A Theory of Impossible Worlds (Metalepsis)

  1. Martín-Jiménez, Alfonso 1
  1. 1 Depto. de Literatura Española y Teoría de la Literatura y Literatura Comparada Facultad de Filosofía y Letras Universidad de Valladolid Plaza del Campus, s/n 47011 Valladolid (España)
Revue:
Castilla: Estudios de Literatura

ISSN: 1989-7383

Année de publication: 2015

Número: 6

Pages: 1-40

Type: Article

D'autres publications dans: Castilla: Estudios de Literatura

Résumé

The purpose of this work is threefold: First, to develop a textual model of literary genres based on generic categories, natural and elemental, capable of being applied to all literary texts, existing or imaginable; second, to attempt to explain the relation between literary genres and fictionality, to show that there are fictional and non-fictional literary genres; third, to build on the theory of possible worlds with a complementary theory of impossible worlds capable of explaining cases of rupture in fictional logic, or metalepsis. The distinct possibilities of rupture in fictional logic will be exemplified, explaining their characteristics and representing them graphically through the proposed textual model of literary genres.

Références bibliographiques

  • Abrams, Meyer Howard (1975), El espejo y la lámpara. Teoría romántica y tradición crítica, Barcelona, Barral.
  • Aguiar e Silva, Vítor Manuel (1990), Teoría da Literatura, Coimbra, Almedina, 8ª ed.
  • Álamo Felices, Francisco (2012), “La ficcionalidad: las modalidades ficcionales”, Castilla. Estudios de Literatura, 3, pp. 299-325, http://goo.gl/bDBbR5 [29-1-2015].
  • Albaladejo, Tomás (1986) Teoría de los mundos posibles y macroestructura narrativa, Allicante, Universidad de Alicante.
  • Albaladejo, Tomás (1992), Semántica de la narración: la ficción realista, Madrid, Taurus.
  • Albaladejo, Tomás (1999), “Los géneros retóricos: clases de discurso y constituyentes textuales”, in I. Paraíso (ed.), Téchne Rhetoriké. Reflexiones actuales sobre la tradición retórica, cit., pp. 55-64.
  • Albaladejo, Tomás (2008) “Poética de la traducción en el Quijote”, in Miguel Ángel Garrido Gallardo y Luis Alburquerque García (eds.), El «Quijote» y el pensamiento teórico-literario, cit., pp. 67-82.
  • Albaladejo, Tomás (2013), “Rhetoric and Discourse Analysis”, in Inés Olza, Óscar Loureda and Manuel Casado (eds.), Language Use in the Public Sphere: Methodological Perspectives and Empirical Applications, cit., pp. 19-51.
  • Allén, Sture (ed.) (1989), Possible Words in Humanities, Arts and Sciences, Berlin-New York, Walter de Gruytier.
  • Arenas Cruz, María Elena (1997), Hacia una teoría general del ensayo. Construcción del texto ensayístico, Cuenca, Universidad de Castilla-La Mancha.
  • Austin, John Langshaw (1971), How to Do Things with Words, Cambridge (Mass.), Harvard University Press.
  • Benedetti, Mario (1992), Despistes y franquezas, Madrid, Alfaguara.
  • Benveniste, Émile (1966), Problèmes de linguistique générale, Paris, Gallimard.
  • Booth, Wayne C. (1961), Rhetoric of Fiction, Chicago-London, The University of Chicago Press.
  • Bruner, Jerome (1986), Actual Minds, Possible Worlds, Cambridge (Mass.), Harvard University Press.
  • Cabo Aseguinolaza, Fernando (ed.) (1999), Teorías sobre la lírica, Madrid, Arco Libros.
  • Combe, Dominique (1999), “La referencia desdoblada: el sujeto lírico entre la ficción y la autobiografía”, en Fernanco Cabo Aseguinolaza (ed.), Teorías sobre la lírica, cit., pp. 127-153.
  • Divers, John (2002), Possible Worlds, London, Routledge.
  • Dolezel, Lubomir (1979), “Extensional and Intensional Narrative Worlds”, Poetics, 8, 1-2, pp. 193-211.
  • Dolezel, Lubomir(1985), “Pour une typologie des mondes fictionels”, in Herman Parret and Hans-George Ruprecht (eds.), Exigences et perspectives de la sémiotique, cit., pp. 7-21.
  • Dolezel, Lubomir (1985a), “La construction de mondes fictionels à la Kafka”, Littérature, 57 février, pp. 80-92.
  • Dolezel Lubomir(1989), “Possible Worlds and Literary Fictions”, in Sture Allén (ed.), Possible Words in Humanities, Arts and Sciences, cit., pp. 221-242.
  • Dolezel, Lubomir (1998), Heterocosmica: Fiction and Possible Worlds, London, The Johns Hopkins University Press.
  • Dolezel, Lubomir (2010), Possible Worlds of Fiction and History. The Postmodern Stage, Baltimore, The Johns Hopkins University Press.
  • Eco, Umberto (1978), “Possible Worlds and Text Pragmatics: «Un dramme bien parisien»”, Versus, 19-20, pp. 5-72.
  • Gabriel, Gottfried (1975), Fiktion und Wahrheit. Eine semanstiche Theorie der Literatura, Sttutgart-Bad Cannstatt: Frommann Holzboog.
  • García Berrio, Antonio and Javier Huerta Calvo (1992), Los géneros literarios: sistema e historia, Madrid, Cátedra.
  • Garrido Gallardo, Miguel Ángel and Luis Alburquerque García (eds.) (2008), El «Quijote» y el pensamiento teórico-literario, Madrid, Consejo Superior de Investigaciones Científicas.
  • Genette, Gérard (1973), Figures III, Paris, Seuil (spanish version: Figuras III, Barcelona, Lumen, 1989).
  • Genette, Gérard (1986), “Introduction à l'archytexte”, in Gérard Genette et al., Théorie des genres, cit., pp. 89-159.
  • Genette, Gérard (1987), Seuils, Paris, Seuil (spanish version: Umbrales, trad. S. Lage, México D. F.-Buenos Aires, Siglo XXI, 2001).
  • Genette, Gérard (2004), Métalepse: De la figure à la fiction, Paris, Seuil (spanish version: Metalepsis, de la figura a la ficción, trad. Luciano Padilla López, México, Fondo de Cultura Económica, 2006).
  • Genette, Gérard et al. (1986), Théorie des genres, Paris, Seuil.
  • Greimas, Algirdas and Joseph Courtés (1979), Sémiotique. Dictionnaire raisonné de la théorie du langage, Paris, Hachette.
  • Guillén, Claudio (1985), Entre lo uno y lo diverso. Introducción a la Literatura Comparada, Barcelona, Crítica.
  • Harshaw (Hrushovski), Benjamin (1984), “Fictionality and Fields of Reference: Remarks on a Theoretical Framework”, Poetics Today, 5. 2 (The Construction of Reality in Fiction), pp. 227-251.
  • Hegel, Georg Wilhelm Friedrich (1986), Lecciones de Estética [181720], Buenos Aires, Siglo XX.
  • Hintikka, Jaakko (1989), “Exploding Possible Worlds” in Sture Allén, Possible Words in Humanities, Arts and Sciences, cit., pp. 52-73.
  • Iser, Wolfgang (1972), Der implizite Leser, Munich, Fink. Platón (1988), Diálogos IV. República, ed. Conrado Eggers Lan, Madrid, Gredos.
  • Hernadi, Paul (1978), Beyond Genre. New Definitions in Literary Classification, Ithaca, Cornell University Press.
  • Kibédi Varga, Áron (2000), “Universalité el limites de la rhétorique”, Rhetorica, 18, 1, winter, pp. 1-28.
  • Levin, Samuel R. (1987), “Sobre qué tipo de habla es un poema”, in José Antonio Mayoral (ed.), Pragmática de la comunicación literaria, cit., pp. 59-82.
  • Maître, Doreen (1983), Literature and Possible WorldsK, Middlesex Polytechnic Press, Pembridge Press.
  • Martín-Jiménez, Alfonso (1993), Mundos del texto y géneros literarios, La Coruña, Universidad de La Coruña.
  • Martín-Jiménez, Alfonso (1993a), “La representación de mundos en la novela y el cine. A propósito de La inmortalidad, de Milan Kundera”, Koinè, 3, pp. 93-108, http://uvadoc.uva.es/handle/10324/2084 [29-1-2015].
  • Martín-Jiménez, Alfonso (1993b), “Géneros literarios y representación de mundos: Los heterónimos de Fernando Pessoa”, Diacrítica, 8, pp. 29-45, http://uvadoc.uva.es/handle/10324/2082 [29-1-2015].
  • Martín-Jiménez, Alfonso (2004), “Los géneros literarios y la teoría de la ficción: el mundo del autor y el mundo de los personajes”, in Carlos Mendes Sousa e Rita Patrício (eds.), Largo mundo alumiado. Estudos em homenagem a Vítor Aguiar e Silva, cit., vol. I, pp. 61-80, http://uvadoc.uva.es/handle/10324/3203 [29-1-2015].
  • Martín-Jiménez, Alfonso (2015), Literatura y ficción. La ruptura de la lógica ficcional, Bern – Berlin – Bruxelles – Frankfurt am Main – New York – Oxford – Wien, Peter Lang.
  • Martínez Bonati, Francisco (1960), La estructura de la obra literaria, Santiago de Chile, Ediciones de la Universidad de Chile.
  • Martínez Bonati, (1992), La ficción narrativa. (Su lógica y ontología), Murcia, Universidad de Murcia). http://uvadoc.uva.es/handle/10324/3203
  • Mayoral, José Antonio (ed.) (1987), Pragmática de la comunicación literaria, Madrid, Arco/Libros.
  • Mendes de Sousa, Carlos e Rita Patrício (eds.) (2004), Largo mundo alumiado. Estudos em homenagem a Vítor Aguiar e Silva, Braga, Universidade do Minho, 2 vols.
  • Mihăilescu, Călin Andrei and Walid Hamarneh (eds.) (1996), Fiction Updated: Theories of Fictionality, Narratology and Poetics, Toronto, University of Toronto Press.
  • Mignolo, Walter D. (1984), Textos, modelos y metáforas, Barcelona, Grijalbo.
  • Olza, Inés, Óscar Loureda and Manuel Casado (eds.) (2013), Language Use in the Public Sphere: Methodological Perspectives and Empirical Applications, Frankfurt am Main, Peter Lang (Series Linguistic Insights).
  • Ohmann, Richard (1987), “Los actos de habla y la definición de literatura”, in José Antonio Mayoral (ed.), Pragmática de la comunicación literaria, cit., pp. 11-34. Paraíso Almansa, Isabel (ed.) (1999), Téchne Rhetoriké. Reflexiones actuales sobre la tradición retórica, Valladolid, Universidad de Valladolid.
  • Parret, Herman and Hans-George Ruprecht (eds.) (1985), Exigences et perspectives de la sémiotique, Amsterdam-Philadelphia, John Benjamins B. V.
  • Pike, Kenneth Lee (1967), Language in relation to a unified theory of the structure of human behavior, Le Hague-Paris, Mouton. Pozuelo Yvancos, José María (1988), Del formalismo a la neorretórica, Madrid, Taurus.
  • Pike, Kenneth Lee (1993), Poética de la Ficción, Madrid, Síntesis.
  • Ryan, Marie-Laure (1991), Possible Worlds, Artificial Intelligence and Narrative Theory, Bloominton (Indiana), Indiana University Press.
  • Ryan, Marie-Laure (1992), “Possible Worlds in Recent Literary Theory”, Style, 26. 4, pp. 528-553.
  • Ryan, Marie-Laure (1998), “The Text as World vs the Text as Game: Possible Worlds Semantics and Postmodern Theory”, Journal of Literary Semantics, 27. 3, pp. 137-163.
  • Rodríguez Pequeño, Francisco Javier (1997), “Mundos imposibles: ficciones posmodernas”, Castilla. Estudios de Literatura, 22, pp. 179-187, http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=136237 [29-1-2015].
  • Rodríguez Pequeño, Francisco Javier (2008) Géneros literarios y mundos posibles, Madrid, Eneida.
  • Ronen, Ruth (1994), Possible Worlds in Literary Theory, Cambridge, Cambridge University Press.
  • Ronen, Ruth (1996), “Are Fictional Worlds Possible?”, in Călin Andrei Mihăilescu and Walid Hamarneh (eds.), Fiction Updated: Theories of Fictionality, Narratology and Poetics, cit., pp. 21-29.
  • Schmidt, Siegfried J. (1991), Fundamentos de la ciencia empírica de la literatura, Madrid, Taurus.
  • Searle, John R. (1975), “The logical Status of Fictional Discourse”, New Literary History, 6, pp. 319-332.
  • Semino, Elena (1996), “Possible Worlds in Poetry”, Journal of Literary Semantics, 25. 3, pp. 189-225.
  • Todorov, Tzvetan (1972), Introducción a la literatura fantástica, Buenos Aires, Tiempo Contemporáneo.