Docentes y TICun encuentro necesario

  1. Ignacio Berzosa Ramos 1
  2. María José Arroyo González 1
  1. 1 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Zeitschrift:
Contextos educativos: Revista de educación
  1. Monteagudo Sánchez, María Jesús (coord.)
  2. Pose, Héctor (coord.)

ISSN: 1575-023X

Datum der Publikation: 2016

Titel der Ausgabe: Repensar las buenas prácticas en el mundo educativo y social

Nummer: 19

Seiten: 147-159

Art: Artikel

DOI: 10.18172/CON.2767 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Andere Publikationen in: Contextos educativos: Revista de educación

Ziele für nachhaltige Entwicklung

Zusammenfassung

ICT (Information and Communication) are a key element in today’s society and they will, little by little, sitting in the school. In this integration process teachers take a leading role research is needed. In this article the way the integration of ICT in a particular school affects the attitudes of teachers towards the same is reviewed, while the evolution that teachers experience in the uses made of ICT is observed and how they become an innovative tool that helps in the search for new educational practices.

Bibliographische Referenzen

  • Area, M. (2012). La alfabetización en la Sociedad Digital. En Alfabetización digital y competencias informacionales. Madrid: Fundación Telefónica-Ariel.
  • Area, M., Gros, B. y Marzal, M. A. (2008). Alfabetizaciones y Tecnologías de la Información y la Comunicación. Madrid: Síntesis.
  • Calderón, P. y Piñeiro, N. (2007). Actitudes de los docentes ante el uso de las tecnologías educativas. Implicaciones afectivas. Monografías.com.
  • Carr, W. y Kemmis, S. (1988). Teoría crítica de la enseñanza. Barcelona: Martínez Roca.
  • Colás, P. y Casanova, J. (2010). Variables docentes y de centro que generan buenas prácticas con TIC. TESI, 11(3), 121-147.
  • Díez, M. C. (1998) El oficio del maestro es aprender. Cuadernos de Pedagogía, 266, 58-61.
  • Gros, B. (2000). El ordenador invisible. Hacia la apropiación del ordenador en la enseñanza. Barcelona: Gedisa.
  • Elliot, J (1990). La Investigación-Acción en educación. Madrid: Morata.
  • Ertmer, P. (2005). Teacher Pedagogical Beliefs: The Final Frontier in our Quest for Technology Integration? Educational Technology Research and Development, 53(4), 25-39.
  • Fidalgo, A. (2011). La innovación docente y los estudiantes. La Cuestión Universitaria, 7.
  • Hew, K. y Brush, T. (2007). Integrating Technology into K-12 Teaching and Learning: Current Knowledge Gaps and Recommendations for Future Research. Education Technology Research and Development, 55, 223-252.
  • Inan, F. y Lowther, D. (2010). Laptops in the K-12 Classrooms: Exploring Factors Impacting Instructional Use. Computers & Education, 58(2), 137-154.
  • INTEF (2014) Marco Común de Competencia Digital Docente. Borrador con propuestas de descriptores v1.0. Recuperado de http://blog.educalab.es/intef/2014/02/21/jornada-de-trabajo-sobre-marco-comun-de-competencia-digital-docente/.
  • Tejedor, F. J., García-Valcárcel, A. y Prada, S. (2009). Medida de actitudes del profesorado universitario hacia la integración de las TIC. Comunicar, 33, 115-124. http://doi.org/10.3916/c33-2009-03-002.
  • Tirado-Morueta, R. y Aguaded-Gómez, J. I. (2014). Influencias de las creencias del profesorado sobre el uso de la tecnología en el aula. Revista de Educación, 363, 230-255. http://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2012-363-179.