Análisis de las experiencias de aprendizaje de las ciencias de los/as maestros/as de Educación Infantil y Primaria en formación inicial a través de sus relatos de vida
- Eugenio-Gozalbo, Marcia 1
- Aragón Núñez, Lourdes 2
- Vicente Martorell, Juan José 2
- Jiménez-Tenorio, Natalia 2
-
1
Universidad de Valladolid
info
-
2
Universidad de Cádiz
info
ISSN: 0214-4379
Year of publication: 2019
Issue: 37
Pages: 107-126
Type: Article
More publications in: Didáctica de las ciencias experimentales y sociales
Abstract
We present a research on science learning experiences of initial teacher training students at two Spanish universities. We collected 263 life-stories among students of Degree in Preschool and Primary Education -equal halves-, where students explained their experiences at Preschool, Primary and Secondary Education, and at non-academic contexts. These life-stories were qualitatively analyzed, by defining content categories and subcategories, and also quantitatively analyzed, by counting the frequency of appearance of fragments classified within them. We present results regarding contents, didactic resources, methodological approaches, subjective aspects, and learning at non-academic contexts. These clearly show the need to promote, from initial teacher training, science learning experiences framed in a constructivist model involving a leading role of students, and the use of active methodologies and learning contexts other than the classroom.
Funding information
Este trabajo se ha realizado en el marco del Proyecto de Innovación Docente "La alfabetización científica-tecnológica en la formación inicial de maestros/as: saber de ciencias, saber hacer ciencias, saber acerca de las ciencias y actuar desde la ciencia”, concedido en la convocatoria de Proyectos de Innovación y Mejora Docente de la Universidad de Cádiz (UCA) durante el curso académico 2015/2016.Funders
- Universidad de Cádiz Spain
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