Escenarios educativos de América Latina como oportunidad de aprendizaje para los estudiantes de la Universitat de València

  1. Ortega Gaite, Sonia
  2. Perales Montolío, María Jesús
  3. Senent, Joan María
Zeitschrift:
Foro de Educación

ISSN: 1698-7799 1698-7802

Datum der Publikation: 2014

Titel der Ausgabe: América Latina ante la Educación

Nummer: 16

Seiten: 191-208

Art: Artikel

DOI: 10.14516/FDE.2014.012.016.008 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Andere Publikationen in: Foro de Educación

Zusammenfassung

America has a social wealth, cultural and educational diversity, and that is why this geographic region is presented as a privileged setting for learning and human development of all kind of educators, especially for social workers. Hence, different Spanish universities have signed cooperation agreements with Latin American universities and established partnerships with local organizations for students from both sides of the Atlantic to do internships. This article focuses on the specific program of International Mobility of the Faculty of Philosophy and Educational Sciences of the University of Valencia (Facultat de Filosofia i Ciències de l´Educació de la Universitat de València). Therefore, this program is describing its operation, operating principles, objectives and achievements, which are the areas where it develops and depending the pedagogic potential and social transformation that the program contains. This study is a step of a broader research for which has been taken as a source for studying the reports submitted by students who have gone through the program, the testimony of the same ones and a questionnaire developed specifically for this task.

Bibliographische Referenzen

  • Aldana, C. (2001). Pedagogía general critica. Guatemala: Serviprensa Centroamericana.
  • Aranguren, J. L. (1983). Propuestas morales. Madrid: Técnos.
  • Beristain, C. M. (1997). Viaje a la memoria. Por los caminos de la milpa. Barcelona: Lallevir.
  • Byram, M. Nichols, A, Stevens, D. (2001). Developing Intercultural Competence in Practice. Clevedon: Multilingual Matters.
  • Carbonell, J., Carrillo, I. (2007). Formación y cooperación. Una experiencia de prácticas de educación en Centroamérica. Barcelona: Octaedro.
  • CRUE. (2005). Código de conducta de las Universidades en materia de cooperación al desarrollo. Recuperado de www.crue.org/areainternacional/Cooperacion.
  • CRUE. (2000). Estrategia de cooperación universitaria al desarrollo. Recuperado de www.crue.org/areainternacional/Cooperacion.
  • Gandía, F. (2011). (Con)Vivir en Salta es... En Martínez Usarralde, M. J. (Ed.), Sentipensar el Sur: cooperación al desarrollo y educación (pp. 83-86). Valencia: Publicaciones de la Universitat de València.
  • García Roca, X. (2011). Ética del Cooperante. En Martínez Usarralde, M. J. (Ed.), Sentipensar el Sur: cooperación al desarrollo y educación (pp. 91-99). Valencia: Publicaciones de la Universitat de València.
  • Martínez, M. (2006). Formación para la ciudadanía y educación superior. Revista Iberoamericana de Educación, 42, pp. 85-102.
  • Martínez Usarralde, M. J. (Ed.). (2011). Sentipensar el Sur: cooperación al desarrollo y educación. Valencia: Publicaciones de la Universitat de València.
  • Mayor Zaragoza, F. (2011): Prólogo. En Martínez Usarralde, M. J. (Ed.), Sentipensar el Sur: cooperación al desarrollo y educación (pp. 13-17). Valencia: Publicaciones de la Universitat de València.
  • Ortega Gaite, S. (2013). Cooperación, desarrollo y educación en América Latina: caso de Esmeraldas (Ecuador). En Hernández Huerta, J. L. (Coord.), En torno a la Educación Social. Estudios, reflexiones y experiencias (pp. 46-54). Salamanca: Hergar Ediciones Antema. Disponible en: http://www.fahrenhouse.com/archivos/En%20torno%20a%20la%20Educación%20Social.%20Estudios%2c%20reflexiones%20y%20experiencias.pdf
  • Rovira, B. (2006). Áfricas. Cosas que no pasan tan lejos. Barcelona: RBA.
  • Senent Sánchez, J. M. (2012). Escritos de cooperación y movilidad. València: Universitat de València.
  • Skutnabb-kangas, T., García, O. (1995). Multilingualism for all. General principles. In Skutnabb-Kangas, T. (Ed.), Multilingualism for all. European Studies on Multilingualism 4 (pp. 231-256). Lisse, Holland: Swets & Zeitlinger B.V. Publishers.
  • Torres, A. (2007). La educación popular. Trayectoria y actualidad. Bogotá: El Búho.
  • Verde Peleato, I. (2012). La competencia comunicativa intercultural base para el éxito de los programas de movilidad y cooperación internacional. En Senent, J. M. (Coord.), Escritos de cooperación y movilidad (pp. 143-162). València: Universitat de València.
  • Zahelli, S. et al. (2012). Desigualdad y diversidad en América Latina: hacia un análisis tipológico comparado. OEI: Libros Digitales.