El humor gráfico español ante el referéndum escocés del 18 de septiembre de 2014 ¿Dibujando la independencia de Cataluña?

  1. Requejo Fraile, Marta 1
  2. Velasco Molpeceres, Ana María 1
  3. Reguero Sanz, Itziar 1
  1. 1 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Journal:
Historia y comunicación social

ISSN: 1137-0734

Year of publication: 2016

Volume: 21

Issue: 1

Pages: 15-37

Type: Article

DOI: 10.5209/REV_HICS.2016.V21.N1.52683 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Historia y comunicación social

Abstract

This article analyzes the discourse that the main Spanish newspapers gave because of the referendum for the independence of Scotland (18 of September 2014), through the graphic humor. By means of textual analysis, the chief objective of the article is to examine the informative treatment that El País, El Mundo, ABC, La Razón, La Vanguardia and El Periódico did through their opinion vignettes. The research introduces a new field of thematic focus, opening areas of working on nationalism and media, as well as in methodology, because the research of graphic humor remains an unresolved matter in communication studies.

Bibliographic References

  • ABREU, C. (2000). “Periodismo iconográfico (V). Dibujo satírico, dibujo humorístico, chiste gráfico y caricatura”, Revista Latina de Comunicación Social, 36. Disponible en: http://www.ull.es/publicaciones/latina/aa2000kjl/u36di/01abreu.htm. Consultado el: 17/05/2015.
  • BARRERO, M. (2008). “La controversia de las viñetas de Mahoma. Géneros, alcance y propaganda en la sátira gráfica”, Mundaiz, 75, p. 1-45.
  • BOND, F. (1974). Introducción al periodismo. México: Limusa.
  • ECO, U. (2000). Entre mentira e ironía. Barcelona: Lumen.
  • GONZÁLEZ, J. (1996). “El texto tres registros y una dimensión”, Trama y fondo: revista de cultura, 1, p. 3-32.
  • HERNÁNDEZ, M. L. (2001). “Humorismo gráfico en la prensa granadina de la Guerra Civil: López Sancho en Ideal”. En: Dos décadas de cultura artística en el franquismo (1936-1956). Actas del Congreso, Universidad de Granada, p. 563-578.
  • KANT, I. (1990). Crítica de la razón pura. Madrid: Alianza Editorial.
  • LAGUNA, A. (2003). “El poder de la imagen y la imagen del poder: la trascendencia de la prensa satírica en la comunicación social”, IC Revista Científica de Información y Comunicación, 1, p. 111-132.
  • LLERA, J. A. (2003).El humor verbal y visual de La Codorniz. Madrid: CSIC.
  • MARTÍNEZ, F. A.; GÓMEZ, J.L. & BORDERÍA, E. (2008). “La recepción de las publicaciones satíricas: estudio de casos (La Traca y Gracia y Justicia)”. En: Actas y memoria final: Congreso Internacional Fundacional AE-IC, Santiago de Compostela.
  • MELÉNDEZ, N. (2005). El humor gráfico en el diario “El País” durante la transición política española (1976-1978). Tesis Doctoral, Universidad de Málaga.
  • MOREIRO, J., Prieto, M. (2001). El humor en la Transición: diciembre de 1973-diciembre de 1978. Cinco años con mucha guasa. Madrid: Edaf.
  • NIETZSCHE, F. (1979). Humano, demasiado humano. Madrid: Edaf.
  • PEÑAMARÍN, C. (2002). “El humor gráfico del franquismo y la formación de un territorio translocal de identidad democrática”, Cuadernos de Información y Comunicación, 7, p. 351-380.
  • RORTY, R. (1990). El Giro Lingüístico, Dificultades metafilosóficas de la filosofía lingüística. Barcelona: Paidós.
  • SEGADO, F. (2012). Un país de chiste: El humor gráfico durante la transición. Rialp: Madrid.
  • SEGADO, F. (2009). “Las puertas del campo: censura y coacción informativa durante la transición, reflejadas en el humor gráfico de la prensa diaria (1974-1977)”, Anàlisi, 39, p. 17-34.
  • SEGADO, F. (2008). “Elenco de una nueva etapa: los protagonistas de la transición en las viñetas de la prensa diaria”, Historia y Comunicación Social, 13, p. 167-178.
  • VV.AA (2013). La transición en tinta china. Ministerio de Cultura: Madrid.