Bersatide: una herramienta web para generar diseños educativos basados en los principios del CSCL

  1. Jorrín Abellán, Iván M.
  2. Rubia Avi, Bartolomé
  3. García Pérez, Verónica
Revista:
RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa

ISSN: 1695-288X

Ano de publicación: 2006

Volume: 5

Número: 2

Páxinas: 77-96

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa

Resumo

The design of Computer Supported Collaborative Learning (CSCL) scenarios in higher education constitutes a hard challenge to university teachers. This kind of educational processes requires strong planning to face with the multiple factors involved on them. After the deep analysis, during the last six years, of two case studies in higher education, we present Bersatide (Best practices collaborative design editor). It is a web based tool that has emerged from the accumulated experience within the transdisciplinar GSIC-EMIC research team, that enables CSCL practicioners to take into account the hot topics concerning the design, implementation and evaluation of educational CSCL scenarios. The tool is part of a more ambitious proposal to give a complete technological solution to support CSCL environments.

Referencias bibliográficas

  • Appelt,  W.  &  Birlinghoven,  S.  (2001).  ʺWhat  groupware  do  users  really  use?  Analysis  of  the  usage  of  the  BSCW  system.ʺ  En:  http://bscw.gmd.de/Papers/PDP2001/PDP2001.pdf  
  • Aronson, E., & Thibodeau, R. (1992). “The Jigsaw classroom: a cooperative strategy  for an educational psychology course”.  In Lynch,  J., Modgil, C. & Modgil, S.  (Eds.), Cultural diversity and the schools, Washington: Palmer, 231-256. 
  • Bagdonis,  A.,  Salisbury,  D.  (1994).  Development  anda  validation  of  models  in  instructional design. Educational Techonology, 34(4), 26-32. 
  • Dillenbourg, P.  (2002). “Over-Scripting CSCL: The risks of blending collaborative  learning  with  instructional  design”.  In  Kirschner,  P.  A.  (Ed.),  Inaugural  Address,  Three  Worlds  of  CSCL.  Can  We  Support  CSCL?,  Heerlen:  Open  Universiteit Nederland, 61-91. 
  • Dodge, B.  (1995). “WebQuests: a  technique  for  Internet-based  learning”. Distance  Educator, 1, 2: 10-13. 
  • Duffy,  T.  M.,  Jonassen  D.  H.  (Eds).(1992).  “Constructivism  and  techonology  of  instruction: a conversation”.  Hillscale, NJ: Lawrance Erlbaum Associates. 
  • Gómez-Sánchez  E.,  Rubia-Avi  B.,  Dimitriadis  Y.,  y  Martínez-Monés  A.  (2002)  “Quest, a  telematic  tool  for automatic management of student questionnaires  in  educational  research,”  in  Proc.  of  the  Second  European  Conference  on  Technology, Information, Education and Citizenship, Barcelona, Spain. 
  • Hernández-Leo,  D., Villasclaras-Fernández,  E.D.,   Jorrín-Abellán,  I.M.,   Asensio-Pérez,  J.I.,   Dimitriadis,  Y.,   Ruiz-Requies,  I.,   Rubia-Avi,  B. (2006).  “Collage,  a  Collaborative  Learning  Design  Editor  Based  on  Patterns”. Special  Issue  on  Learning Design, Educational Technology & Society, January 2006.  
  • Johnson, D.W., & Johnson, R.T. (1999). “Learning together and alone: cooperative,  competitive  and  individualistic  learning”.    (5th  ed.) Needham Heights, MA:  Allyn and Bacon. 
  • Jorrín-Abellán  I.  M.  (2006).  “Formative  portrayals  emerging  in  CSCL  environments:  A  case  study  (in  spanish)”.  Phd  dissertation,  Faculty  of  Education,  Department  of  Pedagogy,  University  of  Valladolid,  Spain,  May  2006. 
  • Jorrín I.M., Vega G., Gómez E. (2004). “El papel facilitador de las TIC en un proceso  de  aprendizaje  colaborativo”.  Revista  Latinoamericana  de  Tecnología  Educativa vol.1  nº 1. 
  • Koschman,  T.  (1996)  “CSCL:  Theory  and  Practice  of  an  Emerging  Paradigm”  Mahwah, N.J. Lawrence Erlbaum. 
  • Martínez Monés, A.  (2003). “Método y modelo para el apoyo computacional a  la  evaluación  en  CSCL”,  Tesis  Doctoral.  ETS  de  Ingeniería  Informática,  Universidad de Valladolid Mayo de 2003.   
  • Martínez,  A.,  Dimitriadis,  Y.,  Gómez,  E.,  Rubia,  B.,  &  de  la  Fuente,  P.  (2003).  “Combining qualitative and social network analysis for the study of classroom  social  interactions”. Computers and Education, special  issue on Documenting  Collaborative  Interactions:  Issues and Approaches  (Vol. 41, Chap. 4, pp. 353- 368).  
  • Martínez  Monés,  A.,  Gómez.Sánchez,  E.,  Dimitriadis,  Y.,  Jorrín-Abellán,  I.  M.,Rubia-Avi, B., Vega-Gorgojo, G.  (2005). “Multiple Case studies to enhance  Project-Based  Learning  in  a  Computer  Arquitecture  Course”.  IEEE  Transactions on Education, 48 (3), pp 482-489, August 2005. 
  • Nise  (1997).  Doing  CL:  CL  Structures,  retrieved  October,  2004  from  http://www.wcer.wisc.edu/nise/cl1/CL/ doingcl/clstruc.htm. 
  • Proyecto  "e-Learning  TELLE"  EAC/61/03/GR009,  Kaleidoscope  Network  of  Excellence  (contract  507838).  Workpackage1  deliverable  .Introducing  a  Framework for the Evaluation of Network Supported Collaborative Learning  http://cosy.ted.unipi.gr/tell/media/WP1_  deliverable.pdf. Enero 2005 
  • Rubia B., Jorrín I.M., Dimitriadis I.,Bote M. (2004). “Una experiencia de formación  colaborativa  y  práctica  real  entre  la  Universidad  y  un  centro  educativo  generando  un  espacio  CSCL”,  RELATEC,  Revista  Latinoamericana  de  Tecnología Educativa vol.1  nº 1. 
  • Stake, R. F. (1995), “The art of Case Study Research”. London. Sage Publications 
  • SQR, Nud*IST(1997).  Software  for  qualitative data  analysis. Thousand Oaks,CA:  Scolari.