La vanguardia ante el museoEl Museo del Prado en la mirada de los vanguardistas españoles a través de sus egodocumentos

  1. García Chacón, Irene
Zeitschrift:
Poéticas: Revista de Estudios Literarios

ISSN: 2445-4257 2530-0296

Datum der Publikation: 2016

Titel der Ausgabe: NÚMERO 1

Nummer: 1

Seiten: 93-109

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Poéticas: Revista de Estudios Literarios

Zusammenfassung

This paper analyzes the role that the Prado Museum played in the aesthetic formation of the artists of the Spanish avant-garde during the first third of the 20th century, emphasizing the relationship between tradition and the avant-garde in the construction of a network of the arts and letters.Given Spain's situation, where the consolidation of a modern state was more of an illusion than a reality, and where there was a need to mitigate separatist movements, a dialogue with tradition became necessary in order to regenerate the country. In this way an equilibrium between tradition and the avant-garde emerged, which in the case of the Generation of 27, signified an avant-garde reading of tradition.Keeping tradicional forms in mind involved a reconsideration of aesthetic experience and led to the use of suggestions from the past, but which departed from the latest innovations.In this sense, the study of the relationship between luminaries such as Federico García Lorca, Rafael Alberti or José Moreno Villa, with works of art from the Prado Museum, through their egodocuments, aids in attaining a deeper understanding of the intra-history of the cultural life of the epoch, as well as their creative processes and relationships with everyday life.

Bibliographische Referenzen

  • Alberti, Rafael. La Arboleda Perdida. Libro I y II de Memorias. Barcelona: Seix Barral, 1975.
  • Alberti, Rafael. Un amigo de juventud: Cartas de Rafael Alberti a Celestino Espinosa. Ed. Mª Paz Sanz Álvarez. Madrid: Sociedad Estatal de Conmemoraciones Culturales, 2002.
  • Buñuel, Luis. Mi último suspiro. Barcelona: Plaza & Janés, 1998.
  • Caballé, Anna. Narcisos de tinta. Ensayo sobre la literatura autobiográfica en lengua castellana (siglo XIX y XX). Madrid: Megazul, 1995.
  • Cabañas Bravo, Miguel. "El joven Dalí entre la tradición y la vanguardia artística. La amistad con Moreno Villa y el primer viaje a París y Bruselas". Archivo Español de Arte. 250 (1990). 171-198.
  • Dalí, Salvador. "Les arts. Temes actuals". L'Amic de les Arts. 19 (31 d'octubre de 1927). 98-99.
  • Dalí, Salvador. Obra Completa. Textos autobiográficos 1, vol. I. Ed. Fèlix Fanés. Barcelona: Destino. Fundació Gala-Salvador Dalí. Sociedad Estatal de Conmemoraciones Culturales, 2003.
  • Dalí, Salvador. Obra Completa. Textos autobiográficos 2, vol. II. Ed. Montse Ager Barcelona: Destino. Fundació Gala-Salvador Dalí. Sociedad Estatal de Conmemoraciones Culturales, 2003a.
  • Dalí, Salvador, García Lorca, Federico. Querido Salvador, Querido Lorquito. Epistolario 1925-1936. Ed. Víctor Fernández y Rafael Santos Torroella. Barcelona: Elba, 2013.
  • Fanés, Fèlix. Salvador Dalí. La construcción de la imagen (1925-1930). Madrid: Electa. Fundación Salvador Dalí, 1999.
  • Fanés, Fèlix. El gran masturbador. Madrid: Electa, 2000.
  • García Lorca, Federico, Fernández Almagro, Melchor. Crónica de una amistad. Epistolario de Federico García Lorca y Melchor Fernández Almagro (1919-1934). Ed. Rafael Lozano Millares. Granada: Fundación Federico García Lorca. Caja de Ahorros de Granada, 2006.
  • Gómez de la Serna, Ramón. Obras Completas XX. Escritos autobiográficos I: Automoribundia. Ed. Ioana Zlotescu. Barcelona: Galaxia Gutenberg. Círculo de Lectores, 1998.
  • Madrazo, Pedro de. Catálogo de los cuadros del Museo del Prado. Madrid: Tipografía artística, 1920. Consulta en línea: https://www.museodelprado. es/fileadmin/Image_Archive/Investigacion/catalogos/24_340/index. html#/236/ (2/VI/2014).
  • Molina Alarcón, Miguel. La performance española avant la lettre: del Ramonismo al Postismo (1915-1945). 2008. Publicación en línea: http://www.upv.es/intermedia/pages/laboratori/grup_investigacio/textos/docs/miguel_molina_la_performance_avant.pdf (3/III/2014).
  • Moreno Villa, José. Vida en claro. Madrid: Visor, 2006.
  • Ribagorda, Álvaro. El coro de Babel. Las actividades culturales de la Residencia de Estudiantes. Madrid: Residencia de Estudiantes, 2011.
  • Rodrigo, Antonina. Memoria de Granada: Manuel Ángeles Ortiz & Federico García Lorca. Granada: Diputación de Granada. Casa-Museo Federico García Lorca de Fuentevaqueros, 1993.
  • s.a., “Visitas para Residentes al Museo del Prado y a ciudades artísticas cercanas a Madrid”. Residencia. Vol. I. 3 (septiembre-diciembre 1926). 262-264.
  • Sánchez Vidal, Agustín. “Dalí y los grandes maestros del Prado”. El Museo del Prado y el arte contemporáneo. VV. AA. Madrid: Galaxia Gutenberg. Fundación Amigos Museo del Prado, 2007. 235-247.
  • Santos Torroella, Rafael. Dalí Residente. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas. Residencia de Estudiantes, 1992.
  • Torres García, Joaquín, Barradas, Rafael. Joaquín Torres-García y Rafael Barradas. Un Diálogo Escrito: 1918-1928. Ed. Pilar García-Sedas. Barcelona: Parsifal Ediciones, 2001.
  • Ulacia Altolaguirre, Paloma. Concha Méndez. Memoria Habladas, Memorias Armadas. Madrid: Mondadori, 1990.
  • Utrillo, Miguel / Dalí, Salvador. “Dalí en zig-zag. Con el pintor en Port-Lligat, Barcelona, El Museo del Prado y París”. Blanco y Negro (10/I/1959). 39-55.
  • Zueras Torrens, Francisco. Daniel Vázquez Díaz y sus discípulos. Córdoba: Diputación Provincial, 1987.