La generación digitalmás notas para el debate sobre una cibernética de la arquitectura

  1. Eduardo Carazo Lefort 1
  2. Sergio Martínez Gutiérrez
  1. 1 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Journal:
EGA: revista de expresión gráfica arquitectónica

ISSN: 1133-6137

Year of publication: 2013

Issue Title: Conversando con… JUAN NAVARRO BALDEWEG 1

Issue: 22

Pages: 50-59

Type: Article

DOI: 10.4995/EGA.2013.1680 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: EGA: revista de expresión gráfica arquitectónica

Sustainable development goals

Abstract

Because digitization has imposed itself on every sphere of contemporary life, this work aims to reflect on its actual reach within the terrain of architectural drawing and design, especially in the academic world. It is argued that in our country’s architecture schools, drawing and design follow practices that are very established; the instrumental use of Computer Aided Drafting (CAD) is admitted, but its more profound dimensions within the fields of ideation, design, communication, and construction have not been explored. Beginning with the most contemporary debate about concepts that have already been fully developed in the world of Anglo-Saxon research and academia, this work proposes to advance the integral use of computer drawing. In this work, computer drawing is studied as a process–to which the new generations appear to be naturally inclined– rather than as a result.

Bibliographic References

  • – ALCAYDE, R., (2011) “La discusión no está acabada. Otro punto de vista sobre el dibujo en la formación del arquitecto”. EGA, Revista de Expresión Gráfica Arquitectónica, Nº 17, 252-263.
  • doi:10.4995/ega.2011.933
  • – CARAZO, E., (2010) “Maqueta física, modelo virtual”. Actas del 13 Congreso internacional de Expresión Gráfica Arquitectónica, 177-183. Universidad Politécnica de Valencia. Valencia.
  • – CARAZO, E., (2011) “Maqueta o modelo digital. La pervivencia de un sistema”. EGA, Revista de Expresión Gráfica Arquitectónica, Nº 17, 30-41. dx.doi.org/10.4995/ega.2011.881
  • – FOCILLON, H. (1943) Vie des formes, suivi de Éloge de la main, Paris, Presses Universitaires de France. Trad. española La Vida de las formas y elogio de la mano. Madrid, Xarait, 1983.
  • – MUNTAÑOLA, J., (2006) “La arquitectura ante la revolución digital: mente, territorio y sociedad”, Participación en el VII Internacional Ontology Congress celebrado en San Sebastián del 2 al 6 de Octubre de 2006.
  • – ORTEGA, Ll., (ed). (2009) La digitalización toma el mando. Gustavo Gili, Barcelona.
  • – OTXOTORENA, J. M., (2007), “Dibujo y proyecto en el panorama de la arquitectura contemporánea. Impacto e influjo de los nuevos procedimientos gráficos”. EGA, Revista de expresión Gráfica Arquitectónica, Nº 12, 60-73.
  • – OTXOTORENA, J. M., (2011) “Arquitectura y blandografías. Notas para un debate obligado”. EGA, Revista de expresión Gráfica Arquitectónica, Nº 17, 66-79. dx.doi.org/10.4995/ega.2011.884
  • – OTXOTORENA, J. M., (2012), “Celebración y miseria del render. Sobre la recreación gráfica del proyecto en los concursos de arquitectura” en Concursos de Arquitectura, Oporto, Departamento de Publicaciones, Universidad de Valladolid, 727-734.
  • – PALLASMAA, J. (2012) La mano que piensa. Sabiduría existencial y corporal en la arquitectura. Gustavo Gili, Barcelona.
  • – PICON, A. (2004) “Architectural and the virtual. Towards a new materiality”, en Praxis: Journal of writing + building, 6, 2004, 114-121. Version española en Ortega (2009), 67-83.
  • – SÁINZ, J. y VALDERRAMA, F. (1992) Infografía y arquitectura. Nerea. Madrid.
  • – SEGUÍ, J. (1995), “Consideraciones teóricas acerca del proyecto arquitectónico y su pedagogía básica: referencias para el estudio de los componentes gráficos en los procesos del proyecto arquitectónico”. EGA, Revista de expresión Gráfica Arquitectónica, Nº 3, 45-54.
  • – SEGUÍ, J. (2007), “Edificación, arquitectura, enseñanza de la arquitectura, modelización y dibujo”. EGA, Revista de expresión Gráfica Arquitectónica, Nº 12, 42-49.
  • – ALLEN, S. (2008) “Terminal velocities: The computer in the design studio”, en Practice: Architecture, technique and representation. (Critical voices in art, theory & culture), Routledge, Londres, 2000, 242-245. Version española revisada por el autor en 2008, en Ortega (2009), 39-57.
  • – THORNDIKE, E. (1922). An introduction to the theory of mental and social measurements, New York. Columbia University.
  • – TRANCHANA, A., (2012). “Manual o digital. Fundamentos antropológicos del dibujar y construir modelos arquitectónicos”. EGA, Revista de Expresión Gráfica Arquitectónica, Nº 19, 288-289. doi:10.4995/ega.2012.1381
  • – URÍA, L., 2007, “Expansión y crisis del dibujo. Reflexiones sin imágenes”. EGA, Revista de Expresión Gráfica Arquitectónica, Nº 12, 50-59.