Una intervención global para promover contextos de ayuda en educación primaria

  1. García Bacete, Francisco J.
  2. Sureda García, Inmaculada
  3. Monjas Casares, Mª Inés
  4. Muñoz Tinoco, Victoria
  5. Jiménez Lagares, Irene
  6. Martín Antón, Luis J.
  7. Marande Perrin, Ghisiaine
  8. Millas Rojas, Inés
  9. Rubio Barreda, Andrea
  10. Roselló Sempere, Sara
Revista:
International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

ISSN: 0214-9877

Any de publicació: 2014

Títol de l'exemplar: PSICOLOGÍA Y MUNDO MODERNO

Volum: 6

Número: 1

Pàgines: 111-118

Tipus: Article

DOI: 10.17060/IJODAEP.2014.N1.V6.723 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

Resum

This communication describes a research project designed and implemented by the interuniversity research group GREI (Grupo Interuniversitario de Investigación de las Situaciones de Rechazo entre Iguales en Contextos Escolares). This project involves a multicomponent preventive intervention implemented in primary education in four schools of the province of Castellón (Spain). The intervention comprises some characteristics of programs that include social skills training with innovative designs of final phase as identified by Bierman and Power (2009). The 12 programs that have been activated during the first two years of research are depicted in the central part of the present study.

Referències bibliogràfiques

  • Bierman, K. L. (2004). Peer rejection. Developmental, processes and intervention strategies. Nueva York: The Guilford Press.
  • Bierman, K. L. y Powers, C. J. (2009). Social skills training to improve peer relations. En K. H. Rubin, W. Bukowski, y B. Laursen (Eds.), Handbook of peer interactions, relationships, and groups (pp. 603-621). Nueva York: The Guilford Press.
  • Bradshaw, J. y Richardson, D. (2009). An index of child well-being in Europe. Child Indicators Research. doi:10.1007/s12187-009-9037-7.
  • Burt, K. B., Obradovic, J., Long, J. D. y Masten, A. S. (2008). The Interplay of Social Competence and Psychopathology Over 20 Years: Testing Transac tional and Cascade Models. Child Development, 79(2), 359-374.
  • Casas, F. (2010). Indicadores sociales subjetivos y bienestar en la infancia y la adolescencia. En G. González-Bueno, M. von Bredow, y C. Brecedóniz (Eds.), Propuesta de un sistema de indicadores sobre el bienestar infantil en España (pp. 34–51). Madrid: UNICEF-España.
  • Durlak, J. A., Weissberg, R. P., Dymnicki, A. B., Taylor, R. D., y Schellinger, K. B. (2011). The impact of enhancing students’ social and emotional learning: A meta-analysis of school-based universal interventions. Child Development, 82, 405–432.
  • García Bacete, F. J., Ferrà, P., Monjas, Mª I. y Marande, G. (2014). Las relaciones del profesorado con el alumnado en aulas del ciclo inicial de Educación Primaria. Adaptación del Questionnaire on Teacher Interaction-Early Primary (QTI-EP). Revista de Psicodidáctica, 19 (1), 211-231.
  • García Bacete, F. J., Jiménez, I., Muñoz-Tinoco, V., Marande, G., Monjas, Mª I., Sureda, I. y cols. (2014). El rechazo entre iguales en su contexto interpersonal: Una investigación con niños y niñas de primer ciclo de primaria. Memoria para la Fundación Dávalos Fletcher de Castellón.
  • García Bacete, F. J., Jiménez, I., Muñoz-Tinoco, V., Monjas, Mª I., Sureda, I., Ferrà, P. y cols. (2013). Aulas como contextos de aceptación y apoyo para integrar a los alumnos rechazados. Apuntes de Piscología, 31(2), 145–154.
  • García Bacete, F. J., Musitu, G. y García, M. (1990). El perfil ecológico del alumno rechazado en EGB. Actas del III Congreso de Psicología Social, Vol. I (pp. 324- 344). Santiago de Compostela: Universidad de Santiago.
  • Kagan, S. y Kagan, M. (2009). Kagan Cooperative Learning. San Clemente: Kagan Publishing.
  • Karcher, M. (2007). Pair counseling: A developmental intervention for counseling children in dyads. San Antonio: Universidad de Texas, The Pair Counseling Research Program.
  • Leary, M. R. (Ed.) (2001). Interpersonal rejection. Oxford, UK: Oxford University Press.
  • Levin, J. y Nolan, J. (2014) Principals of Classroom Management: A Professional Decision Making Model (7ª ed.). Boston: Pearson.
  • Marande, G., García Bacete, F. J., Rubio, A., Milián, I., Roselló, S. y Jiménez, I. (2014). Impacto de una intervención ecológica en las situaciones de rechazo en aulas de 1er ciclo de primaria. Simposio VII Congreso Internacional de Psicología y Educación y XXI INFAD. Badajoz. España.
  • McFadyen-Ketchum, S. A. y Dodge, K. A. (1998). Problems in social relationships. En E. Mash y R. Barkley (Eds.), Treatment of Childhood Disorders (2ª ed., pp. 338-365). New York: Guilford.
  • Mikami, A.Y., Jack, A., Emeh, C.C., y Stephens, H.F. (2010). Parental influences on children with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder: I. Parental behaviors associated with children’s peer relationships. Journal of Abnormal Child Psychology, 38, 721-736.
  • Parker, J., Rubin, K. H., Erath, S., Wojslawowicz, J. C. y Buskirk, A. A. (2006). Peer relationships and developmental psychopathology. En D. Cicchetti, y D. Cohen (Eds.), Developmental psychopathology: Risk, disorder, and adaptation (Vol. 2, 2ª ed., pp. 419-493). Nueva York: Wiley.
  • Pyhatlö, K., Soini, T., y Pietarinen, J. (2010). Pupils’ pedagogical well-being in comprehensive school–significant positive and negative school experiences of Finnish ninth graders. European Journal of Psychology of Education, 25, 207–221.
  • Tolan, E. H., Guerra, N. G. y Kendall, P. C. (1995). A developmental-ecological perspective on antisocial behavior in children and adolescents: Toward a unified risk and intervention framework. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 63, 579-584.
  • Rubin, K. H., Bukowski, W. M. y Parker, J. G. (2006). Peer interactions, relationships, and groups. En W. Damon, y R. M. Lerner (Eds.) y N. Eisenberg (Vol. Ed.), Handbook of child psychology (6ª ed.): Vol. 3. Social, emotional, and personality development (pp. 571-645). Nueva York: Wiley.
  • Ryan, A. M. (2000). Peer groups as a context for the socialization of adolescents’ motivation, engagement, and achievement in school. Educational Psychologist, 35, 101–111.
  • Selman, R. L. (1980). The growth of interpersonal understanding. Nueva York: Academic Press.