El cooperativismo en la educación

  1. Elena Inglada Galiana 1
  2. José Manuel Sastre Centeno 1
  3. Begoña Villarroya Lequericaonandia 1
  1. 1 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Zeitschrift:
REVESCO: revista de estudios cooperativos

ISSN: 1135-6618

Datum der Publikation: 2015

Nummer: 118

Seiten: 122-147

Art: Artikel

DOI: 10.5209/REV_REVE.2015.N118.49059 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Andere Publikationen in: REVESCO: revista de estudios cooperativos

Objetivos de desarrollo sostenible

Zusammenfassung

This work hypothesizes that teaching cooperatives provide a solid alternative for the future of the Spanish teaching centers. Certainly they are a reality related to the moment, but the challenges facing the education sector in the near and half future, may be faced with a greater chance of providing quality, efficiency and overall, from the perspectives of excellence based in an ideological, economic and professional approach such as that as offered by teaching cooperatives. To demonstrate the working hypothesis, in the first part of this article a concise overview of the history of teaching cooperatives has been developed from first steps at the dawn of the 20th century until our days specially those related to its evolution in Spain. In the second part we analyze the structure, characteristics and problems in those teaching cooperatives and its projection in a world characterized by globalization, new technologies, information and knowledge all of which impacts directly on teaching All of this leads to predict in the immediate future that teaching cooperatives will be imposed, and given the assumptions of this paper mainly in the private centers where they are actually an alternative which will be consolidated in the future.

Bibliographische Referenzen

  • ACI (1996) Declaración de Identidad de la Alianza Cooperativa Internacional. Journal International Association of Cooperative Law, nº. 25, pp. 21-26.
  • ALFONSO SÁNCHEZ, R. (2002) La transformación de la sociedad cooperativa. Murcia: Universidad de Murcia.
  • ARANGO JARAMILLO, M. (2005) Manual de cooperativismo y economía solidaria. Bogotá: Unión Cooperativa.
  • FERNÁNDEZ GUADAÑO, J. (1999) Las sociedades cooperativas en la educación ante la nueva concepción del Estado en la provisión de servicios educativos. REVESCO. Revista de Estudios Cooperativos nº. 67, pp. 71-88.
  • FERNÁNDEZ GUADAÑO, J. (2000) La prestación del servicio educativo por las sociedades cooperativas frente a los centros públicos y privados convencionales. Revista de Estudios Empresariales. núm. 20, pp. 383-402.
  • FERNÁNDEZ GUADAÑO, J. (2000) La realidad actual de las Sociedades Cooperativas en la Educación. REVESCO. Revista de Estudios Cooperativos nº. 71, pp. 55-76.
  • FERNÁNDEZ GUADAÑO, J. (2003) La participación, factor determinante de la calidad educativa de los centros docentes educativos. REVESCO. Revista de Estudios Cooperativos. nº. 70, pp. 35-57.
  • FUENTE VIÑAS, A. M. et al. (2002) Las cooperativas de enseñanza como tercera vía dentro de nuestro sistema educativo: las cooperativas de trabajo asociado. Percepciones de sus directivos. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.
  • GADEA, E.; SACRISTÁN, F. y VARGAS VASSEROT, C. (2009) Régimen jurídico de la Sociedad Cooperativa del Siglo XXI. Realidad actual y propuestas de reforma. Madrid: Dikinson.
  • MARTÍNEZ LEÓN, I.; OLMEDO CIFUENTES, I. y ZAPATA CIFUENTES, J. (2013) Reputación percibida por el profesorado de las cooperativas de educación: mediación e influencia. Ciriec-España Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa, núm. 77, pp. 237-260.
  • MARX, C. (1973) El Capital Tomo I. La Habana: Editorial de Ciencias Sociales.
  • MIJAILOV, M. (1984) La Revolución Industrial. Buenos Aires: Guayas.
  • MORENO HERNÁNDEZ, A. (1992) Situación y perspectivas de la Cooperativas de Enseñanza. En V Congreso estatal de las Cooperativas de enseñanza. Sevilla: UECO.
  • ORMAETXEA, J.M. (2003) Didáctica de una experiencia empresarial. El cooperativismo de Mondragón. Mondragón: Saiolan.
  • PANIAGUA ZURERA, M. (2011) Las empresas de la economía social. Más allá del comentario a la Ley 5/2011, de economía social. Madrid: Marcial Pons.
  • PAZ CANALEJO, N. (1978) Consideraciones sobre las llamadas “Cooperativas de Enseñanza”. Revesco, núm 44, pp. 3-32.
  • RODRÍGUEZ GONZÁLEZ, A. y ORTEGA ÁLVAREZ, A. (2009) Empresas de economía social y fomento del empleo. Una perspectiva jurídico-económica. Rev. Servicios Sociales y Política Social. nº 77, pp. 65-82.
  • UNESCO (1950): Las cooperativas y la educación fundamental París.: Unesco.