La educación femenina en el sistema educativo español (1857-2007)

  1. Sánchez Blanco, Laura
  2. Hernández Huerta, José Luis
Journal:
El Futuro del Pasado: revista electrónica de historia

ISSN: 1989-9289

Year of publication: 2012

Issue Title: Historia y género: nuevas perspectivas

Issue: 3

Pages: 255-281

Type: Article

DOI: 10.14201/FDP.24723 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: El Futuro del Pasado: revista electrónica de historia

Sustainable development goals

Abstract

This article seeks to highlight the slow process of education that women suffered due to the constraints of history. The study begins with the Public Education Act (1857) when the enrollment of girls in primary education becomes binding, and continuing achievements in education, through educational initiatives arising outside the school, from the Revolutionary Six-years period (1868-1874) to the Dictatorship of Miguel Primo de Rivera (1923-1930). From the mid-30's special attention is given to education in order to show two opposing schools models for women: the common school, public, secular pursued by the Second Republic and the national school, catholic and patriotic developed under Franco. After this last stage, the story gives way to the democratic school that allows female enrollment at all levels, and in equal opportunities. And the study concludes with a brief analysis of the education laws that were developed in subsequent years (1983-2006) to check the representation of women in the educational system.

Bibliographic References

  • AGULLÓ DÍAZ, C.: «Azul y rosa: franquismo y educación femenina» en Estudios sobre la política educativa durante el franquismo, Universitat de València, 243-295.
  • ALTED VIGIL, A. (1996): «Las consecuencias de la Guerra Civil española en los niños de la República: de la dispersión al exilio» en Espacio, Tiempo y Forma, Serie V, Hª Contemporánea, t. 9, 1996, 207-228.
  • ARENAL, C. (1974): La emancipación de la mujer en España. Madrid: Júcar.
  • ASOCIACIÓN PARA LA ENSEÑANZA DE LA MUJER (1882): Bases de la misma y Reglamento de sus escuelas, Madrid: Imprenta de U. Gómez.
  • BALLARÍN DOMINGO, P. (2008): La Educación de las mujeres en la España contemporánea (siglos XIX-XX), Madrid, Editorial Síntesis.
  • CÁMARA VILLAR, G. (1984): Nacional-Catolicismo y Escuela. La Socialización Política del Franquismo (1936-1951), Jaén, Ed. Herperia.
  • CAPEL MARTÍNEZ, R. Mª. (1975): El sufragio femenino en la 2ª República Española, Publicaciones de la Universidad de Granada.
  • CAPEL MARTÍNEZ, R. Mª. (1982): El trabajo y la educación de la mujer en España (1900-1930). Madrid: Ministerio de Cultura, Dirección General de Juventud y Promoción Socio-Cultural.
  • CAPITÁN DÍAZ, A. (2000): Educación en la España contemporánea, Barcelona, Ariel Educación.
  • CAPITÁN DÍAZ, A. (2002): Breve historia de la educación en España, Madrid, Alianza Editorial.
  • DÍAZ FERNÁNDEZ, P. (2005): «La dictadura de Primo de Rivera. Una oportunidad para la mujer» en Espacio, Tiempo y Forma, Serie V, Historia Contemporánea, t. 17, 175-190.
  • FLECHA, C. (1996): Las primeras universitarias en España, Madrid, Nancea Ediciones.
  • INSTITUTO DE LA MUJER y CIDE (2007): Revisión bibliográfica sobre mujeres y educación en España (1983-2007), Instituto de la Mujer (Ministerio de Asuntos Sociales) y Centro de Investigación y Documentación Educativa (CIDE) (Ministerio de Educación y Ciencia), Madrid.
  • LABRA, R. Mª (1869): La Mujer y la Legislación Castellana, Madrid: Impr. Y E. de M. Rivadeneyra.LABRA, Rafael Mª. (1894): «Los resultados del Congreso Pedagógico de 1892» en B.I.L.E., nº 412, 31 de julio de 1894, 212.
  • LUZURIAGA, L. (1931): «Bases para un anteproyecto de Ley de Instrucción Pública» en Revista de Pedagogía, septiembre de 1931, nº 117, 417-421.
  • SÁNCHEZ, L y HERNÁNDEZ, J. L. (2008): «La Asociación para la Enseñanza de la mujer. Una iniciativa reformista de Fernando de Castro (1870-1936)» en Revista Papeles Salmantinos de Educación, Universidad Pontificia de Salamanca, nº 10, 225-241.
  • SÁNCHEZ, L y HERNÁNDEZ, J. L. (2008): «Auxilio Social y la educación de los pobres. Del franquismo a la Democracia» en Foro de Educación, 10, 133-166.
  • SUÁREZ FERNÁNDEZ, L. (1993): Crónicas de la Sección Femenina y de su tiempo, Madrid, Asociación Nueva Andadura.
  • VÁZQUEZ RAMIL, R. (1989): La Institución Libre de Enseñanza y laeducación de la mujer en España: La Residencia De Señoritas (1915-1936), tesis doctoral leída el 18 de marzo 1989 en la Facultad de Geografía e Historia de la Universidad de Santiago de Compostela. Se realizó bajo la dirección del profesor Don Ramón Villares Paz.
  • VIÑAO, A. (2004): Escuela para todos. Educación y modernidad en la España del siglo XX, Madrid, Marcial Pons Ediciones de la Historia.
  • INE (2009): Mujeres y hombres en España., Instituto Nacional de Estadística.