Resultados generales de la puesta en práctica de 29 casos sobre el desarrollo de sistemas de evaluación formativa en docencia universitaria

  1. Manrique Arribas, Juan Carlos
  2. Vallés Rapp, Cristina
  3. Gea Fernández, Juan Manuel
Journal:
Psychology, Society & Education

ISSN: 1989-709X 2171-2085

Year of publication: 2012

Volume: 4

Issue: 1

Pages: 87-102

Type: Article

More publications in: Psychology, Society & Education

Abstract

In this paper we show the overall results after having implemented 29 innovative experiences in university teaching, based on the application of formative assessment systems. This implementation covers 7 areas of knowledge, 4 universities, 1,770 students and 29 teachers. The framework is the University Formative Evaluation Network, formed by university professors who focus on researching the potential of formative assessment to improve student learning and teaching process. The methodology used is "action research" and case studies. The results show that this evaluation system has many advantages: a) it allows learning new practice of assessment, b) greater involvement and more student motivation and c) it facilitates the acquisition of independent learning skills. It also presents some drawbacks, such as increased workload for the teacher and student, and a traditional lack of practice of teachers in the application of this model. However, the relationship between workload for the teacher and the student is in line with the requirement set by the new ECTS credit of the new degrees. The most important conclusion we have reached is that formative assessment is a very appropriate means to achieve the competencies required by the degrees, and it develops a dynamic process of teaching and learning that improves academic performance and students and teachers' motivation.

Bibliographic References

  • Brown, S., y Glasner, A. (2003). Evaluar en la universidad. Problemas y nuevos enfoques. Madrid: Narcea.
  • Buscá, F.; Pintor, P.; Martínez, L., y Peire, T. (2010). Sistemas y procedimientos de Evaluación Formativa en docencia universitaria: resultados de 34 casos aplicados durante el curso académico 2007-2008. Estudios sobre educación, 18, 255-276.
  • Chocarro, E.; González, M. C., y Sobrino, A. (2007). Nuevas orientaciones en la formación del profesorado para una enseñanza centrada en la promoción del aprendizaje autorregulado de los alumnos. Estudios sobre Educación, 12, 81-98.
  • Julián, J. A.; Zaragoza, J.; Castejón, F. J., y López, V. M. (2010). Carga de trabajo en diferentes asignaturas que experimentan el sistema ECTS. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte. 10 (38), 218-233. Extraído el 7 de julio de 2011 desde http://cdeporte.rediris. es/revista/revista38/artcarga151.htm
  • Dochy, F., Segers, M., y Dierick, S. (2002). Nuevas Vías de Aprendizaje y Enseñanza y sus Consecuencias: una Nueva Era de Evaluación. Red-U. Revista de Docencia Universitaria, 2 (2), 13-29. Extraído el 7 de julio de 2011 desde http://www.redu.um.es/publicaciones/vol2_n2.htm
  • González Fernández, N. (Coord.) (2007). Desarrollo y evaluación de competencias a través del portafolio del estudiante. Santander: Vicerrectorado de Calidad e Innovación Educativa.
  • Kember, D. (2004). Interpreting student workload and the factors which shape students’ perceptions of their workload. Studies in Higher Education, 29, 165-184.
  • López Pastor, V. M. (Coord.) (2006). La evaluación en Educación Física. Revisión de los modelos tradicionales y planteamiento de una alternativa: la evaluación formativa y compartida. Buenos Aires: Miño y Dávila.
  • López Pastor, V. (2008). Desarrollando sistemas de evaluación formativa y compartida en la docencia universitaria. Análisis de resultados y su puesta en práctica en la formación inicial del profesorado. European Journal of Teacher Education, 31 (3), 293-311.
  • López Pastor, V. (2009). Evaluación formativa y compartida en educación superior. Propuestas, técnicas, instrumentos y experiencias. Madrid: Narcea.
  • Martínez, L.; Martín, M., y Capllonch, M. (2009). Una experiencia de desarrollo profesional del docente universitario de educación física a través de una práctica crítica, reflexiva y colaborativa. Cultura y Educación, 21 (1), 95-106.
  • Pérez, A., Tabernero, B., López, V. M., Ureña, N., Ruiz, E., Capllonch, M., González, N., y Castejón, J. (2008). Evaluación Formativa y compartida en la docencia universitaria y el Espacio Europeo de Educación Superior: Cuestiones clave para su puesta en práctica. Revista de Educación, 347, 435-451.
  • Ruiz Gallardo, J. R., Valdés, A., y Castaño, S. (2006). Prácticum y carga de trabajo. Revista de Investigación Educativa, 24 (2), 557-574.
  • Santos Guerra, M. A. (1993). La evaluación: un proceso de diálogo, comprensión y mejora. Málaga: Aljibe.
  • Vallés, C.; Ureña, N., y Ruiz Lara, E. (2011). “La evaluación formativa en docencia universitaria. Resultados globales de 41 estudios de caso”. Revista de Docencia Universitaria, Vol 9 (1), 135-158. Extraído el 7 de julio de 2011 desde http://redaberta.usc.es/redu/index.php/Red_U
  • Zaragoza, J.; Luis, J. C., y Manrique, J. C. (2009). Experiencias de innovación en docencia universitaria: resultados de la aplicación de sistemas de evaluación formativa. Red U. Revista de Docencia Universitaria, 4. Extraído el 7 de julio de 2011 desde http://www.redu.um.es/es/red U/4