Un “sueño agorero”estudio y edición de un borrador inédito de Miguel de Unamuno
-
1
University of Pavia
info
ISSN: 2530-8297
Año de publicación: 2017
Número: 1
Páginas: 53-63
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Microtextualidades: Revista internacional de microrrelato y minificción
Resumen
This article aims to study and edit an unpublished draft of Miguel de Unamuno. In this manuscript a brief narration is kept until now unknown. This story could be considered as antecedent of the current micro-narrative. Through the methodology of Genetic Criticism, we will analyze this unpublished pretext. In this way, we avoid distorting its meaning and offer it to the reader as the author left it: in an unfinished, fragmentary and provisional state. We will demonstrate how the composition of this short narration should be inscribed in a period of artistic experimentation, in which Unamuno practiced in a contemporary way the prose poem, the poetic tale, the fragment and the free verse. All of them literary manifestations, emerged in Romanticism and developed in Modernism, and have been encompassed by later criticism under the label of “aesthetics of brevity”.
Referencias bibliográficas
- Álvarez Castro, Luis. La palabra y el ser en la teoría literaria de Unamuno. Salamanca: Universidad de Salamanca, 2005.
- Andres-Suárez, Irene. “El microrrelato: caracterización y limitación del género”. Mundos mínimos. El microrrelato en la literatura española contemporánea. Ed. Mª Teresa Gómez Trueba. Valladolid: Cátedra Miguel Delibes, 2007. 11 – 40.
- Aullón de Haro, Pedro. “Ensayo sobre la aparición y desarrollo del poema en prosa en la literatura española”. Analecta Malacitana, vol. II 1 (1979): 109-36.
- Blasco Pascual, Francisco Javier. Poética de la escritura: el taller del poeta. Ensayo de crítica genética (Juan Ramón Jiménez, Francisco Pino y Claudio Rodríguez). Valladolid: Cátedra Miguel Delibes, 2011.
- Blasco Pascual, Francisco Javier. “Vida de Juan Ramón Jiménez. De inéditos…e inéditos sub specie aeternitatis”. Revista de Libros. URL: http://www.revistadelibros.com/articulos/vidade-juan-ramon-jimenez
- Blasco Pacual, Javier, Mª Pilar Celma y José R. González. Unamuno, poeta. Valladolid: Universidad de Valladolid, 2003.
- Celma Valero, Mª Pilar. La pluma ante el espejo: visión autocrítica del “Fin de siglo”, 1888-1907. Salamanca: Universidad de Salamanca, 2002.
- Gómez Trueba, Mª Teresa. Estampas líricas en la prosa de Juan Ramón Jiménez. Retrato, paisajes y recuerdos. Valladolid: Universidad de Valladolid, 1995.
- Grésillon, Almuth. Éléments de critique génétique: lire les manuscrits modernes. París: PUF, 1994.
- Hay, Louis. “Écrire ou communiquer? Quelques remarques pour commercer”. Le Manuscrit inachevé. Écriture, créations, communications. París: Éditions du CNRS, 1986. 7-14.
- Imízcoz Beunza, Teresa. La teoría poética de Miguel de Unamuno. Navarra: Eunsa, 1996.
- Jiménez, Juan Ramón. El Modernismo: apuntes de curso, 1953. Ed. Jorge Urrutia. Madrid: Visor Libros, 1999.
- Lacoue-Labarthe, Philippe y Jean-Luc Nancy. El absoluto literario. Teoría de la literatura del romanticismo alemán. Argentina: Eterna Cadencia Editora, 2012.
- Lago Lapesa, Pilar. “Una narración rítmica de Miguel de Unamuno”. Cuadernos de la Cátedra Miguel de Unamuno 12 (1962): 5-14.
- León Felipe, Benito. El poema en prosa en España (1940-1990). Volumen I. Universidad de La Laguna (tesis doctoral), 1999.
- Martín López, Rebeca. Las manifestaciones del doble en la narrativa breve española contemporánea. Tesis doctoral, 2006.
- Martín López, Rebeca. “El que se enterró, germen de El otro, o el misterio del doble en Miguel de Unamuno”. Cuadernos de la Cátedra Miguel de Unamuno 44 (2007): 113-24.
- Martínez Deyros, María. “La concepción del poema en prosa como orgánica en Miguel de Unamuno”. Revista de Literatura (en prensa).
- Morán Rodríguez, Carmen. Juan Ramón Jiménez y la poesía argentina y uruguaya en el año 48. Madrid: Visor Libros, 2006.
- Paraíso, Isabel. El verso libre hispánico. Madrid: Gredos, 1985.
- Roberts, Stephen G.H. “Obras incompletas: la historia textual póstuma de la obra de Unamuno y sus efectos en la crítica”. Los textos del 98. Valladolid: Universidad de Valladolid, 2002. 143-66.
- Ródenas de Moya, Domingo. “Consideraciones sobre la estética de lo mínimo”. Mundos mínimos. El microrrelato en la literatura española contemporánea. Ed. Mª Teresa Gómez Trueba. Valladolid: Cátedra Miguel Delibes, 2007. 67–94.
- Romero Muñoz, Carlos. “Un cuento de Unamuno”. Annali di CáFoscari (1962): 1-19.
- Suárez Miramón, Ana. “Introducción a las Poesías sueltas de Unamuno”. Miguel de Unamuno. Poesía completa 4. Ed. Ana Suárez Miramón. Madrid: Alianza Editorial. 9-18.
- Tanganelli, Paolo. “Los borradores unamunianos (algunas instrucciones para el uso”. Crítica genética y edición de manuscritos hispánicos contemporáneos. Eds. Bénédicte Vauthier y Jimena Gamba Corradine. Salamanca: Universidad de Salamanca, 2012. 73-96.
- Unamuno, Miguel de. Obras completas 2. Novelas. Ed. Manuel García Blanco. Madrid: Escelicer, 1967.
- Unamuno, Miguel de. Manual de Quijotismo; Cómo se hace una novela; Epistolario Miguel de Unamuno-Jean Cassou. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca, 2005.
- Unamuno, Miguel de. Cuadernos de juventud. Ed. Miguel Ángel Rivero Gómez. Salamanca: Universidad de Salamanca, 2017a.
- Unamuno, Miguel de. Apuntes de un viaje por Francia, Italia y Suiza. Ed. Pollux Hernúñez. Paracuellos de Jarama: Oportet Editores, 2017b.
- Uribe, Verónica. El arte del fragmento. El origen del boceto como expresión estética. Barcelona: Erasmus Ediciones, 2012.
- Utrera Torremocha, María Victoria. Teoría del poema en prosa. sevilla: Universidad de Sevilla, 1999.
- Zavala, Iris M. Unamuno y el pensamiento dialógico. Barcelona: Anthropos, 1991.