El cine como verdad rev(b)elada: Ken Loachuna reflexión sobre los años que forjaron el discurso naturalista del cineasta

  1. Miguel Borrás, Mercedes
Revue:
Revista Mediterránea de Comunicación: Mediterranean Journal of Communication
  1. Túñez López, José Miguel (coord.)

ISSN: 1989-872X

Année de publication: 2015

Titre de la publication: Claves para la gestión de la comunicación organizacional en el siglo XXI

Volumen: 6

Número: 2

Pages: 195-214

Type: Article

DOI: 10.14198/MEDCOM2015.6.2.11 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

D'autres publications dans: Revista Mediterránea de Comunicación: Mediterranean Journal of Communication

Résumé

The Wisdom that emerges when we watch Ken Loach's films, his refined naturalistic style, is the result of a long journey marked by consistency and honesty. A filmmaker who spend more than half a century leaving traces of their humanism, giving voice to the dispossessed. Where is the origin of the way of his looking? What is the expressive substance that nourishes his speech? We hold our attention on the films made in the first stage of his career (1964-1990), as it is when we perceive the desire of the filmmaker to penetrate in the reality with such a rigorous language that the thinking seems to enroll in the film... a cinema of confession and essay. A look, that always rebels against an order and a inherently and unjust society, and generates unexpected emotions, calling for tenderness, but also makes us question what we are being told. A pure, direct, uncompromising cinema that minimizes resources. A truth that leads naturally, a revealed truth. It is in this kaleidoscope of present realities in one event, that cinema (by its indexical and iconic nature) is able to show, where lies that expressive substance.

Références bibliographiques

  • Astruc, A. [1948] (2010). El nacimiento de una nueva vanguardia: la caméra stylo. En Alsina, H. En Romaguera, J. (eds.). Textos y Manifiestos del Cine, Estética, escuelas, movimientos, disciplinas, innovaciones, pp 220-224. Madrid: Cátedra.
  • Balázs, B. [1924] (2013). El hombre visible o la cultura del cine. Buenos Aires: El cuenco de plata.
  • Barthes, R. [1968] (1987). El efecto realidad. En El susurro del lenguaje. Barcelona: Paidós.
  • Bazin, A. [1959-62] (1990). ¿Qué es el cine? Madrid: Ediciones Rialp.
  • Bergala, A. (2000). Roberto Rossellini y la invención del cine moderno. En Rossellini, R. El cine revelado, pp. 11-34. Barcelona: Paidós.
  • Benjamin, W. [1972] (1998). Tentativas sobre Brecht (Iluminaciones III). Madrid: Taurus.
  • Benjamin, W. [1936] (1989). La obra de arte en la época de su reproducibilidad técnica. En Discursos interrumpidos. Madrid: Taurus Ediciones.
  • Brenta, M. (2008). L’Occhio Selvaggio. En Vent’anni di Ipotesi Cinema. Bologna: Cineteca di Bologna.
  • Brunetta, G. P. (2008): Il cinema neorealista italiano. Da Roma città aperta a I soliti ignoti. Roma: Laterza.
  • Company, Juan Miguel (1986) La realidad como sospecha. Madrid: Editorial Hiperión.
  • De La Puente M. I.; Russo, P. M. (2007). Ken Loach, el reencuentro con lo popular. Question, 1(15). Consultada el 12 marzo de 2015, http://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/question/article/view/409
  • Esqueda, L.; Cuevas E. (2012). Entre la huella y el índice: relecturas contemporáneas de André Bazin. Área Abierta, 33. Consultada el 12 marzo de 2015, http://dx.doi.org/10.5209/rev_ARAB.2012.v33.4055
  • Font, Domènec (1982). El poder de la imagen. Barcelona: Aula Abierta Salvat.
  • Gómez Gómez, Agustín (2014). Londres. Espacios de niebla, marginalidad y modernidad. En García Gómez, F.; Paves G. Ciudades de cine. Madrid. Cátedra.
  • Gubern, R. (1994). La mirada opulenta. Barcelona: Gustavo Gili.
  • Gramsci, A. [1973] (2007). La alternativa pedagógica. Selección de textos e introducción de Mario A. Manacorda. Barcelona: Fontamara.
  • Heredero, Carlos F.; Monterde, José Enrique (2001). En torno al Free cinema. La tradición realista del cine británico. Valencia. Institut Valencià de Cinematografia Ricardo Muñoz Suay.
  • Kracauer, S. [1960] (1989). Teoría del cine. La redención de la realidad física. Barcelona: Paidós Ibérica.
  • Leigh, Jacob (2002). The cinema of Ken Loach: Art in the service of the people. New York. Walflower Press. University Columbia.
  • Miguel Borrás, M. (2013). Volver a la esencia del cine. Hacia una revisión de sus formas expresivas. Historia y Comunicación Social (HyCs). La comunicación en la profesión y en la universidad hoy, 18 (especial octubre), 33-48.
  • Miguel Borrás, M. (2014). El cine como instrumento ideológico: La Seminici (1956-1975). En Delgado, J; Pérez, J.; Viguera, R. Iglesia y estado en la sociedad actual. Política, cine y religión. Logroño: IER Instituto de estudios riojanos, pp. 217-244.
  • Mondelo, E; Sánchez, R; Cuadrado, A. (2014). La parte de los ángeles, ascenso y forja del héroe como relato social. Fotocinema. Revista Científica de Cine y Fotografía (8), 175-197.
  • Paolella, R. “Historia del cine mudo” (1967), Buenos Aires: Editorial Eudeba Universitaria.
  • Pavis, P. (1998), Diccionario del teatro. Dramaturgia, estética, semiología, Barcelona: Paidós.
  • Petley, Julian (1992). Ken Loach. La mirada radical. Valladolid. Semana Internacional de Cine de Valladolid.
  • Quintana, A. (2003): Fábulas de lo visible. El cine como creador de realidades. Barcelona: Acantilado.
  • Ricoeur, P. (1985) Tiempo y Narración. Configuración del tiempo en el relato histórico. Madrid. Editorial Siglo XXI.
  • Russo, P; De la Puente, I. (2007). Ken Loach, el reencuentro con lo popular. Question. Revista especializada en Periodismo y Comunicación. 1 (15), 1-7
  • Truffaut, F. [1951] (1987). Una cierta tendencia del cine. En El placer de la mirada. Barcelona: Paidós.
  • Vertov, D. [1951] (2011). Memorias de un cineasta bolchevique. Madrid: Capitán Swing.
  • Volnovich, Y. (2012). Teatro y Política: Benjamin lector de Brecht. Tablas, Revista cubana de las artes escénicas. XCVIII (2), 37-48