La representación de `La pata de cabra´ en un teatro de provinciasValentía o temeridad

  1. SUÁREZ RAMÍREZ, Sergio 1
  2. SUÁREZ MUÑOZ, Ángel 2
  1. 1 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

  2. 2 Universidad de Extremadura
    info

    Universidad de Extremadura

    Badajoz, España

    ROR https://ror.org/0174shg90

Journal:
Signa: Revista de la Asociación Española de Semiótica

ISSN: 1133-3634

Year of publication: 2021

Issue: 30

Pages: 669-692

Type: Article

DOI: 10.5944/SIGNA.VOL30.2021.26427 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Signa: Revista de la Asociación Española de Semiótica

Abstract

Abstratc: The city of Badajoz had an intense theatrical activity during the nineteenth century, superior to that which has been verified through the journalistic chronicles of the time, which allow chronological monitoring from 1860. Before, it is possible to rescue loose episodes through the documentation found in municipal and provincial archives. One of those episodes reveals the boldness of the director of a company to stage the kickstand in the theater of a province, precarious and with scarce scenic resources, encouraged by the well-known theatrical hobby of this population, risking its economy and reputation.

Bibliographic References

  • CALDERA, E. (1982). “La última etapa de la comedia de magia” en Actas del VII congreso de la Asociación Internacional de Hispanistas, II, 247-253. Roma: Bulzoni.
  • CALDERA, E. (1984). “La pata de cabra y Le pied de mouton” en Studia historica et philologica in honorem M. Batllori, 567-575. Roma: Instituto Español de Cultura.
  • CALDERA, E. (2001). El teatro español en la época romántica. Madrid: Castalia.
  • CHECA BELTRÁN, J. M. (1992). “La comedia de magia en la crítica neoclásica y romántica” en V.V. A.A. La comedia de magia y de santos, 383-394. Madrid: Ensayos Júcar.
  • GIES, D. T. (1986). Edición, introducción y notas a La pata de cabra. Roma: Bulzoni
  • GÓMEZ ALONSO, R. (2002). “La comedia de magia como precedente del espectáculo fílmico”, Historia y Comunicación Social, vol. 7, 89-107.
  • PINEDO, C. (2015). “Escenografía y espectáculos ópticos: Jean-Baptiste Blanchard”. Episkenion 3/4, 103-119.
  • RIBAO PEREIRA, M. (2006). De magia, manuscritos y ediciones: Todo lo vence amor o La pata de cabra (1829-1841). Vigo: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Vigo.
  • SUÁREZ MUÑOZ, A. (1997). El Teatro en Badajoz: 1860-1886. Cartelera y Estudio. Madrid: Támesis.
  • SUÁREZ MUÑOZ, A. (1996). "El teatro en la ciudad de Badajoz en el siglo XIX. Los comienzos". Revista de Estudios Extremeños, LII, 1, 33-49. Badajoz: Diputación Provincial
  • SUÁREZ MUÑOZ, A. (2002). El Teatro López de Ayala. El teatro en Badajoz a finales del siglo XIX [1887-1900]. Mérida: Editora Regional.
  • SUÁREZ MUÑOZ, A. (2003). Entre bambalinas. Estampas teatrales. Badajoz: Caja de Badajoz.
  • SUÁREZ MUÑOZ, A. y SUÁREZ RAMÍREZ, S. (2002). "Espectáculos parateatrales en Badajoz en el siglo XIX (hasta 1886)", Signa, 11, 257-296.
  • SUÁREZ MUÑOZ, A. (2006). "El teatro clásico del Siglo de Oro en Badajoz (1860-1900)", Signa, 15, 85-96.
  • SUÁREZ RAMÍREZ, S. y SUÁREZ MUÑOZ, A. (2018). “Los incendios como amenaza de los teatros. El otro incendio del teatro López de Ayala en Badajoz y las circunstancias excepcionales que amenazaron su restauración y supervivencia”. Signa, 27, 1065-1093.