El robo de La Gioconda en la prensa española (1911-1914). El nacimiento de un icono artístico

  1. Pascual Molina, Jesús Félix
Journal:
Ogigia: Revista electrónica de estudios hispánicos

ISSN: 1887-3731

Year of publication: 2011

Issue Title: Homenaje al profesor Dr. William Martínez Jr.

Issue: 10

Pages: 71-91

Type: Article

More publications in: Ogigia: Revista electrónica de estudios hispánicos

Abstract

In August 1911, Leonardo da Vinci!s most famous painting was stolen. The repercussions of the case in the written press made the painting omnipresent for people who till then knew very little about it, giving it from that moment on the status of an authentic myth and art icon, a role that it had begun to assume in the middle of the nineteenth century. As happened in other places, the Spanish press spread the news of the event, bringing it, the painting, and its history closer to the Spanish people of the beginning of the twentieth century. At the same time, mass media outlets like the press, advertising, and cinema made use of the art work as a selling point, taking advantage of its popularity.

Bibliographic References

  • ZÖLLNER, F. (dir.), Leonardo da Vinci. Obra pictórica completa y obra gráfica, Colonia, Taschen, 2003, pp. 152-161. En pp. 240-241 una ficha de la obra con abundante bibliografía.
  • ZEPPERI, R., Adiós, Mona Lisa. La verdadera historia del retrato más famoso del mundo, Madrid, Katz, 2010, pp. 98-99.
  • VASARI, G., Le vite de' più eccellenti pittori, scultori, e architettori, Florencia, 1550.
  • VASARI, G., Las vidas de los más excelentes arquitectos, pintores y escultores italianos desde Cimabue a nuestros tiempos, Madrid, Cátedra, 2002, que reproduce la edición de 1550.
  • SCOTTI, R. A., El robo de la sonrisa. ¿Quién se llevó la Gioconda del Louvre?, Madrid, Turner, 2010 [2009], pp. 156-165.
  • RUIZ MANERO, J. M.ª, “Pintura italiana del siglo XVI en España. I: Leonardo y los leonardescos”, en Cuadernos de arte e iconografía, tomo 9 (1992), pp. 1-110.
  • GÓMEZ DE LA SERNA, R., Ismos, Madrid, Guadarrama, 1975
  • CAPARRÓS, M., El enigma Valfierno, Madrid, Planeta, 2005.
  • PÉREZ CARRERA, J. M., Andrenio: Gómez de Baquero y la crítica literaria de su época, Madrid, Ayuntamiento, 1991;
  • SOTELO VÁZQUEZ, A., y SOTELO VÁZQUEZ, J. J., “Entre críticos anda el juego: Clarín y Andrenio”, en Cuadernos Hispanoamericanos, 613-614 (2001), pp. 17-30.
  • MARTÍNEZ RUIZ, M.ª J., La enajenación del patrimonio en Castilla y León (1900-1936), 2 vols., Valladolid, Junta de Castilla y León, 2008.
  • RUIZ-OCAÑA DUEÑAS, E., La obra periodística de Emilia Pardo Bazán en "la ilustración artística" de Barcelona (1895-1916), Madrid, Fundación Universitaria Española, 2000.
  • ECO, U., Apocalípticos e integrados, Barcelona, Tusquets, 2009 [1968], p. 102.
  • IRUJO ANDUEZA, J., “Utilización retórica del mito de La Gioconda en la publicidad y el arte”, en NAVARRO GONZÁLEZ, A., PUEO DOMÍNGUEZ, J. C., SALDAÑA SAGREDO, A. y BLESA, T. (coords.), Mitos: actas del VII Congreso Internacional de la Asociación Española de Semiótica (investigaciones Semióticas VII), 2, Zaragoza, Universidad de Zaragoza, 1998, pp. 675-683;
  • GIMÉNEZ CHUECA, I., “La Mona Lisa. Cómo se convirtió en un icono mundial”, en Clío: revista de Historia, 73 (2007), pp. 34-41;
  • SASSOON, D., Mona Lisa: historia de la pintura más famosa del mundo, Barcelona, Crítica, 2007.
  • RAMÍREZ, J. A., El amor y la muerte, incluso, Madrid, Sirulea, 2006 [1993]
  • DALÍ, S., Diario de un genio, Barcelona, Tusquets, 2003 [1964]
  • DALÍ, S., ¿Por qué se ataca a La Gioconda?, Madrid, Siruela, 1994 [1974]
  • FREUD, S., Leonardo da Vinci: un recuerdo de infancia, Barcelona, Belacqua, 2007 [1910].