Fuga de talento en la investigación española sobre Comunicación: percepción de los investigadores españoles en el extranjero

  1. Francisco Seoane-Pérez 1
  2. Manuel Martínez-Nicolás 3
  3. Miguel Vicente Mariño 2
  1. 1 Universidad Carlos III de Madrid
    info

    Universidad Carlos III de Madrid

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/03ths8210

  2. 2 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

  3. 3 Universidad Rey Juan Carlos
    info

    Universidad Rey Juan Carlos

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/01v5cv687

Revue:
El profesional de la información

ISSN: 1386-6710 1699-2407

Année de publication: 2020

Titre de la publication: Investigación en Información y Comunicación

Volumen: 29

Número: 4

Type: Article

DOI: 10.3145/EPI.2020.JUL.33 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: El profesional de la información

Résumé

Spanish Communication scholars working at foreign universities offer a vantage point to examine the access to an academic career in Spain and the international impact of Spanish scientific production. The reasons for their departure to other countries lie in the deficiencies of the Spanish university system. Drawing from the concepts of habitus (Pierre Bourdieu) and autopoiesis (Niklas Luhmann), 13 semistructured interviews were conducted with researchers chosen by snowball sampling. The informants highlight faculty hiring mechanisms, which in their view have not improved significantly even after the introduction of an accreditation system in 2008. The results also show the poor image of Spanish Communication research abroad, as it is regarded as disconnected from the international trends in the field. The improvements identified by the consulted sample indicate a slow but steady incorporation of Spanish research into the international sphere. However, this is insufficient, in the opinion of the interviewees, to stimulate a possible return of emigrated talent to Spanish higher education institutions. Insufficient and intermittent research funding is one of the most relevant roadblocks. Convergence with the systems leading the world’s scientific production today is still perceived as an unlikely and remote scenario

Information sur le financement

Este trabajo forma parte del proyecto 25 años de investigación sobre Comunicación en España (1990-2015): producción científica, comunidad académica y contexto institucional, financiado por el Plan Estatal de I+D+i (CSO2013-40684-P). https://www.geac.es/app/download/7258928611/INCOMES-25+-+informe.pdf

Financeurs

Références bibliographiques

  • Academic Careers Observatory (2018). “USA, Academic career structure”. Max Weber Programme. Florencia: European University Institute. https://www.eui.eu/ProgrammesAndFellowships/AcademicCareersObservatory/AcademicCareersbyCountry/USA
  • Aceituno-Aceituno, Pedro; Danvila-del-Valle, Joaquín; González-García, Abel; Bousoño-Calzón, Carlos (2018). “Entrepreneurship, intrapreneurship and scientific mobility: The Spanish case”. PLoS one, v. 13, n. 9, pp. 1-20. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0201893
  • Aceituno-Aceituno, Pedro; Melchor, Lorenzo; Danvila-del-Valle, Joaquín; Bousoño-Calzón, Carlos (2017). “Cumulative advantages and social capabilities in scientific mobility in the Health Sciences: The Spanish case”. PLoS one, v. 12, n. 3, e0173204. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0173204
  • Aceituno-Aceituno, Pedro; Romero-Martínez, Sonia J.; Víctor-Ponce, Patricia; García-Núñez, José (2015). “Factores determinantes de la movilidad de investigadores españoles en Ciencias de la Salud”. Medicina clínica, v. 144, n. 11, pp. 520-524. https://doi.org/10.1016/j.medcli.2014.10.020
  • Afonso, Alexandre (2016). “Varieties of academic labor markets in Europe”. PS: Political science & politics, v. 49, Special issue 4, pp. 816-821. https://doi.org/10.1017/S1049096516001505
  • Albarrán, Pedro; Carrasco, Raquel; Ruiz-Castillo, Javier (2017). “Geographic mobility and research productivity in a selection of top world economics departments”. Scientometrics, v. 111, n. 1, pp. 241-265. https://doi.org/10.1007/s11192-017-2245-x
  • Álvarez, Pilar; Vázquez, Cristina (2018). “Profesores universitarios desde 300 euros”. El país, 12 febrero, pp. 18-19. https://elpais.com/politica/2018/02/09/actualidad/1518207100_741157.html
  • Amoedo-Souto, Carlos; Nogueira-López, Alba (2013). “Regateando hacia la excelencia: tasa de reposición de efectivos y universidades públicas”. Revista española de derecho administrativo, v. 157, pp. 249-278.
  • Appelt, Silvia; Van-Beuzekom, Brigitte; Galindo-Rueda, Fernando; De-Pinho, Roberto (2015). Which factors influence the international mobility of research scientists?. París: Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE). https://doi.org/10.1787/5js1tmrr2233-en
  • Arenilla-Sáez, Manuel (2012). “La gobernanza del sistema universitario español”. En Manuel Arenilla Sáez (dir.). La reforma de la universidad española: un análisis desde su gobernanza, pp. 65-250. Oleiros, A Coruña: Netbiblo.
  • Aunión, J. A. (2013). “La movilidad penaliza al aspirante a una plaza de docente universitario”. El país, 14 octubre, p. 40. https://elpais.com/sociedad/2013/10/13/actualidad/1381691428_943981.html
  • Banas, Monika (2018). “Reverse brain drain - a real threat or a speculative narrative? The case of the United Kingdom and the United States”. Società-Mutamento-Politica. Rivista Italiana di Sociologia, v. 9, n. 18, pp. 383-399. https://doi.org/ 10.13128/SMP-24357
  • Bermejo, José-Carlos (2009). “Cosmopolitismo medieval: Bolonia”. La voz de Galicia, 29 diciembre, p. 17.
  • Bourdieu, Pierre (2008). Homo academicus. Madrid: Siglo XXI. ISBN: 978 84 32313370
  • Caballé, Jordi (2014). “Endogamia universitaria: efectos y remedios”. El país, 1 diciembre. https://elpais.com/politica/2014/12/01/actualidad/1417424577_931721.html
  • Carrasco, Raquel; Ruiz-Castillo, Javier (2019). “Spatial mobility in elite academy institutions in economics: the case of Spain”. Series – Journal of the Spanish Economic Association, v. 10, n. 2, pp. 141-172. https://doi.org/10.1007/s13209-019-0189-5
  • Catanzaro, Michele (2013). “Menos de uno de cada diez científicos españoles en el extranjero creen que volverán”. El periódico, 10 julio. https://www.elperiodico.com/es/ciencia/20130710/diaspora-cientificos-espanoles-recortes-2491369
  • Chambliss, Daniel F. (1989). “The mundanity of excellence: An ethnographic report on stratification and olympic swimmers”. Sociological theory, v. 7, pp. 70-86. https://doi.org/10.2307/202063
  • De-Azúa, Félix (2014). “Un partido de profesores”. El país, 1 diciembre, p. 27. https://elpais.com/elpais/2014/11/28/opinion/1417202506_176244.html
  • Demeter, Marton (2019). “So far, yet so close: International career paths of communication scholars from the Global South”. International journal of communication, v. 13, pp. 578-602. https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/10181
  • Deville, Pierre; Wang, Dashun; Sinatra, Roberta; Song, Chaoming; Blondel, Vincent D.; Barabási, Albert-László (2014). “Career on the move: Geography, stratification, and scientific impact”. Scientific reports, v. 4, art. 4770. https://doi.org/10.1038/srep04770
  • Doquier, Frédéric; Rapoport, Hillel (2012). “Globalization, brain drain, and development”. Journal of economic literature, v. 50, n. 3, pp. 681-730. https://doi.org/ 10.1257/jel.50.3.681
  • Dustmann, Christian; Preston, Ian P. (2019). “Free movement, open borders, and the global gains from labor mobility”. Annual review of economics, v. 11, pp. 783-808. https://doi.org/10.1146/annurev-economics- 080218-025843 C
  • Elorza-Moreno, Ana; Melchor, Lorenzo; Orts-Gil, Guillermo; Gracia, Cristina; Lacunza, Izaskun; Izquierdo, Borja; Fernández-Vera, José-Ignacio (2017). “Spanish science diplomacy: A global and collaborative bottom-up approach”. Science & diplomacy, v. 6, n. 1. http://www.sciencediplomacy.org/article/2017/spanish-science-diplomacy-global-and-collaborative-bottom-approach
  • Fundación Cotec para la Innovación (2019). Informe Cotec 2019. http://informecotec.es/media/INFORME-COTEC-2019_versionweb.pdf
  • García-Romero, Antonio (2012). “Influencia de la carrera investigadora en la productividad e impacto de los investigadores españoles. El papel de la ventaja acumulativa”. Revista española de documentación científica, v. 35, n. 1, pp. 38-60. https://doi.org/10.3989/redc.2012.1.762
  • Hasselbach, Jacob A. (2019). “Framing brain drain: between solidarity and skills in European labor mobility”. Review of international political economy, v. 26, n. 6, pp. 1333-1360. https://doi.org/10.1080/09692290.2019.1626755
  • Jauralde-Pou, Pablo (2008). “Universidad, decadencia”. El mundo, 5 abril, pp. 4-5.
  • Josa-Prado, Fernando; Gómez-Sebastián, Silvia (coords.) (2018). Informe sobre el retorno e incorporación de científicos e investigadores a España (IRICIE). Madrid Científicos Retornados a España (CRE). https://cre.org.es/iricie
  • Kuhn, Peter; McAusland, Carol (2006). The international migration of knowledge workers: When is brain drain beneficial?. Cambridge (USA): National Bureau of Economic Research. NBR Working Paper No. 12761. https://www.nber.org/papers/w12761
  • López-Rejas, Javier (2016). “Eduardo Oliver: ‘Con recursos, España puede consolidarse como una potencia científica’”. El cultural, 26 abril. https://elcultural.com/Eduardo-Oliver-Con-recursos-Espana-puede-consolidarse-como-una-potencia-cientifica
  • Luhmann, Niklas (1997). Organización y decisión: autopoieisis, acción y entendimiento comunicativo. Barcelona: Anthropos. ISBN: 978 84 7658 517 7
  • Marín, Maribel; Álvarez, Pilar (2014). “La endogamia alcanza al 73% de los docentes”. El país, 1 diciembre, pp. 30-31. https://elpais.com/politica/2014/11/28/actualidad/1417196515_775495.html
  • Martínez-Nicolás, Manuel (2020). “La investigación sobre comunicación en España (1985-2015). Contexto institucional, comunidad académica y producción científica”. Revista latina de comunicación social, n. 75, pp. 383-414. https://www.doi.org/10.4185/RLCS-2020-1432
  • Montero-Sánchez, María-Dolores (1994). La información periodística y su influencia social. Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona. ISBN: 84 335 6950 3
  • Moro-Martín, Amaya (2017). “How dare you call us diplomats”. Nature, v. 543, p. 289. https://www.nature.com/news/how-dare-you-call-us-diplomats-1.21628
  • Parey, Matthias; Ruhose, Jens; Waldinger, Fabian; Netz, Nicolai (2017). “The selection of high-skilled migrants”. The review of economics and statistics, v. 99, n. 5, pp. 776-792. https://doi.org/10.1162/REST_a_00687
  • Peñafiel-Saiz, Carmen; Ronco-López, Milagros; Videla-Rodríguez, José-Juan; Echegaray-Eizaguirre, Lázaro (2019). “Percepción y análisis de la comunidad universitaria sobre el sistema actual de investigación de la comunicación en España”. Revista latina de comunicación social, n. 74, pp. 1521-1541. https://doi.org/10.4185/RLCS-2019-1397
  • Perlmutter, David (2010). Promotion and tenure confidential. Cambridge (USA): Harvard University Press. ISBN: 978 0 674048782
  • Saperas, Enric (2016). “Cuatro décadas de investigación comunicativa en España. Los procesos de institucionalización y profesionalización de la investigación”. Disertaciones. Anuario electrónico de estudios en comunicación social, v. 9, n. 2, pp. 27-45. https://doi.org/10.12804/disertaciones.09.02.2016.02
  • Segarra, Pablo (2019). “España recupera los niveles de inversión en I+D previos a la crisis económica”. 20 Minutos, 23 diciembre. https://www.20minutos.es/noticia/4093312/0/espana-recupera-los-niveles-de-inversion-en-i-d-previos-a-la-crisis-economica
  • Silió, Elisa (2019). “La universidad ahuyenta el talento extranjero por sus sueldos y papeleo”. El país, 7 febrero. https://elpais.com/sociedad/2019/02/06/actualidad/1549479775_916820.html
  • The economist (2011). “The magic of diasporas”. The economist, 19 Nov. https://www.economist.com/leaders/2011/11/19/the-magic-of-diasporas
  • Weiss, Robert S. (1994). Learning from strangers: The art and method of qualitative interview studies. Nueva York: Simon & Schuster. ISBN: 978 0 684823126