Cuando la patria es el idiomala correspondencia inédita de Norah de Borges a Gabriela Mistral (1935-1948)
- García Chacón, Irene 1
- Garcerá, Fran 1
- 1 Centro de Ciencias Humanas y Sociales-Consejo Superior de Investigaciones Científicas
ISSN: 2171-6080
Year of publication: 2018
Issue Title: Monográfico: Mujeres sujeto y objeto del arte de posguerra
Volume: 9
Issue: 1
Pages: 29-46
Type: Article
More publications in: Investigaciones feministas
Abstract
In their fight to make a profession out of the artistic activity, authors of the first half of the 20th century developed multiple and various strategies. One of these main strategies consisted on making use of some specific art networks. The letters and correspondence, which played an essential role on forging these aesthetic links, are a tool of inestimable value to document those mentioned networks. Throughout the unprecedented correspondence that the painter Norah Borges (1901-1998) addressed the writer Gabriela Mistral (1889-1957), this article explores the importance that those private writings had in the shaping of the public sphere. The letters presented here are examples of the feminine artistic solidarity. These will bring to life the personal and professional relationship kept between both authors who collaborated with the purpose of legitimate and make themselves known to the public. Publishing these missives is an act of understanding of the intimate incidents that both authors had to suffer resulting in the integration of these characters in our cultural, artistic and literary history.
Bibliographic References
- Araya Grandón, Juan Gabriel (2000). Gabriela Mistral y el recado. Horizontes educaciona¬les, 5 (1), 43-48.
- Artundo, Patricia (1994). Norah Borges. Obra gráfica. 1920-1930. Buenos Aires: Fondo Na¬cional de las Artes.
- Benavente, Karen (2013). Carmen Conde, contadora de Gabriela Mistral. Mapocho, 74, 179-239.
- Borges, Jorge Luis Borges (1977). Norah. Con quindici litographie di Norah Borges. Mila¬no: Edizioni Il Polifilo.
- Bourdieu, Pierre (2002). Las reglas del arte. Génesis y estructura del campo literario. Bar¬celona: Anagrama.
- Cabello-Hutt, Claudia (2015). Redes transatlánticas y estrategias de profesionalización en Gabriela Mistral, Carmen Conde y Concha Espina (1932-1936). En Pura Fernández (Ed.): No hay nación para este sexo. Redes culturales de mujeres de letras españolas y latinoamericanas (1824-1936) (pp. 369-388). Madrid: Iberoamericana.
- Cabello-Hutt, Claudia (2017). Identidades artísticas modernas y alianzas transatlánticas: Maruja Mallo, Gabriela Mistral y Victoria Ocampo. Ínsula, 841-842, 40-44.
- Díez de Revenga, Francisco Javier (2007). Carmen Conde: voluntad creadora. En Francisco Javier Díez de Revenga (Ed.): Carmen Conde. Voluntad creadora (1907-1996) (pp. 23- 35). Madrid: Sociedad Estatal de Conmemoraciones Culturales.
- Fernández, Pura (Ed.) (2015). No hay nación para este sexo. Redes culturales de mujeres de letras españolas y latinoamericanas (1824-1936). Madrid: Iberoamericana.
- Ferris, José Luis (2004). Maruja Mallo. La gran transgresora del 27. Madrid: Temas de Hoy.
- Ferris, José Luis (2007). Carmen Conde. Vida, pasión y verso de una escritora olvidada. Madrid: Temas de Hoy.
- Genette, Gérard (2001). Umbrales. México D.F.: Siglo Veintiuno Editores.
- Horan, Elizabeth (2009). Consul Gabriela Mistral in Portugal, 1935-1937: “Un policía en la esquina y dos o tres espías adentro del hotel”. Historia, 42 (2), 401-434. doi:dx.doi. org/10.4067/S0717-71942009000200003.
- Kilduff, Martin y Tsai, Wenpin (2006). Social Networks and Organizations. London: Sage. doi:10.4135/9781849209915.
- Larraz, Fernando (2016). Guillermo de Torre y el catálogo de la Editorial Losada. Kamcha¬tka. Revista de análisis cultural, 7, 59-71. doi: 10.7203/KAM.7.7683.
- Mandingorra Llavata, Mª Luz (2000). Conservar las escrituras privadas, configurar identi¬dades. València: Universitat de València.
- McCarthy, Eamon (2013). Recuerdos de la prisión: The Politics of Being Norah Bor¬ges. Hispanic Research Journal, 14 (5), 409-426. doi:dx.doi.org/10.1179/146827371 3Z.00000000058.
- Quance, Roberta (2003a). Norah Borges Illustrates Two Spanish Women Poets. En Federico Bonaddio y Xon de Ros (Eds.): Crossing Fields in Modern Spanish Culture (pp. 54-65). Oxford: University of Oxford.
- Quance, Roberta (2003b). Norah Borges y Ramón Gómez de la Serna: revisiones de lo cursi. Revista Ca-nadiense de Estudios Hispánicos, 28, 71-85.
- Quance, Roberta (2007). Espacios masculinos/femeninos: Norah Borges en la vanguardia. Dossiers Femi¬nistes, 10, 233-248.
- Rodríguez Martín, Carmen (2014). El epistolario de Macedonio Fernández: un zurzido de múltiples pasajes. En Antonio Castillo Gómez y Verónica Sierra Blas (Dirs.): Cinco siglos de cartas. Historia y prácticas epistolares en las épocas moderna y contemporánea (pp. 143-162). Huelva: Universidad de Huelva.
- Rojas, Pablo (2015). Fieles al presente. Cartas intercambiadas entre Guillermo de Torre, No¬rah Borges, Carmen Conde y Antonio Olivier. Monteagudo, 20, 161-211.
- Sierra Blas, Verónica (2003). Aprender a escribir cartas. Los manuales epistolares en la España contemporánea (1927-1945). Gijón: Trea.
- Valdivia, Juan (1929). El arte de escribir cartas. Madrid: Librería de la Viuda de J. B. Ber¬gua.
- Vargas Saavedra, Luis (2002). Castilla, tajeada de sed como mi lengua. Gabriela Mistral ante España y España ante Gabriela Mistral, 1933 a 1935. Santiago de Chile: Universi¬dad Católica de Chile.