Aproximación pedagógica al Colegio Menor de San Pelayo de la Universidad de Salamanca
- Martín Sánchez, Miguel Ángel 1
- García Perales, Nuria 1
-
1
Universidad de Extremadura
info
ISSN: 1698-7799, 1698-7802
Año de publicación: 2014
Número: 17
Páginas: 91-108
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Foro de Educación
Resumen
There was a whole network of schools in the University of Salamanca in the 16th century based their existence on training a select group of students and provide the Crown and the Church of men well formed spiritually and intellectually. We address in this study an approach to pedagogy Colegio Menor San Pelayo de Salamanca. The Constitutions and Ceremonies printed in 1637 are the source from which we draw the pedagogy of this educational institution born in the 16th century. This body of law is steeped in a declaration of intentions and pedagogical objectives that schoolchildren had to meet for the sake of his intellectual and religious. Timetables, hierarchy, rules of life, morality and spirituality, everything was regulated for proper community life and training of a class intended to occupy the highest administrative and ecclesiastical dignities in the Modern Age.Received: 20/10/2013 / Accepted: 10/11/2013How to reference this articleMartín Sánchez, M. A., García Perales, N. (2014). Aproximación pedagógica al Colegio Menor de San Pelayo de la Universidad de Salamanca. Foro de Educación, 12(17), pp. 91-108. doi: http://dx.doi.org/10.14516/fde.2014.012.017.005
Referencias bibliográficas
- Alejo Montes, J. (1998). La Universidad de Salamanca bajo Felipe II, 1575-1598. Burgos: Junta de Castilla y León.
- Alonso Marañón, P. M. (1997). «La funcionalidad de la pedagogía colegial universitaria: el caso del Colegio Real de san Felipe y san Marcos de Lima y su filiación constitucional hispánica». Estudios de Historia Social y Económica de América, 15, 187-203.
- Carabias Torres, A. Mª (1986). Colegios Mayores: Centros de Poder. Los colegios mayores de Salamanca durante el siglo XVI. Salamanca: Universidad de Salamanca.
- Carretero Egido, B. (1998). «Los oficios en Indias de los colegiales del colegio de San Pelayo de Salamanca». Estudios de Historia Social y Económica de América, 16-17, 225-239.
- Cortázar Estívaliz, J. (2002). Historia y Arte del Colegio Menor de San Pelayo de Salamanca. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.
- Cortés Vázquez, L. (1989). La vida estudiantil en la Salamanca Clásica. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.
- Cuart Moner, B. (2009). «Papeles de colegiales. Los expedientes de vita et moribus de los colegiales mayores salmantinos del siglo XVI». En Rodríguez-San Pedro, L.E. y Polo Rodríguez, J.L. (eds.). Universidades hispánicas: colegios y conventos universitarios en la Edad Moderna (I) (15-73).Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.
- Escandell Bonet, B. (1968). «El inquisidor Valdés en la creación de su «Colegio de S.Pelayo» de Salamanca: 1556-1568» (197-232). Actas del simposio «Valdés-Salas». Su personalidad. Su obra. Su tiempo. Oviedo: Universidad de Oviedo.
- Férnandez Vasallo, C. (2002): «La indisciplina como desencadenante de la reforma de los Colegios Mayores salmantino en 1771». Historia de la Educación, 21, 119-132.
- García Perales, N. y Cáceres Muñoz, J. (2012). «Influencia de los colegios universitarios salmantinos en la sociedad del Antiguo Régimen». REDEX, Revista de Educación de Extremadura, 4, 99-118.
- González-Novalín, J. L. (2008). El inquisidor general Fernando de Valdés (1483- 1568): su vida y su obra. Oviedo: Universidad de Oviedo.
- Martín Hernández, F. (1961). La formación clerical en los colegios universitarios españoles (1371-1563). Vitoria: Eset.
- Martín Sánchez, M. A. (2003a). «Ceremonias del Colegio Menor de San Ildefonso de Salamanca» (287-300). Grados y ceremonias en las Universidades Hispánicas. Salamanca: Universidad de Salamanca.
- Martín Sánchez, M. A. (2003b) «Valores y educación en el Colegio Menor de la Concepción de Huérfanos de Salamanca durante el siglo XVI». Revista de Ciencias de la Educación, 196, 467-485.
- Martín Sánchez, M. A. (2007). Historia y Pedagogía del Colegio Menor de la Concepción de Huérfanos. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.
- Martín Sánchez, M. A. (2009). «La formación clerical en los colegios menores de la Universidad de Salamanca». Cauriensia, 4, 367-389.
- Martín Sánchez, M. A. (2010a). «Poder y control en los colegios menores de la Universidad de Salamanca». Campo Abierto, vol. 29 nº 2, 93-94.
- Martín Sánchez, M. A. (2010b). «Implicaciones educativas de la Reforma y Contrarreforma en la Europa del Renacimiento». Cauriensia, 5, 215-236.
- Martín Sánchez, M. A. (2012). «La pedagogía de los colegios menores de Salamanca: el ejemplo de Juan Ramos de Solís». REDEX, Revista de Educación de Extremadura, 3, 59-103.
- Nogaledo Álvarez, S. (1958). El Colegio Menor de «Pan y Carbón», primero de los Colegios Universitarios de Salamanca, (1386-1780). Salamanca: Universidad de Salamanca.
- Riesco Terrero, A. (1970). Proyección Histórico-social de la Universidad de Salamanca a través de sus colegios (Siglos XV y XVI). Salamanca: Universidad de Salamanca.
- Rodríguez Cruz, A. (1977). Salmantica Docet: La proyección de la Universidad de Salamanca en Hispanoamérica. Madrid: Universidad de Salamanca.
- Rodríguez- San Pedro Bezares, L.E. y Martínez del Río, R. (2001). Estudiantes de Salamanca. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.
- Sala Balust, L. (1962). Constituciones, estatutos y ceremonias de los antiguos colegios seculares de la Universidad de Salamanca. Madrid: CSIC.
- Weruaga Prieto, A. (1990) «El Colegio de San Pelayo de Salamanca: procedencia social de sus miembros (1660-1680)». Studia Storica. Historia Moderna, 8, 267-278.