Didáctica de la educación física, desigualdad y transformación social

  1. López Pastor, Víctor Manuel 1
  1. 1 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Revista:
Estudios pedagógicos

ISSN: 0716-050X 0718-0705

Año de publicación: 2012

Volumen: 38

Número: 3

Páginas: 155-176

Tipo: Artículo

DOI: 10.4067/S0718-07052012000400009 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openUVADOC editor

Otras publicaciones en: Estudios pedagógicos

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumen

This paper analyzes the relationship between Physical Education (PE), social inequality and the possibilities of education as an engine of social transformation. We have organized the paper into 4 main sections. First, we make an introduction to the subject. In the second part we review the contributions of Critical Pedagogy and others streams, converging with the approaches of social transformation: values education in physical education, the use of cooperative methodology in physical education, coexistence and integration programs. In the third section we address the issue of physical education, inequality and inclusion of pupils with special educational needs at school and specifically in PE classes. In the fourth and last section, we briefly review the major contributions made on physical activity, sport and research for social change.

Información de financiación

Este artículo fue solicitado por la Revista Estudios Pedagógicos en diciembre del 2011 en el contexto del proyecto de Investigación FONDECYT (Fondo de Investigación Científica y Tecnológica) Nº 11110016, titulado "Educación Física y su función de transformación de las desigualdades sociales: profesorado del área y documentación ministerial”. El artículo fue aceptado en junio de 2012.