad, J.A., (1995) Estrategias de Estudio en la Universidad, , Madrid: Síntesis;
  • Cattell, R.B., Cattell, A.K.S., (1990) Test de Factor Escala 2, , Madrid: TEA;
  • De La Torre, S., (1991) Evaluación de la Creatividad. T.A.E.C. Un Instrumento de Apoyo a la Reforma, , Madrid: Editorial Escuela Española;
  • Del Caño, M., Marugán, M., Román, J.M., Galán, M., Torres, H., Estrategias de aprendizaje y alumnos con altas capacidades (2005) Necesidades Educativas Específicas. Hay Respuestas?, pp. 65-72. , En I. Ruiz, F. Vicente, A. Ventura, J. A. Barrio, & F. Fajardo (Eds.), Badajoz: Psicoex;
  • Doménech, M., (2004) El Papel de la Inteligencia y la Metacognición en la Resolución de Problemas (Tesis Doctoral), , http://www.tesisenred.net/bitstream/handle/10803/8958/ TesiintelimetacMontseDomenechp.pdf?sequence=1, Recuperado de;
  • Elices, J.A., Palazuelo, M.M., Del Caño, M., (2003) Necesidades Educativas del Alumnado Superdotado. Identificación y Evaluación, , Junta de Castilla y León;
  • Gallego, J.L., González, J., Cómo planifican la composición escrita alumnos con sobredotación intelectual (2008) Revista de Investigación Educativa, 26 (2), pp. 463-484;
  • García, J.A., Prieto, M.D., Bermejo, M.R., Estrategias de aprendizaje en estudiantes más capaces. Faisca (2000) Revista de Altas Capacidades, 8, pp. 45-53;
  • García, R., Clemente, A., Pérez, E., Evolución y desarrollo de las estrategias de aprendizaje en psicología de la educación (1992) Revista de Historia de la Psicología, 13, pp. 1-17;
  • López, F.J., (1998) Programa de Entrenamiento en Estrategias de Elaboración de Metáforas para alumnos de secundaria (Tesis Doctoral no Publicada), , Universidad Valladolid, Valladolid;
  • López, O., Navarro, J., Creatividad e inteligencia: Un estudio en educación primaria (2010) Revista de Investigación Educativa, 28 (2), pp. 283-296;
  • Martín, L.J., Román, J.M., Carbonero, M.A., Eficacia de un programa de entrenamiento en paráfrasis para la mejora del rendimiento (2005) Nuevos Contextos Psicológicos y Sociales en Educación: Buscando Respuestas, pp. 409-424. , En J. A. Del Barrio, M. I. Fajardo, F. Vicente, A. Ventura, & I. Ruiz (Eds.), Badajoz: Psicoex;
  • Marugán, M., (1996) Diseño y Validación de un Programa de Entrenamiento en Estrategias de Relación Para Alumnos de Enseñanza Secundaria, , Valladolid: Secretariado de Publicaciones e Intercambio Científico de la Universidad de Valladolid;
  • Marugán, M., Román, J.M., (1997) Aprendo si Relaciono: Programa de Entrenamiento en "estrategias de Relación" para Alumnos de Secundaria, , Madrid: Visor;
  • Marugán, M., Del Caño, M., Román, M., Torres, H., Estudio comparativo entre la evaluación psicométrica y la identificación del profesor para variables psicoeducativas relevantes en primaria y secundaria (2007) Revista de Psicología General y Aplicada, 60, pp. 377-395;
  • Marugán, M., Importancia de las estrategias generales de aprendizaje en el rendimiento escolar (2009) Quaderns Digitals: Revista de Nuevas Tecnologías y Sociedad, 55, pp. 1-6;
  • Monereo, C., (1993) Las Estrategias de Aprendizaje: Procesos, Contenidos e Interacción, , Barcelona: Doménech;
  • Nisbet, J., Shucksmith, J., (1987) Estrategias de Aprendizaje, , Madrid: Santillana;
  • Preckel, F., Holling, H., Wiese, M., Relationship of intelligence and creativity in gifted and non-gifted students: An investigation of threshold theory (2006) Personality and Individual Differences, 40 (1), pp. 159-170. , DOI 10.1016/j.paid.2005.06.022, PII S0191886905002345;
  • Prieto, M.D., Castejón, J.A., Recursos estratégicos en alumnos superdotados (1999) Respuestas Educativas para Alumnos Superdotados y Talentosos, pp. 211-243. , En A. Sipán (Coord.), Zaragoza: Mira Editores;
  • Raven, J.C., (1996) Test de Matrices Progresivas, , Escala Color (CPM). Madrid: TEA;
  • Román, J.M., Gallego, S., (1994) ACRA: Escalas de Estrategias de Aprendizaje, , Madrid: TEA;
  • Sligh, A.C., Conners, F.A., Roskos-Ewoldsen, B., Relation of creativity to fluid and crystallized intelligence (2005) Journal of Creative Behavior, 39 (2), pp. 123-136