Determinantes en la Eficacia del Aprendizaje Cooperativo. Una experiencia en el EEES.

  1. León del Barco, Benito 1
  2. Felipe Castaño, María Elena 1
  3. Iglesias Gallego, Damián 1
  4. Marugán de Miguelsanz, Montserrat 2
  1. 1 Universidad Extremadura
  2. 2 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Journal:
Revista de investigación educativa, RIE

ISSN: 0212-4068 1989-9106

Year of publication: 2014

Volume: 32

Issue: 2

Pages: 411-424

Type: Article

DOI: 10.6018/RIE.32.2.172721 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

More publications in: Revista de investigación educativa, RIE

Abstract

This study is part of the research on factors which mediate in the effectiveness of learning. Through an analysis of structural equations we expect to find an explanatory model of the efficiency in cooperative learning situations through group communication, and interdependence and responsibility of team members. 120 students aged 18 to 44 were involved. They were randomly selected from a total of 425 first-year students in the degrees Pre-School Education and Primary Education. We designed the following questionnaire: Scale of Communication and Interdependence in Cooperative Learning and Scale of Group Efficiency. The results of the model of structural equations show that communication between team members predicts interdependence and responsibility (b =.85). Furthermore, the data show the importance of responsibility and interdependence in team efficiency (b=.82).

Bibliographic References

  • Ábalo, J.E., Una experiencia de aprendizaje cooperativo en lengua (1998) Innovación Educativa, 8, pp. 175-184
  • Bennet, N., Dunne, E., The nature and quality of talk in cooperative classroom groups (1991) Learning and Instruction, 1 (2), pp. 103-118
  • Cambra, C., Laborda, C., Función del maestro en la aplicación del aprendizaje cooperativo en un aula de integración con alumnos sordos (1998) Educar, 22, pp. 255-299
  • Cava, M.J., (1998) La Potenciación de la Autoestima: Elaboración y Evaluación de un Programa de Intervención (Tesis Doctorial Inédita), , La potenciación de la autoestima: elaboración y evaluación de un programa de intervención Tesis Doctorial inédita
  • Del Canto, P., Gallego, I., López, J.M., Mora, J., Reyes, A., Rodríguez, E., Sanjeevan, K., Valero, M., Conflictos en el trabajo en grupo: Cuatro casos habituales (2009) Revista de Formación e Innovación Educativa Universitaria, 2 (4), pp. 344-359
  • Del Caño, M., Mazaira, O., Relaciones entre iguales en el aula, autoconcepto y aprendizaje cooperativo (2002) Psicología de la Educación y Formación del Profesorado, pp. 199-211. , I. Fajardo, I. Ruíz, A. Ventura, F. Vicente & A. Julve Comps., Teruel: Psicoex
  • Delgado, M.I., Romero, A.M., Gómez, L., ¿Cómo se consiguen equipos eficaces? Delimitación y medición de la eficacia en los equipos organizativos (2009) Esi-cMarket, 132, pp. 263-284
  • Díaz-Aguado, M.J., (2003) Educación Interculural y Aprendizaje Cooperativo, , Educación interculural y aprendizaje cooperativo
  • Díaz-Aguado, M.J., Andrés, M.T., Aprendizaje cooperativo y educación inter-cultural. Investigación-acción en centros de primaria (1999) Psicología Educativa, 5, pp. 141-200
  • Doolen, T.L., Hacker, M.E., Aken, E.M., The impact of organizational context on work team effectiveness: A study of production team (2003) Ieee Transactions on Engineering Management, 50 (3), pp. 285-296
  • Echeita, G., El aprendizaje cooperativo. Un análisis psicosocial de sus ventajas respecto a otras estructuras de aprendizaje (1995) La Interacción Social en Contextos Educativos, pp. 175-190. , P. Fernández & A. Melero Comps., Madrid: Siglo XXI
  • Elices, J.A., Del Caño, M., Verdugo, M.A., Interacción entre iguales y aprendizaje: Una perspectiva de investigación (2002) Revista de Psicología General y Aplicada, 55, pp. 421-438
  • Foushee, H.C., Manos, K.L., Information transfer within the cockpit: Problems in intracockpit communication (1981) Information Transfer Problems in the Aviation System, pp. 63-71. , C. E. Billing & E. S. Cheaney Eds., Moffett Field: Nasa
  • García, M.M., González, I., Mérida, R., Validación del cuestionario de eva-luación ACOES. Análisis del trabajo cooperativo en educación superior (2012) Revista de Investigación Educativa, 30 (1), pp. 87-109
  • Gavilan, B.P., El aprendizaje cooperativo: Desde las matemáticas también es posible educar en valores (1997) Revista de Didáctica de las Matemáticas, 13, pp. 81-94
  • Gil, F., Alcover, C.M., Peiró, J.M., Work team effectiveness in organizational contexts: Recent research and applications in Spain and Portugal (2005) Journal of Managerial Psychology, 20, pp. 193-218
  • Gil, F., Rico, R., Sánchez-Manzanares, M., Eficacia de equipos de trabajo (2008) Papeles del Psicólogo, 29 (1), pp. 25-31
  • Gómez, A., El grupo de trabajo eficaz: Trabajo en equipo (2005) Psicología de Grupos II. Métodos, Técnicas y Aplicaciones, pp. 197-244. , C. Huici & J. F. Morales Dirs., Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia
  • González, M., Raposo, M., Necesidades formativas del profesorado univer-sitario en el contexto de la convergencia europea (2008) Revista de Investigación Educativa, 26 (2), pp. 285-306
  • Goodwin, G.F., Burke, C.S., Wildman, J.L., Salas, E., Team effectiveness in complex organizations: An overview (2009) Team Effectiveness in Complex Organizations. Cross-Disciplinary Perspectives and Approaches, pp. 3-16. , E. Salas, G. F. Goodwin & C. S. Burke Eds., Nueva York: Psychology Press
  • Hall, R., Rocklin, T., Dansereau, D., Skaggs, L., O'Donnell, A., Lambiotte, J., Young, M., The role of individual differences in the cooperative learning of technical material (1988) Journal of Educational Pychology, 80 (2), pp. 172-178
  • Johnson, D.W., Johnson, R., (1987) Learning Together and Alone, , Learning together and alone
  • Johnson, D.W., Johnson, R., Maruyama, G., Interdependence and interpersonal attraction among heterogeneous and homogeneous individuals. A theoretical formulation and meta-analysis of the research (1983) Review Educational Research, 53 (5), p. 54
  • Johnson, D.W., Johnson, R., Stanne, M., Garibaldi, A., Impact of group processing on achievement in cooperative groups (1990) The Journal of Psychology, 130 (4), pp. 507-516
  • Johnson, D.W., Maryuama, G., Johnson, R., Nelson, O., Skon, L., Effects of cooperative, competitive and individualistic goal structures on achievement. A meta-analysis (1981) Psychological Bulletin, 89, pp. 47-62
  • Johnson, D.W., Skon, L., Johnson, R., Effects of cooperative and individualistic conditions of children's problem-solving performance (1980) American Education Research Journal, 92, pp. 186-192
  • Jöreskog, K.G., Sörbom, D., (1996) Lisrel 8: User's Reference Guide, , lisrel 8: User's reference guide
  • Kozlowsi, S.W.J., Ilgen, D.R., Enhancing the effectiveness of work groups and teams (2006) Psychological Science in the Public Interest, 7, pp. 77-124
  • Kraut, R., Streeter, L., Coordination in large scale software development (1995) Communications of the Acm, 38 (3), pp. 69-81
  • León, B., Elementos mediadores en la eficacia del aprendizaje cooperativo: Entrenamiento previo en habilidades sociales y dinámica de grupos (2006) Anales de Psicología, 22, pp. 105-112
  • León, B., Felipe, E., Gozalo, M., Gómez, T., Latas, C., Mejora de las actitudes de los escolares hacia los alumnos inmigrantes mediante el aprendizaje cooperativo (2009) Revista de Psicología General y Aplicada, 9, pp. 159-173
  • León, B., Felipe, E., Iglesias, G., El aprendizaje cooperativo en la formación inicial del profesorado de Educación Secundaria (2011) Revista de Educación (Madrid), 354, pp. 715-729
  • León, B., Gozalo, M., Polo, I., Aprendizaje cooperativo y acoso entre iguales (2012) Infancia y Aprendizaje, 35, pp. 23-37
  • León, B., Gozalo, M., Vicente, F., Factores mediadores en el aprendizaje cooperativo: Los estilos de conducta interpersonal (2004) Apuntes de Psicología, 22, pp. 61-74
  • Llopis, E., Culturas musicales y aprendizaje cooperativo, pop, rock, heavy y bakalao en la clase de música (1999) Cuadernos de Pedagogía, 279, pp. 27-30
  • Lobato, C., (1998) El Trabajo en Grupo: Aprendizaje Cooperativo en Secundaria, , El trabajo en grupo: aprendizaje cooperativo en secundaria
  • Melero, M.A., Fernández, P., (1995) La Interacción Social en Contextos Educativos, , La interacción social en contextos educativos
  • O'Donnell, A., Dansereau, D., Scripted cooperation in student dyads. A method for analysing and enhancing academic learning and performance (1992) Interaction in Cooperative Groups. The Theoretical Anatomy of Group Learning, pp. 120-144. , R. Hertz-Lazarowitz & N. Miller Comps., Cambridge: Cambridge University Press
  • ÓDonnel, A., Dansereau, D., Hall, R., Skaggs, L., Hythecker, V., Peel, J., Learning concrete procedures. Effects of processing strategies and cooperative learning (1990) Journal of Educational Psychology, 82 (1), pp. 171-177
  • Ojea, M., López Cid, G., Fernández, E.C., Inclusión educativa de estudiantes con necesidades educativas a través de un modelo de aprendizaje cooperativo (2000) Aula de Innovación Educativa, 90, pp. 36-38
  • Ortega, P., Mínguez, R., Gil, R., Aprendizaje cooperativo y desarrollo moral (1997) Revista Española de Pedagogía, 206, pp. 33-51
  • Ovejero, A., Gutiérrez, M., Fernández, A.J., Eficacia del aprendizaje coopera-tivo para la integración escolar: Una experiencia en 2° ciclo de E. G. B (1996) Revista Galega de Psicopedagoxia, 13, pp. 255-264
  • Palacios, A., El crédito europeo como motor de cambio de la configuración del Espacio Europeo de la Educación Superior (2004) Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18, pp. 197-207
  • Pérez-Sánchez, A.M., Poveda-Sierra, P., Efectos del aprendizaje cooperativo sobre la adaptación escolar (2008) Revista de Investigación Educativa, 26 (1), pp. 73-94
  • Puchau, M.V., El aprendizaje cooperativo en el aula de música como medida de atención a la diversidad (1999) Eufonía, Didáctica de la Música, 17, pp. 115-117
  • Pujolàs, P., La calidad en los equipos de aprendizaje cooperativo. Algunas consideraciones para el cálculo del grado de cooperatividad (2009) Revista de Educación, 349, pp. 225-239
  • Rewey K Dansereau, D., Dees, S., Skaggs, L., Pitre, U., Scripted cooperation and knowledge map supplements. Effects on the recall of biological and statistical information (1992) Journal of Experimental Education, 60 (2), pp. 93-107
  • Rico, R., Sánchez-Manzanares, M., Gil, F., Alcover, C.M., Tabernero, C., Procesos de coordinación en equipos de trabajo (2011) Papeles del Psicólogo, 32 (1), pp. 59-68
  • Sales, I.G., Programa de formación de actitudes interculturales para la diver-sidad cultural y la cultura paya y gitana en educación primaria (1998) Temps de Educacio, 19, pp. 273-295
  • Santos, M.A., Aprendizaje cooperativo y rendimiento escolar: Balance de pers-pectivas para la innovación educativa (1999) Revista Galega do Encino, 24, pp. 305-321
  • Serrano, J.M., González, M.E., Martínez-Artero, M.C., (1997) Aprendizaje Cooperativo en Matemáticas: Un Método de Aprendizaje Cooperativo Individualizado Para la Enseñanza de las Matemáticas, , Murcia: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia
  • Sharan, S., Sharan, Y., (1976) Small-group Teaching, , Small-group teaching
  • Skon, L., Johnson, D.W., Johnson, R., Cooperative peer interaction versus individual competition and individualistic efforts. Effects on the acquisition of cognitive reasoning strategies (1981) Journal of Educational Psychology, 73, pp. 83-89
  • Slavin, R.E., Synthesis of research on cooperative learning (1991) Educational Leadership, 48, pp. 71-82
  • Smith, K.A., Cooperative learning: Making group work (1996) Using Active Learning in College Classes: A Range of Options for Faculty, pp. 71-82. , T. E. Sutherland & C. C. Bonwell Eds., San Francisco: Jossey-Bass
  • Solsona, N., El aprendizaje cooperativo: Una estrategia para la comunicación (1999) Aula de Innovación Educativa, 80, pp. 65-67
  • Tata, J., Prasad, S., Team self-management, organizational structure and judgements of team effectiveness (2004) Journal of Managerial Issues, 16 (2), pp. 248-265
  • Vidal, J., Duran, D., Vilar, M., El aprendizaje musical con métodos de apre-ndizaje cooperativo (2010) Cultura y Educación: Revista de Teoría, Investigación y Práctica, 22 (3), pp. 363-378
  • Vinuesa, M.P., Propuesta curricular para la construcción de valores con aprendizaje cooperativo (2000) Barcelona: Servicio de Publicaciones de la Universidad Autónoma de Barcelona