Inteligencia conectiva para la educación matemática infantil

  1. María Luisa Novo 3
  2. Ángel Alsina 1
  3. José-María Marbán 3
  4. Ainhoa Berciano 2
  1. 1 Universitat de Girona
    info

    Universitat de Girona

    Girona, España

    ROR https://ror.org/01xdxns91

  2. 2 Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
    info

    Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea

    Lejona, España

    ROR https://ror.org/000xsnr85

  3. 3 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Journal:
Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación

ISSN: 1134-3478

Year of publication: 2017

Issue Title: Cerebro social e inteligencia conectiva

Issue: 52

Pages: 29-39

Type: Article

DOI: 10.3916/C52-2017-03 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación

Abstract

The construction of a connective brain begins at the earliest ages of human development. However, knowledge about individual and collective brains provided so far by research has been rarely incorporated into Maths in Early Childhood classrooms. In spite of that, it is obvious that it is at these ages when the learning of mathematics acts as a nuclear element for decision- making, problem -solving, data- processing and the understanding of the world. From that perspective, this research aims to analyse the mathematics teaching-learning process at early ages based on connectionism, with the specific objectives being, on the one hand, to determine the features of mathematics practices which promote connections and, on the other hand, to identify different types of mathematics connections to enhance connective intelligence. The research was carried out over two consecutive academic years under an interpretative paradigm with a methodological approach combining Action Research and Grounded Theory. The results obtained allow the characterization of a prototype of a didactic sequence that promotes three types of mathematics connections for the development of connective intelligence in young children: conceptual, giving rise to links between mathematics concepts; teaching, linking mathematics concepts through an active methodology, and practical ones connecting maths with the environment.

Bibliographic References

  • Alsina, Á. (2012). Hacia un enfoque globalizado de la educación matemática en las primeras edades. Números, 80, 7-24. (https://goo.gl/RYiaZ4) (2016-10-10).
  • Alsina, Á. (2016). Diseño, gestión y evaluación de actividades matemáticas competenciales en el aula. Épsilon, 33(1), 92, 7-29. (https://goo.gl/TOLyQM) (2016-09-10).
  • Askew, M., Brown, M., Rhodes, V., Wiliam, D., & Johnson, D. (1997). Effective Teachers of Numeracy in Primary Schools: Teachers' Beliefs, Practices and Pupils' Learning. (https://goo.gl/ZzQo1y) (2016-07-30).
  • Bell, F. (2011). Connectivism: Its Place in Theory-informed Research and Innovation in Technology-enabled Learning. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 12(3), 98-118. (https://goo.gl/adhO30) (2016-09-11).
  • Caño, A., & Luque, J.L. (1995). El conexionismo: un nexo entre las neurociencias y las ciencias cognitivas. Filosofía y Ciencias Cognitivas, 3, 37-49. (https://goo.gl/txFtVw) (2016-09-15).
  • Caparrós, A. (1980). Los paradigmas en psicología. Sus alternativas y sus crisis. Barcelona: Horsori.
  • Clements, D.H., & Sarama, J. (2009). Learning and Teaching Early math: The Learning Trajectories Approach. Nueva York: Routledge.
  • Cobos, P.L (2005). Conexionismo y cognición. Madrid: Pirámide.
  • Crespo, A. (2007). Cognición humana: mente, ordenadores y neuronas. Madrid: Ramón Areces.
  • Downes, G. (2008). Places to Go: Connectivism & Connective Knowledge. Innovate: Journal of Online Education, 5(1), 6. (https://goo.gl/71UdUt) (2016-09-10).
  • Driscoll, M.P. (2005). Psychology of Learning for Instruction. New York: Allin & Bacon.
  • Freudenthal, H. (1991). Revisiting Mathematics Education. Dordrectht: Kluwer Academic.
  • Gibbs, G.R. (2012). El análisis de los datos cualitativos en investigación cualitativa. Madrid: Morata.
  • Godino, J. (1993). Paradigmas, problemas y metodologías de investigación en didáctica de la matemática. Quadrante, 2(1), 9-22.
  • Godino, J.D., Ake?, L., Gonzato, M., & Wilhelmi, M.R. (2014). Niveles de algebrizacio?n de la actividad matema?tica escolar. Implicaciones para la formacio?n de maestros. Ensen?anza de las Ciencias, 32(1), 199-219. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.965
  • Godino J.D. (2009). Categori?as de ana?lisis de los conocimientos del profesor de matema?ticas. Unión, 20, 13-31. (https://goo.gl/AnNICA) (2016-10-10).
  • Hill, H.C., Ball, D.L., & Schilling, S.G. (2008). Unpacking Pedagogical Content Knowledge: Conceptualizing and Measuring Teachers’ Topic-specified Knowledge of Students. Journal for Research in Mathematics Education, 39(4), 372-400. (https://goo.gl/q8Usti) (2016-09-11).
  • Hill, H.C., Rowan, B, & Ball, D. L. (2005). Effects of Teachers’ Mathematical Knowledge for Teaching on Student Achievement. American Educational Research Journal, 42 (2), 371-406. (https://goo.gl/xg5juF) (2016-09-30).
  • Karinthy, F. (1929). Chain-Links: Everything is Different. (https://goo.gl/jwtmHJ) (2016-07-28).
  • Kemmis, S., & McTaggart, R. (1992). Cómo planificar la investigación-acción. Barcelona: Laertes.
  • Llinares, S. (2013). Innovación en la educación matemática: más allá de la tecnología. Modelling in Science Education and Learning, 6(1), 7-19. https://doi.org/10.4995/msel.2013.1819
  • Llorente, C., Oca, J., & Solana, A. (2012). Mejora de la atención y de áreas cerebrales asociadas en niños de edad escolar a través de un programa neurocognitivo. Participación Educativa, 1(1), 47-59. (https://goo.gl/1AoG5C) (2016-09-10).
  • López, J.J., Ortiz, T., & López, M.I. (1999). Lecciones de Psicología Médica. Barcelona: Masson.
  • Martorell, J.L., & Prieto, J.L. (2002). Fundamentos de Psicología. Madrid: Centro de Estudios Ramón Areces.
  • McLeod, P., Plunkeett, K., & Rolls, E.T. (1998). Introduction to Connectionist Modelling of Cognitive Processes. New York: Oxford University Press.
  • Merzenich, M.M., & Syka, J. (2005). Plasticity and Signal Representation in the Auditory System. New York: Springer.
  • Miller, G.A., Galanter, E., & Pribram, K.H. (1983). Planes y estructura de conducta. Madrid: Debate.
  • NCTM (2000). Principles and Standards for School Mathematics. Reston, VA: NCTM
  • Ortega, T., & Ortiz, M. (2003). Niveles de dominio de los conceptos básicos de educación infantil. Cálculo mental. GEPEM, 43, 49-78.
  • Pérez, G. (1994). Investigación cualitativa. Retos e interrogantes. I. Métodos. Madrid: La Muralla.
  • Pitt, J., Bourazeri, A., Nowak, A., Roszczynska-Kurasinska, M., Rychwalska, A., Santiago, I.R.,... & Sanduleac, M. (2013). Transforming Big Data into Collective Awareness. Computer, 46(6), 40-45. https://doi.org/10.1109/MC.2013.153
  • Rumelhart, D.E., & McClelland, J.L. (1992). Introducción al Procesamiento Distribuido en Paralelo. Madrid: Alianza.
  • Santonja, J.M. (2005). 25² líneas: las matemáticas en la televisión. [25² Lines: Mathematics on Television]. Comunicar, 25. (https://goo.gl/mj7QwV) (2016-10-28).
  • Siemens, G. (2004). Connectivism: A Learning Theory for the Digital Age. (https://goo.gl/A1IDDl) (2016-08-12).
  • Skemp, R. (1980). Psicología del aprendizaje de las matemáticas. Madrid: Morata.
  • Strauss, A., & Corbin, J. (1998). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. US: Sage.
  • Van-Overwalle, F. (2011). Social Learning and Connectionism. In T.R. Schachtman, & S. Reilly (Eds.), Associative Learning and Conditioning Theory: Human and Non-Human Applications (pp. 345-375). New York: Oxford University Press.
  • Vicario-Solorzano, C. M., Gómez, P., & Olivares-Ceja, J. M. (2014). Mejorando el aprendizaje de matemáticas en educación básica mediante conexionismo y tecnología táctil. In J. Asenjo, Ó. Macías, & J.C. Toscano (Eds.), Memorias del Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Innovación y Educación (Artículo 1028). Buenos Aires: OEI. (https://goo.gl/BvbLg7) (2017-03-14).
  • Watts, D.J. (2004). Six Degrees: The Science of a Connected Age. WW Norton & Company.