Creatividad y educaciónel desarrollo de la creatividad como herramienta para la transformación social

  1. Rodrigo Martín, Isabel
  2. Rodrigo Martín, Luis
Revista:
Prisma Social: revista de investigación social

ISSN: 1989-3469

Any de publicació: 2012

Títol de l'exemplar: Metodología de las Ciencias Sociales

Número: 9

Pàgines: 311-351

Tipus: Article

Altres publicacions en: Prisma Social: revista de investigación social

Resum

The following study aims to verify that the development of creativity, understood as cognitive competence, and systematic work in the classroom has an important significance not only in building the personality of the students, but also to achieve the two most important goals of any educational system: -Enable the development of the personality, which means addressing the cognitive, emotional, social. -Ensure that the school is not content to be merely social reproductive system, but in its role to transform reality. From two qualitative and quantitative methodologies, we want to see how the use of creative teaching methodologies will enable the development of skills, stimulation of creative thinking and creating school projects that extend their originality and effectiveness. Our society demands more and more, creative people, not just the arts but also in technical and scientific. Our position on creativity is expressed not only in art, science or technology, but we intend to cover all human expressions, from the way we love and relate to others, to how to know and discover the world. This is undoubtedly one of the prerequisites for a country to progress in all areas. The results obtained during the study allow us to conclude that teaching creativity is one of the key pillars of education in the XXI century.

Referències bibliogràfiques

  • FORTEZA, J.A. (1974) “Algunos problemas referentes a la medida de la creatividad” en Innovación Creadora nº 10-11
  • GALTON, F. (1869) Hereditary genius. Ed. Wiley. NeW YorK.
  • GETZELS, J.W. y JACKOSON, P.W. (1961) Creativity and inteligence. Wiley. Nueva York.
  • GOMBRICH, E.H. (2004) Ideales e ídolos. Ensayos sobre los valores en la historia y en el arte, ed. Debate, Barcelona.
  • GUILFORD, J.P. (1950) “Creativity” en American Psichologist nº 14. Trad. Esp. en Beaudot, A. La creatividad. Ed. Narcea. Madrid. 1980.
  • GUILFORD, J. P. (1970) Comunicación presentada en la 16ª Reunión Anual de Creative Problem Solving. Institute en el Colegio de la Universidad de Nueva York. Traducción en español de Luis Puchol, Innovación Creadora, nº 1.
  • GUILFORD, J. P. (1977) La naturaleza de la inteligencia humana. Ed. Piadós. Buenos Aires.
  • KLAUSMEIER, H y GOODWIN, W. (1993) Habilidades humanas y Aprendizaje. Psicología Educativa. Ed. Harla. México.
  • KUBIE, L. S. (1966) El proceso creativo : su distorsión neurótica. Ed. Pax. Mexico.
  • MARTY, G. (1999) Psicología del Arte. Ed. Pirámide. Madrid.
  • MATUSSEK, D. (1974) La creatividad desde una perspectiva psicodinámica. Ed. Herder. Barcelona.
  • NEWEL, A. y SIMON, H. A. (1972) Human Problem Solving. Ed. Prentice- hall, Inc. New Jersey.
  • NOVAES, H.M. (1973) Psicología de la aptitud creadora. Ed. Kapelusz. Buenos Aires.
  • PINILLOS, J. L. (1980) “Observaciones sobre la Psicología científica” en Análisis y Modificación de conducta. Vol. VI/13.
  • SAUTU, R.: (2001) Acerca de la formación de investigadores en ciencias sociales. Buenos Aires. Lumiere
  • ULMANN, G. (1972) La creatividad. Ed. Rialp. Madrid.
  • WALCH, M.A. y KOGAN, N. (1965) Modes of thinking in young children. Holt Rinehart and Winston.