Estudiantes universitariosventajas e inconvenientes de la evaluación formativa

  1. Martínez-Mínguez, Lurdes 1
  2. Vallès Rapp, Cristina 2
  3. Romero-Martín, Rosario 3
  1. 1 Universitat Autònoma de Barcelona
    info

    Universitat Autònoma de Barcelona

    Barcelona, España

    ROR https://ror.org/052g8jq94

  2. 2 Universidad de Valladolid.
  3. 3 rromero@unizar.es
Revista:
@tic. revista d'innovació educativa

ISSN: 1989-3477

Any de publicació: 2015

Títol de l'exemplar: Competence assessment in Higher Education: Situation, experiences and didactic proposals

Número: 14

Pàgines: 59-70

Tipus: Article

DOI: 10.7203/ATTIC.14.4217 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Altres publicacions en: @tic. revista d'innovació educativa

Resum

L’objectiu d’aquest estudi és analitzar els avantatges i inconvenients que troba l’alumnat universitari que cursa assignatures en les quals s’implementen sistemes d’avaluació formativa de competències. Des d’una metodologia quantitativa, descriptiva i no comparativa, s’han analitzat les opinions de 5.419 estudiants, que han cursat 70 assignatures en 16 universitats espanyoles durant els cursos 2011-2012 i 2012-2013, a través d’una escala d’opinió tipus Likert. Els resultats mostren com a avantatges les referides al protagonisme de l’alumnat, la individualització de l’ensenyament i del grau i tipus d’aprenentatge; i uns inconvenients en referència a la dedicació de l’estudiant, el seu compromís individual i de grup, i la càrrega de treball que suposen per l’alumnat aquests sistemes d’avaluació. Les conclusions assenyalen una valoració general important dels avantatges i menys destacable dels inconvenients dels sistemes implementats, el que recomana l’ús de sistemes d’avaluació formativa de forma més extensiva, potenciats i avalats per les institucions acadèmiques corresponents.

Referències bibliogràfiques

  • Buscà, Francesc, Pintor, Patricia, Martínez-Mínguez, Lurdes y Peire, Tomás (2010). Sistemas y procedimientos de Evaluación Formativa en docencia universitaria: Resultados de 34 casos aplicados durante el curso académico 2007-2008. Estudios Sobre Educación, 18, pp. 255-276.
  • Romero-Martín, Rosario, Fraile-Aranda, Antonio, López-Pastor, Víctor Manuel, Castejón-Oliva y Francisco Javier (2014). The relationship between formative assessment systems, academic performance and teacher and student workloads in higher education / Relación entre sistemas de evaluación formative, rendimiento academic y carga de trabajo del professor y del alumno en la docencia universitaria. Infancia y Aprendizaje: Journal for the Study of Education and Development, 37 (2), 1-32. Recuperado el 1 de octubre de 2014 en http://dx.doi.org/10.1080/02103702.2014.918818
  • Vallés, Cristina, Ureña, Nuria y Ruiz, Encarnación (2011). La evaluación formativa en docencia universitaria. Resultados globales de 41 estudios de caso. REDU, 9(1), pp. 135-158.