Recursos digitales y metodología didáctica en la formación inicial de docentes de Historia

  1. Pedro Miralles-Martínez 1
  2. Cosme J. Gómez-Carrasco 1
  3. Víctor B. Arias 2
  4. Olaia Fontal-Merillas 3
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

  2. 2 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

  3. 3 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Revista:
Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación

ISSN: 1134-3478

Año de publicación: 2019

Título del ejemplar: Competencia digital docente. Perspectivas y prospectivas para una nueva escuela

Número: 61

Páginas: 45-56

Tipo: Artículo

DOI: 10.3916/C61-2019-04 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Otras publicaciones en: Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación

Resumen

El objetivo de este trabajo es analizar los vínculos entre las percepciones del profesorado en formación sobre el uso de los recursos digitales en el aula de Secundaria, y sus concepciones metodológicas y epistemológicas. Las teorías de Shulman siguen orientando en gran medida las investigaciones sobre el conocimiento del profesorado. Sin embargo, el impacto de las nuevas tecnologías ha impulsado nuevos enfoques, como el T-PACK, que incide en la competencia digital docente. Para abordar este objetivo se ha recogido información de un cuestionario implementado en 22 universidades, 13 españolas (344 participantes) y 9 inglesas (162 participantes). Los análisis de datos se realizaron en tres fases: a) exploración de la estructura de las valoraciones sobre la utilidad de los recursos digitales mediante análisis de clases latentes; b) estimación de los modelos factoriales confirmatorios para las variables procesos de evaluación, Historia como materia formativa, y competencias históricas; c) estimación de las diferencias entre clases. Los resultados mostraron cuatro perfiles de respuesta en función de la opinión sobre el uso de los recursos en el aula, y polarizadas en torno a dos ítems: cómics y videojuegos. También se ha podido comprobar importantes diferencias entre clases en cuestiones metodológicas (prácticas tradicionales e innovadoras); y diferencias menos importantes sobre percepciones epistemológicas y de desarrollo de competencias históricas en el aula.

Información de financiación

Este trabajo es resultado de los proyectos de investigación EDU2015-65716-C2-1-R, financiado por el Ministerio de Economía y Competitividad de España; PGC2018-094491-B-C33 subvencionado por el Ministerio de Ciencia de España, y 20638/JLI/18, financiado por la Fundación Séneca de la Región de Murcia

Financiadores

Referencias bibliográficas

  • Alonso-Tapia J. , Garrido H. , . 2017. Evaluar para el aprendizaje. Evaluación de la comprensión de textos no escritos. Electronic Journal of Research in Educational Psychology 15(1):164-184
  • Barnes N. , Fives H. , Dacey C. , . 2017. U.S. teachers' conceptions of the purposes of assessment. Teaching and Teacher Education 65:107-116
  • Blömeke S. , Busse A. , Kaiser G. , König J. , Sühl U. , . 2016. The relation between content-specific and general teacher knowledge and skills. Teaching and Teacher Education 56:35-46
  • Brown T.A. , . 2006. Confirmatory factor analysis for applied research. New York: Guilford Publications.
  • Claro M. , Salinas A. , Cabello-Hutt T. , San-Martín E. , Preiss D.D. , Valenzuela S. , Jara I. , . 2018. Teaching in a Digital Environment (TIDE): Defining and measuring teachers' capacity to develop students' digital information and communication skills. Computers & Education 121:162-174
  • Cohen J. , . 1988. Statistical power analysis for the behavioral sciences. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  • Colomer J.C. , Sáiz J. , Bel J.C. , . 2018. Competencia digital en futuros docentes de Ciencias Sociales en Educación Primaria: Análisis desde el modelo TPACK. Educatio Siglo XXI 36(1):107-128
  • Cózar R. , Sáez J.M. , . 2016. Game-based learning and gamification in initial teacher training in the social sciences: An experiment with MinecraftEdu. International Journal of Educational Technology in Higher Education 13(2):1-11
  • Darling-Hammond L. , . 2006. Assessing teacher education. The usefulness of multiple measures for assessing program outcomes. Journal of Teacher Education 57(2):120-138
  • Delgado-Algarra E.J. , . 2017. Comics as an educational resource in the teaching of social science: Socio-historical commitment and values in Tezuka’s manga. Culture & Education 4:848-862
  • Engen B.K. , Giæver T.H. , Mifsud L. , . 2015. Guidelines and regulations for teaching digital competence in schools and teacher education: A weak link? Nordic Journal of Digital Literacy 10(2)
  • Fives H. , Buehl M.M. , . 2014. Exploring differences in practicing teachers' valuing of pedagogical knowledge based on teaching ability beliefs. Journal of Teacher Education 65(5):435-448
  • García-Martín J. , García-Sánchez J.-N. , . 2017. Pre-service teachers' perceptions of the competence dimensions of digital literacy and of psychological and educational measures. Computers & Education 107:54-67
  • Gisbert M. , González J. , Esteve F. , . 2016. Competencia digital y competencia digital docente: Una panorámica sobre el estado de la cuestión. RIITE. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa 0:74-83
  • Gómez C.J. , Miralles P. , . 2016. Historical skills in compulsory education: Assessment, inquiry based strategies and students’ argumentation. Journal of New Approaches in Educational Research 5(2):130-136
  • González-Fernández N. , Gozálvez-Pérez V. , Ramírez-García A. , . 2015. La competencia mediática en el profesorado no universitario. Diagnóstico y propuestas formativas. Revista de Educación 367:117-146
  • González G. , Skultety L. , . 2018. Teacher learning in a combined professional development intervention. Teaching and Teacher Education 71:341-354
  • Guerrero-Roldán A.E. , Noguera I. , . 2018. A model for aligning assessment with competences and learning activities in online courses. The Internet and Higher Education 38:36-46
  • J.A. Hagenaars, , McCutcheon, A.L. , . 2002. , ed. Applied latent class analysis. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Hatlevik I.K.R. , Hatlevik O.E. , . 2018. Students' evaluation of digital information: The role teachers play and factors that influence variability in teacher behavior. Computers in Human Behavior 83:56-63
  • Hatlevik O.E. , Christophersen K.A. , . 2013. Digital competence at the beginning of upper secondary school: Identifying factors explaining digital inclusion. Computers & Education 63:240-247
  • Hu L.T. , Bentler P.M. , . 1999. Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling 6(1):1-55
  • Instefjord E.J. , Munthe E. , . 2017. Educating digitally competent teachers: A study of integration of professional digital competence in teacher education. Teaching and Teacher Education 67:37-45
  • Kirschner P.A. , . 2009. Epistemology or pedagogy, that is the question. In: Tobias S. , Duffy T.M. , eds. Constructivist Instruction: Success or Failure?. London-New York: Routledge.
  • Kleickmann T. , Richter D. , Kunter M. , Elsner J. , Besser M. , Krauss S. , Baumert J. , . 2012. Teachers´ content knowledge and pedagogical content knowledge: The role of structural differences in teacher education. Journal of Teacher Education 1(17):10-1177
  • Koehler J. , Mishra P. , . 2008. Introducing technological pedagogical knowledge. In: AACTE , ed. The handbook of technological pedagogical content knowledge for educators. New York: Routledge. 3-28
  • Koh J.H.L. , Divaharan H. , . 2011. Developing pre-service teachers' technology integration expertise through the tpack-developing instructional model. Journal of Educational Computing Research 44(1):35-58
  • König J. , Ligtvoet R. , Klemenz S. , Rothlandb M. , . 2017. Effects of opportunities to learn in teacher preparation on future teachers’ general pedagogical knowledge: Analyzing program characteristics and outcomes. Studies in Educational Evaluation 53:122-133
  • Landers R.M. , Amstrong M.B. , . 2017. Enhancing instructional outcomes with gamification: An empirical test of the Technology-Enhanced training effectiveness model. Computers in Human Behavior 71:499-507
  • Lo Y. , Mendell N.R. , Rubin D.B. , . 2001. Testing the number of components in a normal mixture. Biometrika 88(3):767-778
  • Lorenzo-Seva U. , Ferrando P.J. , . 2006. Factor: A computer program to fit the exploratory factor analysis model. Behavior research methods 38(1):88-91
  • Martínez-Hita M. , Gómez C.J. , . 2018. Nivel cognitivo y competencias de pensamiento histórico en los libros de texto de Historia de España e Inglaterra. Un estudio comparativo. Revista de Educación 379:145-169
  • Meschede N. , Fiebranz A. , Möller K. , Steffensky M. , . 2017. Teachers' professional vision, pedagogical content knowledge and beliefs: On its relation and differences between pre-service and in-service teacher. Teaching and Teacher Education 66:158-170
  • Monte-Sano C. , . 2011. Learning to open up history for students: Preservice teachers' emerging pedagogical content knowledge. Journal of Teacher Education 62(3):260-272
  • Muthén L.K. , Muthén B. , . 2015. Mplus. The comprehensive modelling program for applied researchers: user’s guide. Los Angeles: Muthén & Muthén.
  • Oliveira C. , Lopez J. , Spear-Swerling L. , . 2019. Teachers’ academic training for literacy instruction. European Journal of Teacher Education 43:315-334
  • Özdener N. , . 2018. Gamification for enhancing Web 2.0 based educational activities: The case of pre-service grade school teachers using educational Wiki pages. Telematics and Informatics 35:564-578
  • Raftery A.E. , . 1995. Bayesian model selection in social research. Sociological Methodology 25:111-163
  • Ramírez-García A. , González-Fernández N. , . 2016. Media competence of teachers and students of compulsory education in Spain. [Competencia mediática del profesorado y del alumnado de educación obligatoria en España] Comunicar 24(49):49-58
  • Sapsford R. , Jupp V. , . 2006. Data collection and analysis. London: Sage.
  • Saris W.E. , Satorra A. , Van-der-Veld W.M. , . 2009. Testing structural equation models or detection of misspecifications? Structural Equation Modeling 16(4):561-582
  • Shulman L. , . 1987. Knowledge and teaching: Foundations of the New Reform. Harvard Educational Review 57(1):1-23
  • Stufflebeam D.L. , Shinkfield A.J. , . 2007. Evaluation theory, models, and applications. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Timmerman M.E. , Lorenzo-Seva U. , . 2011. Dimensionality assessment of ordered polytomous items with parallel analysis. Psychological methods 16(2):209-220
  • VanSledright B.A. , Reddy K. , . 2014. Changing Epistemic Beliefs? An exploratory study of cognition among prospective history teacher. Tempo e Argumento 6(11):28-68
  • Van-Drie J. , Van-Boxtel C. , . 2008. Historical reasoning: Towards a framework for analyzing student’s reasoning about the past. Educational Psychology Review 20:87-110