Avances en el liderazgomarco de competencias de los líderes profesionales

  1. GÓMEZ GONZÁLEZ, Francisco Javier 1
  2. LACASTA REOYO, Juan José 2
  3. MARTÍNEZ-TUR, Vicente Antonio 3
  4. RODRÍGUEZ SUMAZA, Carmen 1
  1. 1 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

  2. 2 Plena inclusión
  3. 3 Instituto Universitario de Investigación en Psicología de los Recursos Humanos, del Desarrollo Organizacional y de la Calidad de Vida Laboral-IDOCAL
Revue:
Siglo Cero: Revista Española sobre Discapacidad Intelectual

ISSN: 2530-0350

Année de publication: 2018

Volumen: 49

Número: 4

Pages: 7-34

Type: Article

DOI: 10.14201/SCERO2018494734 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Siglo Cero: Revista Española sobre Discapacidad Intelectual

Résumé

The organizations of Plena inclusion and many others of the Third Sector are promoting an organizational change because people’s orientation and social transformation imply a deeply reform in the culture, the processes and the structure of each organization. The exercise of an adequate leadership is critical to assure a successful change. For this reason, Plena inclusión has started a process to develop the leadership skills needed to manage the change in the people who lead the organizations and their services. A competency framework has been developed for these people with the help of a team from the universities of Valencia and Valladolid. It will be the basis for a future postgraduate program. Two work sessions were held, one with managers and the other with technical staff expert in organizational processes, to identify key competences and training needs. The final result is a framework of competences of professional leaders organized in three dimensions –knowledge, skills and attitudes– and five levels: personal competences, related to people, to teams, to the organization and to the environment. This framework is the basis for organizing the learning and training systems necessary to train the professional leaders that Plena inclusion wants and needs.

Information sur le financement

El II Plan (2002-2005), vertebrado alrededor del concepto de calidad, también daba un importante rol al liderazgo, papel que se consolida en el III Plan Estratégico 2006-2009 con el objetivo de “Consolidar un liderazgo comprometido con modelos centrados en las personas y su calidad de vida” y en el IV Plan Estratégico FEAPS (2011-2014), que propone “Fomentar un estilo de liderazgo adecuado a los nuevos retos y al modelo de entidad que se necesita para afrontarlos”, línea de actuación pro-puesta junto al fomento del “liderazgo basado en valores”, y señalando claramente la apuesta por la formación.

Financeurs

Références bibliographiques

  • CEDEFOP (2016). Directrices europeas para la validación del aprendizaje no formal e informal. Luxemburgo: Oficina de Publicaciones.
  • Covey, S. R. (2004). Los tres papeles que desempeña el líder en el nuevo paradigma. En F. Hesselbein, M. Goldsmith y R. Beckhard (Coords.), El líder del futuro (pp. 177-188). Barcelona: The Drucker Foundation, Ed. Deusto.
  • Dym, B. y Hutson, H. (2005). Leadership in nonprofit organizations. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications.
  • FEAPS (1997). I Plan Estratégico de FEAPS. FEAPS.
  • FEAPS (2002). II Plan Estratégico (2002-2005). FEAPS.
  • FEAPS (2006). III Plan Estratégico de FEAPS (2006-2009). FEAPS.
  • FEAPS (2010). IV Plan Estratégico FEAPS (2011-2014). FEAPS.
  • FEAPS (2014). Código de Buen Gobierno del Movimiento Asociativo FEAPS. FEAPS.
  • González, J. y Wagenaar, R. (2006). Tuning Educational Structures in Europe. II. La contribución de las universidades al Proceso de Bolonia. Bilbao: Universidad de Deusto y Universidad de Groningen.
  • Hesselbein, F., Goldsmith, M. y Beckhard, R. (2004). El líder del futuro. Barcelona: The Drucker Foundation, Ed. Deusto.
  • Hines, A. y Bishop, P. (2007). Thinking about the future. Guidelines for Strategic Foresight. Washington, DC: Social Technologies.
  • Kouzes, J. M. y Posner, B. Z. (2004). Siete lecciones para liderar el viaje hacia el futuro. En F. Hesselbein, M. Goldsmith y R. Beckhard (Coords.), El líder del futuro (pp. 130-141). Barcelona: The Drucker Foundation, Ed. Deusto.
  • Lacasta, J. J. (1998a). Calidad organizacional: el cambio en las organizaciones no gubernamentales. Siglo Cero, 29 (1), 5-13.
  • Lacasta, J. J. (1998b). El cambio en las organizaciones no gubernamentales a favor de las personas con retraso mental. Servicios Sociales y Política Social, 42, 9-22 (Ejemplar dedicado a: Discapacidad psíquica y calidad de vida I).
  • Lacasta, J. J. (2002). La experiencia de FEAPS en el proceso de implantación de la calidad: o el esfuerzo de un sector por situarse en nuevos paradigmas. Documentación Social, 128, 291-304 (Ejemplar dedicado a: La calidad como imperativo en la acción social).
  • Le Boterf, G. (2001). Ingeniería de las competencias. Barcelona: Gestión 2000.
  • Lévy-Levoyer, C. (1997). Gestión de competencias. Cómo analizarlas, cómo evaluarlas, cómo desarrollarlas. Barcelona: Gestión 2000.
  • Mateo, J., Escofet, A., Martínez-Olmo, F., Ventura, J. y Vlachopoulos, D. (2012). Evaluation tools in the European Higher Education Area (EHEA): an assessment for evaluating the competences of the Final Year Project in the social sciences. European Journal of Education, 47 (3), 435-447.
  • McClelland, D. C. (1973). Testing for competence rather than for ‘intelligence’. American Psychologist, 28 (1), 1-14.
  • Mintzberg, H. (2013). Managers not MBAs: a hard look at the soft practice of managing and management development. San Francisco: Berrett-Koehler Publishers.
  • Mulder, M. (2007). Competencia: la esencia y la utilización del concepto en la formación profesional inicial y permanente. Revista Europea de Formación Profesional, 40 (1), 5-24.
  • Plena inclusión (2016). V Plan Estratégico 2016-2020. Plena inclusión.
  • Prahalad, C. K. y Hamel, G. (1990). The core competence of the corporation. Harvard Business Review, may-june, 79-91.
  • Schalock, R. L. (2015). Las mejores prácticas de las organizaciones y los profesionales. Siglo Cero, 46 (1), 7-23.
  • Tamarit, J. (2015). La transformación de los servicios hacia la calidad de vida. Una iniciativa de innovación social de FEAPS. Siglo Cero, 46 (3), 47-71.
  • Tirmizi, S. A. y Vogelsang, J. D. (2017). Leading and managing in the social sector. Strategies for advancing human dignity and social justice. Cham, Switzerland: Springer International Publishing.