Educar en publicidad. El emplazamiento de producto en la era del entretenimiento audiovisual

  1. Rocío B. Borrero-Ojuelos 1
  2. Jesús Bermejo-Berros 1
  1. 1 Universidad de Valladolid, España.
Journal:
Campus Virtuales

ISSN: 2255-1514

Year of publication: 2021

Volume: 10

Issue: 2

Pages: 127-140

Type: Article

More publications in: Campus Virtuales

Abstract

The main objective of this study is to analyse the influence of product placement over informal education of young people, who consume fiction narrative products on many booming platforms nowadays (Internet, Netflix, social networks...). The sample is composed of three hundred and five people, aged from 17 to 26. As a main stimulating tool, individuals were exposed to one of the four versions of the audiovisual product, entitled “El Avecinero”, produced by Lipsimedia Laboratory of the University of Valladolid. The same short film with four different versions (diegetic version – focal placement, diegetic version – peripheral placement, extradiegetic version – focal placement and extradiegetic version – peripheral placement) after manipulating the narrative diegesis, where the placed brand Ecosan is inserted. The results demonstrate the influence of the product placement and the need to educate young people about this advertising technique.

Bibliographic References

  • Álvarez-Rodríguez, V. (2019). La construcción narrativa transmedia digital del relato de “Lost”. Doxa Comunicación. Revista Interdisciplinar de estudios de comunicación y ciencias sociales, (29), 97-111. doi:10.31921/doxacom.n29a5.
  • Álvarez-Rodríguez, V. (2020). El emplazamiento inverso como estrategia de comunicación corporativa para HBO: el caso de True Blood. Ámbitos: Revista Internacional de Comunicación, 48, 205-222. doi:10.12795/Ambitos.2020.i48.11.
  • Beattie, A. E.; Mitchell, A. A. (1985). The Relationship between Advertising Recall and Persuasion: An Experimental Investigation. In L. F. Alwitt & A. A. Mitchell (Eds.), Psychological Processes and Advertising Effects: Theory, Research, and Application (pp. 129-155).
  • Bermejo-Berros, J. (2011). Hiperestimulación cognitiva y publicidad. Pensar la Publicidad. Revista Internacional de Investigaciones Publicitarias, 5(2), 13-19.
  • Bermejo, J.; López, J. (2013). Sorpresa y diégesis en la teoría narrativa audiovisual. In P. Gómez-Martínez, Estudios de Narrativa. Teorías y aplicaciones narrativas (pp.131-160). Madrid (España): Editorial Icono14.
  • Bermejo-Berros, J.; Gil, M.A. (2021). Advertising effectiveness of interactivity with real, transfigured, fictional and incongruent brands in narrative video games.
  • Bilandzic, H.; Busselle, R. W. (2013). Narrative persuasion. In J. P. Dillard & L. Shen (Eds.), The Sage handbook of persuasion: Developments in theory and practice (pp. 200-219). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Bordwell, D.; Thompson, K. (1995). El arte cinematográfico. Barcelona: Paidós.
  • Braddock, K.; Dillard, J. P. (2016). Meta-analytic evidence for the persuasive effect of narratives on beliefs, attitudes, intentions, and behaviors. Communication Monographs, 83(4), 446-467. doi:10.1080/03637751.2015.1128555.
  • Brennan, I.; Dubas, K.; Babin, L. A. (1999). The influence of product-placement type & exposure time on product-placement recognition. International Journal of Advertising, 18(3), 323-337. doi:10.1080/02650487.1999.11104764.
  • Bunia, R. (2010). Diegesis and Representation: Beyond the Fictional World, on the Margins of Story and Narrative. Poetics Today, 31(4), 679-720.
  • Castelló-Martínez, A. (2020). Análisis del brand placement en La casa de papel. Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación, 48, 223-245.
  • Charry, K. M. (2015). Product Placement and the Promotion of Healthy Food to Pre-Adolescents: When Popular TV Series Make Carrots Look Cool. International Journal of Advertising, 33(3), 599-616. doi:10.2501/IJA-33-3-599-616.
  • Chatterjee, J. S.; Sangalang, A.; Cody, M. J. (2017). Entertainment-Education. In P. Rössler, C. A. Hoffner & L. van Zoonen, The International Encyclopedia of Media Effects. John Wiley & Sons, Inc. doi:10.1002/9781118783764.wbieme0067.
  • Conde Aldana, J. (2011). Cine y modularidad - De rompecabezas temporales y otros enigmas audiovisuales. Revista La Tadeo, 76.
  • Cortés, A.; Acuña, M. (2009). Emplazamiento de producto y marca en series televisivas: El caso de los hombres de Paco. Razón y palabra, 69.
  • Del Pino, C. (2006). El 'brand placement' en seis series españolas. De farmacia de guardia a Periodistas: un estudio empírico. Revista Latina de Comunicación Social, 61.
  • Del Pino, C.; Olivares, F. (2006). Brand Placement: integración de marcas en la ficción audiovisual. Evolución, casos, estrategias y tendencias. Madrid: Gedisa.
  • Fernández, E. (2012). La presencia de las grandes marcas en la ficción española: el caso de Coca-Cola en El Barco de Antena 3. Redmarka: revista académica de marketing aplicado, 9, 3.
  • Froufe, M; Sierra, B.; Ruiz, M. A. (2009). El ‘Inconsciente Cognitivo’ en la psicología científica del S. XXI. Extensión Digital, 1, 1-22.
  • Fundación Telefónica (2020). Sociedad Digital en España 2019. Madrid: Taurus/fundación Telefónica.
  • García J. (1993). Narrativa Audiovisual. Madrid: Cátedra.
  • Gati, I.; Tversky, A. (1987). Recall of common and distinctive features of verbal and pictorial stimuli. Memory & Cognition, 15(2), 97- 100. doi:10.3758/bf03197020.
  • Green, M. C.; Brock, T. C. (2000). The role of transportation in the persuasiveness of public narratives. Journal of Personality and Social Psychology, 79(5), 701-721. doi:10.1037/0022-3514.79.5.701.
  • Green, M. C.; Sestir, M. (2017). Transportation Theory. In P. Rössler, C. A. Hoffner & L. van Zoonen, The International Encyclopedia of Media Effects. John Wiley & Sons, Inc. doi:10.1002/9781118783764.wbieme0083.
  • Gupta, P. B.; Lord, K. R. (1998). Product Placement in Movies. The Effect of Prominence and Mode on Audience Recall. Journal of Current Issues and Research in Advertising, 20(1), 47-59.
  • Homer, P. M. (2009). Product Placements: The Impact of Placement Type and Repetition on Attitude. Journal of Advertising, 38(3), 21- 31. doi:10.2307/3172553.
  • Jenkins, H. (2008). Cultura de la convergencia. Barcelona: Paidós.
  • Laermer, R.; Simmons, M. (2008). Punk marketing. La guía indispensable para creativos que quieren derribar los vestigios del marketing tal como lo conocemos. Barcelona, Planeta Empresa.
  • Lee, M.; Faber, R. J. (2007). Effects of Product Placement in On-Line Games on Brand Memory: A Perspective of the Limited-Capacity Model of Attention. Journal of Advertising, 36(4), 75-90. doi:10.2753/JoA0091-3367360406.
  • López Díez, J.; Bermejo-Berros, J. (2019). Diegetic and non-diegetic surprises, and their effect on liking, long-term recall and comprehension in narrative television commercials. Communication & Society, 32(1), 91-106 doi:10.15581/003.32.1.91-106.
  • Martí-Parreño, J. (2010). Las marcas enmascaradas. MK Marketing I Ventas, 256, 20-24.
  • Martí Parreño, J. (2011). Propuesta de una herramienta de análisis de contenido para el emplazamiento de producto en contenidos audiovisuales, Pensar la Publicidad, 5(2), 65-92. doi:10.5209/rev_PEPU.2011.v5.n2.37864.
  • Moyer-Gusé, E. (2008). Toward a theory of entertainment persuasion: Explaining the persuasive effects of entertainment-education messages. Communication Theory, 18, 407-425. doi:10.1111/j.1468-2885.2008.00328.x.
  • Nabi, R.; Beth, M. (2009). Media Processes and Effects. Thousand Oaks: Sage.
  • Nairne, J. S.; Neath, I.; Serra, M.; Byun, E. (1997). Positional Distinctiveness and the Ratio Rule in Free Recall. Journal of Memory and Language, 37(2), 155-166. doi:10.1006/jmla.1997.2513.
  • Naranjo, P. (2015). Introducción al Neuromarketing. ACADEMO. Revista De Investigación En Ciencias Sociales y Humanidades, 2(2).
  • Pérez-Tornero, J. M. (2008). La sociedad multipantallas: Retos para la alfabetización mediática. Comunicar: Revista científica de educomunicación, 31, 15-25. doi:10.3916/c31-2008-01-002.
  • Piotrowski, J. T. (2017). Content Effects: Educational Media for Children. In P. Rössler, C. A. Hoffner & L. van Zoonen, The International Encyclopedia of Media Effects. John Wiley & Sons, Inc. doi:10.1002/9781118783764.wbieme0130.
  • Ramos, M. (2006). Cuando la marca ofrece entretenimiento: aproximación al concepto de Advertainment. Questiones publicitarias: revista internacional de comunicación y publicidad, 1(11), 33-49.
  • Redondo, I.; Bernal, J. (2020). Cómo los emplazamientos cinematográficos estimulan el consumo de comida rápida en países en desarrollo. Interciencia: Revista de ciencia y tecnología de América, 45(1), 28-35.
  • Rodríguez, A. (2012). La publicidad en el universo diegético del cine: análisis de cómo las marcas y los productos se integran a las tramas de las películas. Iconofacto, 8(11), 24-44.
  • Russell, C. A. (2002). Investigating the Effectiveness of Product Placements in Television Shows: The Role of Modality and Plot Connection Congruence on Brand Memory and Attitude. Journal of Consumer Research, 29(3), 306-318. doi:10.1086/344432.
  • Russell, C. A. (2019). Expanding the Agenda of Research on Product Placement: A Commercial Intertext. Journal of Advertising, 48(1), 38-48. doi:10.1080/00913367.2019.1579690.
  • Russell, C. A.; Stern, B. B. (2006). CONSUMERS, CHARACTERS, AND PRODUCTS: A Balance Model of Sitcom Product Placement Effects. Journal of Advertising, 35(1), 7-21. doi:10.2753/JoA0091-3367350101.
  • Segarra, J. A.; Plaza, A. (2012). Del Product Placement al Brandplacement en la ficción audiovisual: el caso de Puleva en El Internado. Revista Comunicación: revista Internacional de Comunicación Audiovisual, Publicidad y Estudios Culturales, 10(1), 1597-1609.
  • Schneider, L. P.; Systems, B.; Cornwell, T. B. (2005). Cashing in on crashes via brand placement in computer games. International Journal of Advertising, 24(3), 321-343. doi:10.1080/02650487.2005.11072928.
  • Shrum, L. J. (Ed.). (2004). The Psychology of Entertainment Media: Blurring the Lines between Entertainment and Persuasion. Mahwah NJ: LEA.
  • Solana, D. (2010). Postpublicidad. Reflexiones sobre una nueva cultura publicitaria. Barcelona: Doubleyou.
  • Souriau, É. (1990). Diccionario akal de estética. Madrid: Ediciones Akal S.A.
  • Taylor, S. E.; Thompson, S. C. (1982). Stalking the elusive «vividness» effect. Psychological Review, 89(2), 155-181. doi:10.1037/0033- 295X.89.2.155.