Imaginarios del Franquismo"La prima Angélica" y "El espíritu de la colmena"

  1. Mercedes Miguel Borrás 1
  2. Isabel Arquero Blanco 2
  1. 1 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

  2. 2 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Orillas: rivista d'ispanistica

ISSN: 2280-4390

Year of publication: 2013

Issue Title: Ricordo di José Luis Rivarola

Issue: 2

Type: Article

More publications in: Orillas: rivista d'ispanistica

Abstract

In 1974 La prima Angélica (C. Saura) and El espíritu de la colmena (V. Erice) coincided in the Spanish screens. Those films covertly criticized the dictatorial repression, allowing to sense a spirit of change in Spanish society. Although the two films were developed from different cinematographic approaches, they display common settings, characters and conflicts; they belong to the collective imagery of an era. La prima Angélica is set at the end of Franco’s regime, but goes back to the Civil War, creating a tormented memory of those years. The metaphorical framework that envelopes El espíritu de la colmena is the expression of the censorship which was in force at the time the film was shot, the throes of Franco’s regime. Conceived as an ensemble, they come out enriched, establishing a sort of secret dialogue which provides an interesting approach to the dictatorship.

Bibliographic References

  • AUMONT, JACQUES (1992): La Imagen, Barcelona: Paidós Comunicación.
  • BRASÓ, ENRIQUE (1974): Carlos Saura, Madrid: Taller de Ediciones Josefina Betancor.
  • ERICE, VÍCTOR (1995): “Serge Daney”, Archipiélago: Cuadernos de Crítica de la Cultura, nº 22, pp. 74-78.
  • ERICE, VÍCTOR (1998): “Escribir el cine, pensar el cine… ”, Banda aparte, nº 9-10, pp. 3-4.
  • ERICE, VÍCTOR (2006): “La Morte Rouge”, en AA.VV, Erice-Kiarostami. Correspondencias, CCCB, Diputación de Barcelona.
  • ERICE, VÍCTOR; FERNÁNEZ SANTOS, ÁNGEL (1976): El espíritu de la colmena, Madrid: Elías Querejeta.
  • GALÁN, DIEGO (1974): Venturas y desventuras de La prima Angélica, Valencia: Fernando Torres Editor.
  • GARCÍA BERRIO, ANTONIO (1994): Teoría de la literatura (La construcción del significado poético), Madrid: Cátedra.
  • GUBERN, ROMÁN (1997): “Los imaginarios del cine del franquismo”, Cuadernos de la Academia (Un siglo de cine español), nº 1, pp. 163-174.
  • HIDALGO, MANUEL (1981): Carlos Saura, Madrid: Ediciones JC.
  • JAKOBSON, ROMAN (1985): Ensayos del lingüística general, Barcelona: Planeta-Agostini.
  • LÁZARO CARRETER, FERNANDO (1984): Diccionario de términos filológicos, Madrid: Gredos.
  • LOSILLA, CARLOS (1997): “La prima Angélica”, en Pérez Perucha, Julio (ed.), Antología crítica del cine español 1906-1995, Madrid: Cátedra / Filmoteca española.
  • MIGUEL BORRÁS, MERCEDES (2008): “La poética del cine”, en Miguel Borrás, Mercedes; Bermejo Berros, Jesús; Canga Sosa, Manuel (Coordinación), Siete miradas, una misma luz. Teoría y análisis cinematográfico, Universidad de Valladolid: Servicio de Publicaciones, pp. 71-100.
  • MIGUEL BORRÁS, MERCEDES (2009): “La imagen del franquismo en el cine”, en Comunicación, memoria, historia y modelos. Foro Universitario de Comunicación, Madrid: Universidad Complutense, pp. 80-88.
  • RIAMBAU, ESTEVE (1997): “El cine español durante la transición (1973-78). Una asignatura pendiente”, Cuadernos de la Academia, (Un siglo de cine español), nº 1, pp. 179-190.
  • SORLIN, PIERRE (1985): Sociología del cine, Mexico D. C.: Fondo de cultura económica.
  • TRÍAS, EUGENIO (1992) [1988]: Lo bello y lo siniestro, Barcelona: Ariel.
  • ZUNZUNEGUI, SANTOS (1994): Paisajes de la forma, Madrid: Cátedra.