El blog como herramienta didáctica en el área de la educación física
- Ros Martínez de Lahidalga, Iker
- Castillo Alvira, Daniel
ISSN: 1699-3748
Año de publicación: 2012
Número: 24
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Revista DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia
Resumen
The relevance of Information Technology and Communication (ICT) is taking a major role in educational environments that until now had not implemented its use, such as in physical education classes. This paper made an exhaustive search of existing resources in the network and 205 blogs from the area were selected and analyzed the characteristics of them by using a descriptive analysis of the variables studied (authoring; tools and resources used to create the blog; analysis of their content; educational level to which they are directed; origin and frequency of blogs updating; number of visits and students participation). Among the results obtained is more relevant the greater participation of high school students in the use of blogs, the few use in the university, the importance of treating various types of content towards their wider use, and the consequences of updating blogs.
Referencias bibliográficas
- AMAR, V. (2010). Blog: la escritura sin red. Educação Formação y Tecnologías, 3(1), 111-119.
- AZNAR, V.; SOTO J. (2010). Análisis de las aportaciones de los blogs educativos al logro de la competencia digital. Revista de Investigación en Educación, 7, 83-90.
- BAR-ILAN, J. (2005). Information hub blogs. Journal of information science, 31, 297-307.
- CABALLERO, S. (2009). Tránsito digital en el ámbito educativo. Revista Iberoamericana de Educación, 48(6).
- CONTRERAS, F. (2004). Weblogs en educación. Revista Digital Universitaria, 5(10).
- DOMÍNGUEZ, G. (2010). El valor educativo de los blogs en la enseñanza de la Educación Física. Revista Digital efdeportes.com, 145(4).
- GARCÍA, J. (2009). Uso didáctico de las tecnologías de la información y comunicación en educación física en secundaria. Ejemplo de unidad didáctica. Cuadernos de Educación y Desarrollo, 1(10).
- HSU, C.; LIN, J. (2008). Acceptance of blog usage: The roles of technology acceptance, social influence and knowledge sharing motivation. Information & Management, 45, 65-74.
- MARIN, B. (2006). Un blog de ficción: leer el Quijote para escribir. Textos de didáctica de la lengua y la literatura, 41, 52-61.
- MARQUÉS, P. (2004). Las webs docentes: Instrumentos eficaces para la mejora de los sistemas educativos. Bordón: Revista de Orientación Pedagógica, 56(3-4), 493-506.
- MARTÍNEZ, A.; HERMOSILLA, J. (2010). El blog como herramienta didáctica en el espacio europeo de educación superior. Revista de Medios y Educación, 38, 165-175.
- MESA, J. (2011). Una mirada educativa a los blogs. Cuadernos de Educación y Desarrollo, 3(28).
- NAM, H. (2008). The phenomenon of blogs and theoretical model of blog use in educational contexts. Computers and Education, 51(3), 1342-1352.
- NAVARRETE, R. (2009). La inclusión de las nuevas tecnologías en la programación del área de educación física. Revista Digital de Educación Física, 1(4).
- NAVARRO, J.; LAVIGNE, G.; MARTÍNEZ, G. (2009). Curso de guitarra clásica en línea: blogs para la enseñanza musical. Revista Electrónica de LEEME, 24.
- PÉREZ, I; DELGADO, M. (2007). Mejora de los conocimientos, procedimientos y actitudes del alumnado de secundaria tras un programa de intervención en educación física para la salud. European Journal of Human Movement, 18, 61-77
- PI, S.; LIAO, H.; LIU, S.; HSIEH, C. (2010). The effects of user perception of value on use of blog services. Social Behavior and Personality, 38, 1029-1040.
- REMENTERÍA, CJ. (2010). El blog del aula en educación física. Revista Digital efdeportes, 15(143).
- ROS, I. (2008). Moodle, la plataforma para la enseñanza y organización escolar. Ikastorratza, e-Revista de didáctica, 2, 3-12.
- ROS, I. (2009). La implicación del estudiante con la escuela. Revista de Psicodidáctica/Journal of Psychodidactics, 14(1), 79-92
- ROS, I.; GOIKOETXEA, J.; GAIRÍN, J.; LEKUE, P. (2012). Student Engagement in the School: Interpersonal and Inter-Center Differences. Revista de Psicodidáctica/Journal of Psychodidactics, 17(2), 291-307.
- SÁNCHEZ, M. (2011). El uso del blog para fomentar el aprendizaje colaborativo en alumnos de maestría. Revista Didáctica, Innovación y Multimedia, 21.
- SANTOS, L; FERNÁNDEZ, J. (2009). El Cuaderno de Bitácora de Educación Física. Elemento central dentro de una propuesta de metaevaluación. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 16, 92-96.
- VILLARD, M. (2007). Un blog en clase de educación física. IV Congreso Internacional y XXV Nacional Educación Física. Córdoba. Abril 2008.