Prometeo, Casal y Moreau

  1. Fuente Ballesteros, Ricardo de la
Revista:
Revista de El Colegio de San Luis

ISSN: 1665-899X 2007-8846

Ano de publicación: 2013

Número: 6

Páxinas: 86-104

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Revista de El Colegio de San Luis

Resumo

This article introduces the myth of Prometheus in Casal and Moreau´s work, the relationship between both artist and the representation of the picture in a poetic form. This article proves a common paradigm between the artist and how this paradigm explains the existing simila- rities for both artist. Furthermore, it reveals the interest of the poet in Moreau’s paintings.

Referencias bibliográficas

  • AGHION, I.; Barbillon, C., y Lissarrague, F. (1997). Héroes y dioses de la antigüedad. Madrid: Alianza Editorial.
  • ALBOUY, P. (1969). Mythes etmythologies dans la littérature française. París: A. Colin. Armas, Emilio de (1979). “Prólogo”. En: Casal, Julián del. Prosa. Ed. Emilio de Armas. Tomo I. La Habana: Editorial Letras Cubanas. pp. 11-54.
  • ARMAS, E. de (1981). Casal. La Habana: Editorial Letras Cubanas.
  • BALSEIRO, J. (1960). Expresión de América. Barcelona: Rumbos.
  • BERMÚDEZ, S. (1999). “¿Ut pictura poiesis? ¿Julián del Casal y Gustave Moreau, frente a frente?”. Chasqui, 28(1): 66-79.
  • CASAL, J. del (1945). Poesías completas. Ed. Mario Cabrera Saqui. La Habana: Publicaciones del Ministerio de Educación. Dirección de Cultura.
  • CASAL, J. del (1963). Prosas. 3 vols. La Habana: Consejo Nacional de Cultura.
  • CASAL, J. del (1963b). Poesías. La Habana: Consejo Nacional de Cultura.
  • CASAL, J. del (1993). Poesías completas y pequeños poemas en prosa en orden cronológico. Ed.Esperanza Figueroa. Miami: Universal.
  • COOKE, P. (2003). Gustave Moreau et les arts jumeaux. Peinture et littérature au dix- neuvième siècle. Nueva York: Peter Lang.
  • COOKE, P. (1995). “Gustave Moreau, ‘painter-poet’”. Tesis doctoral. Oxford University.
  • DECHARME, P. (1879). Mythologie de la Gréce Antique. París: Garnier Frères Libraires Editeurs.
  • DUCHEMIN, J. (2000). Prométhée: Histoire du mythe, de ses origines orientales à ses incarnations modernes. París: Les Belles Lettres.
  • ESQUILO. (1978). Prometeo. Teatro griego. Esquilo, Sófocles y Eurípides. Tragedias completas. Madrid: Aguilar. pp. 191-218.
  • FUENTE, R. de la (2011). “Imágenes de Oriente: La Salomé de Casal”. Eds. Rodríguez Gutiérrez, Borja, y Gutiérrez Sebastián, Raquel. Literatura ilustrada decimonónica. 57 perspectivas. Santander: PUBLICAN-ICEL. pp. 251-67.
  • GLICKMAN, R. (1972-1973). “Julián del Casal: Letters to Gustave Moreau”. Revista Hipánica Moderna, XXXVII: 101-135.
  • GLICKMAN, R. (1978). The Poetry of Julián del Casal: A Critical Edition. 3 vols. Gainesville: UP of Florida.
  • GRAVES, R. (1996). Los mitos griegos. 2 vols. Madrid: Alianza Editorial. Heredia, Nicolás (1895). “Para una enfermedad nueva”. El Cojo Ilustrado, agosto 15: 531-532.
  • GRAVES, R. (1892). Artículos y conferencias. La Habana: Imprenta de A. Álvarez y Comp. Hernández Miyares, Enrique (1963). “Julián del Casal, patriota”. En: Casal. Poesías. La Habana: Consejo Nacional de Cultura. pp. 307-11.
  • HESÍODO. (1986). Teogonía. Trabajos y días. Escudo. Certamen. Ed. Adelaida y María Ángeles Martín Sánchez. Madrid: Alianza Editorial.
  • HINTERHÄUSER, H. (1980). Fin de siglo. Figuras y mitos. Madrid: Taurus.
  • HOFSTÄTER, H. (1980). Gustave Moreau. Barcelona: Labor.
  • JÜNGER, F. (2006). Los mitos griegos. Barcelona: Herder.
  • MARINELLO, J. (1977). “Sobre el modernismo. Polémica y definición”. En: Ensayos. La Habana: Editorial Arte y Literatura. pp. 281-320.
  • KERÉNYI, K. (2011). Prometeo. Interpretación griega de la existencia humana. Trad. Brigitte Kiemann. Madrid: Sexto Piso.
  • MATHIEU, P. (1991). Tout l’oeuvre peint de Gustave Moreau. París: Flammarion.
  • MATHIEU, P. (1994). Gustave Moreau. París: Flammarion.
  • MATHIEU, P. (1998). Gustave Moreau. Monographie et nouveau catalogue de l’oeuvre achevé. París: ACR Édition.
  • MÉNARD, R. (1878). La Mythologiè dans l’art ancien et moderne. París: Libraire Ch. Delagrave.
  • MERINO, E. (2005). “Los límites del compromiso cívico y político en Julián del Casal”. Chasqui, 34(1): 74-80.
  • MONTE, R. del (1978). “Mi deuda”. En: Glickman, Robert Jay. The Poetry of Julián del Casal: A Critical Edition. Gainesville: UP of Florida. Tomo II. pp. 404-10.
  • MOREAU, G. (1984). L’assembleur de rêves. Écrits complets de Gustave Moreau. Pról. Jean Paladilhe. Ed. Pierre-Louis Mathieu. París: Bibliothèque Artistique et Littéraire.
  • MOREAU, G. (2002). Écrits sur l’Art. Ed. Peter Cooke. París: Fata Morgana.
  • PORTUONDO, J. (1963). “Angustia y evasión de Julián del Casal”. En: Casal, Julián del. Prosas. La Habana: Consejo Nacional de Cultura. Tomo I. pp. 42-68.
  • QUINET, E. (1838). Prométhée. París: F. Bonnaire Éditeur.
  • QUINET, E. (1838b). “De la fable de Prométhée considérée dans ces rapports avec le Chris- tianisme”. Revue des Deux Mondes, 4ª s., 13, febrero: 337-351.
  • ROBB, A. (2003). “De mármol, morbo y mariposas: Una posible confluencia de lo sexual-erótico entre Julián del Casal y los sonetos de Mi museo ideal”. Káñina, 27 (1):45-53.
  • SALVADOR, Á. (2008). “El Museo ideal: Gustave Moreau y Julián del Casal”. En: Fernández Ariza, María Guadalupe (coord.). Literatura hispanomaericana del siglo XX: Literatura y arte. Málaga: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Málaga. pp. 51-66.
  • SEBASTIANI-PICARD, O. (1977). “L’Influence de Michel-Ange sur Gustave Moreau”. Revue du Louvre et des Musées de France, 27-3:140-152.
  • TROUSSON, R. (1964). Le Thème de Prométhée dans la littérature européenne. 2 vols. Ginebra: Librairie Droz.