Barroco y fenomenologíala mirada desde el balcón en la poesía de Francisco Brines.

  1. Alonso Prieto, Javier
Zeitschrift:
Castilla: Estudios de Literatura

ISSN: 1989-7383

Datum der Publikation: 2011

Nummer: 2

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Castilla: Estudios de Literatura

Zusammenfassung

This article proposes a literary analyze that examines the influences of the Baroque period in Francisco Brines (Oliva, 1931), such as the topic of the gaze from the balcony, considering also Marc Richir�s (2006) phenomenological interpretations about Time and Space. Brines� manners and topics can be considered metaphysical or philosophical, but we must not disregard his sensualist approach, that frames his poems in a fragrant Mediterranean landscape. Undoubtedly the sight is the perfect companion to understand Brines through Husserl�s phenomenological prism.

Bibliographische Referenzen

  • Andújar Almansa, José (1999), “Hacia una ética de lo trágico en la poesía de Francisco Brines”, España Contemporánea, XII, 2, pp. 39-66.
  • Andújar Almansa, José (2002), “Sombras barrocas en la poesía de Francisco Brines”, Ínsula: revista de letras y ciencias humanas, pp. 30-32.
  • Bachelard, Gaston (2000), La poética del espacio, México D.F., Fondo de Cultura Económica.
  • Benjamin, Walter (2006), “El origen del "Trauerspiel" alemán” en Obras, libro I/vol.1, Madrid, Abada editores.
  • Berger, Gaston (1964), La phénoménologie du temps et prospective, Paris, Presses Universitaires de France.
  • Bousoño, Carlos (1984), Poesía postcontemporánea: cuatro estudios y una introducción, Gijón, Júcar.
  • Brines, Francisco (2006), Ensayo de una despedida. Poesía Completa, [1997] Barcelona, Tusquets editores.
  • Brines, Francisco Selección propia (1984), Madrid, Cátedra.
  • Cañas, Dionisio (1984), Poesía y percepción (Francisco Brines, Claudio Rodríguez y José Ángel Valente), Madrid, Hiperión.
  • Conde Parrado, Pedro y García Rodríguez, Javier (eds.) (2005), Orfeo XXI. Poesía española contemporánea y tradición clásica, Valladolid-Gijón, Cátedra Miguel Delibes-Llibros del Pexe.
  • García Berrio, Antonio (2003), Empatía. La poética sentimental de Francisco Brines, Valencia, Generalitat Valenciana.
  • Jiménez, José Olivio (2001), La poesía de Francisco Brines, Sevilla, Renacimiento.
  • Kierkegaard, Soren (1969), Obras y papeles VII. La enfermedad mortal o de la desesperación y el pecado, Madrid, Ediciones Guadarrama.
  • Lévinas, Emmanuel (1989), Théorie de l’intuition dans la Phénoménologie de Husserl, Paris, Librairie Philosophique J. Vrin.
  • Lyotard, Jean François (1964), La phénoménologie, Paris, Presses Universitaires de France.
  • Maravall, José Antonio (1975), La cultura del Barroco, Madrid, Ariel.
  • Martín, Francisco José (1997), El sueño roto de la vida (Ensayo sobre la poesía de Francisco Brines), Valencia, Aitana.
  • Merleau-Ponty, Maurice (2002), Phénoménologie de la perception [1945], Paris, Gallimard.
  • Pujante, José David (2004), Belleza mojada. La escritura poética de Francisco Brines, Sevilla, Renacimiento.
  • Turner, Victor (1969), The Ritual process: Structure and Anti-Structure, London, Routledge.