Desafíos educativos en tiempos de auto-comunicación masivala interlocución de las audiencia

  1. Orozco Gómez, Guillermo
  2. Navarro Martínez, Eva
  3. García Matilla, Agustín
Revue:
Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación

ISSN: 1134-3478

Année de publication: 2012

Titre de la publication: Alfabetización mediática en contextos múltiples

Número: 38

Pages: 67-74

Type: Article

DOI: 10.3916/C38-2012-02-07 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

D'autres publications dans: Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación

Résumé

This text is an approach on two leading topics: the changes emerging in the way audiences deal with new and old media, and, the multiple processes of reception and interaction occurring as a result of the information and communication systems. Audiences are seemingly devising new roles as creators and emitters of media products which they exchange through a variety of languages, formats and technologies. Significant differences are emerging between widespread consumption and connectivity, and the authentic, horizontal and creative participation of audiences. This paper also develops a proposal that is educational, communicative and pedagogical for this changing and polymorphous audience repositioning. This proposal is based on the tradition of the Latin American Critical Pedagogy of Communication course offered by the Communication Studies department of the University of Valladolid (UVa) in Segovia. The study of Communication, Education and Society in a Digital Context is part of the degree course in Communication at the UVa, which was established with the aim of developing and reinforcing the skills required to achieve a global dialogue in the field of communication and education. The main goal of communicative competence, media education, media literacy and digital literacy is to instruct on the techniques and skills needed to produce and explore the application of media contents. The increasing technical, communicative and cultural complexity of these and other pedagogical initiatives are fully discussed in this article.

Références bibliographiques

  • Carlon, M. & Scolari, C. (2009). El fin de los medios masivos. El comienzo de un debate. Buenos Aires: La Crujía.
  • Castells, M. (2009). Comunicación y poder. Madrid: Alianza.
  • Ferrés, J. (2010). Educomunicación y cultura participativa. In Aparici, R. (Coord.). Educomunicación: más allá del 2.0. Barcelona: Gedisa; 251-256.
  • Fundación Telefónica & Ariel (2008). La generación interactiva en Iberoamérica. Niños y adolescentes ante las pantallas. Barcelona: Ariel.
  • García Matilla, A. (2010). Publicitar la educomunicación en la universidad del siglo XXI. In Aparici, R. (Coord.) (2010). Educomunicación: más allá del 2.0. Barcelona: Gedisa.
  • García-Canclini, N. (1994). Consumidores y ciudadanos. Conflictos multiculturales de la globalización. México: Grijalbo.
  • Giddens, A. (1996). In Defense o Sociology. Cambridge: Polity Press.
  • Jacks, N. (Coord.) (2011). Análisis de Recepción en América Latina. Un recuento histórico con perspectivas al futuro. Quito: CIESPAL.
  • Jenkins, H. (2008). Convergence Culture. Where Are Old and New Media Collide. New York: New York Uni-versity Press.
  • Jenkins, H. (2009). Confronting the Challenges of Participatory Culture. Media Education fot the 21 st century. EUA: MacArthur Foundation.
  • Jenkins, H. (2011). From New Media Literacies to New Media Expertise: Confronting the Challenges of a Par-ticipatory Culture (www.manifestoformediaeducation.co.uk/2011/01/henryjenkins/) (11-01-2011).
  • Jensen, K. (2005). Who do You Think We Are? A Content Analysis of Websites as Participatory Resources for Politics, Bussines and Civil Society. In Jensen, K. (Ed.). Interface/Culture. Copenhagen: Nordicom.
  • Jensen, K. (2010). Media Convergence: The Three Degrees of Network, Mass and Interpersonal Communication. London: Routledge.
  • Manifesto for Media Education (2011). A Manifesto for Media Education (www.manifestoformediaedu-cation.co.uk) (10-02-2011).
  • Martín-Barbero, J. (2004). La educación desde la comunicación. Buenos Aires: Norma.
  • Navarro Martínez, E. (2008). Televisión y literatura. Afinidades, 1, invierno; 88-97.
  • Orozco, G. (2010). La condición comunicacional contemporánea: desafíos educativos para una cultural parti-cipativa de las audiencias. Barcelona: Congreso Anual del Observatorio Europeo de Televisión Infantil (OETI).
  • Orozco, G. (2011). Audiencias ¿siempre audiencias? El ser y el estar en la sociedad de la comunicación. México: AMIC, XXII Encuentro Nacional AMIC 2010.
  • Pew Internet and American Life (2005) (www.pewinternet.org/Reports/2005/How-the-internet--has-woven-itself-into-American-life.aspx) (10-11-2010).
  • Postman, N. (1991). Divertirse hasta morir. El discurso público en la era del Show Business. Barcelona: Tempes-tad.
  • Repoll, J. (2010). Arqueología de los estudios culturales de audiencias. México: UAM.
  • Rheingold, H. (2002). Multitudes inteligentes. La próxima revolución social. Barcelona: Gedisa.
  • Scolari, C. (2009). Hipermediaciones. Elementos para una teoría de la comunicación digital interactiva. Barce-lona: Gedisa.
  • White, M. (2006). The Body and the Screen. Theories of Internet Spectatorship. EUA: Massachusetts Institute of Technology.
  • Winocur, R. (2009). Robinsoe Crusoe ya tiene celular. México: Siglo XXI.