Rendimiento escolar y actitudes personales y de responsabilidad social en el alumnado preadolescente

  1. Carbonero Martín, Miguel Ángel
  2. Martín Antón, Luis Jorge
  3. Monsalvo Díez, Eugenio
  4. Valdivieso Burón, Juan Antonio
Journal:
Anales de psicología

ISSN: 0212-9728 1695-2294

Year of publication: 2015

Volume: 31

Issue: 3

Pages: 990-999

Type: Article

DOI: 10.6018/ANALESPS.31.3.181161 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

More publications in: Anales de psicología

Abstract

This study focuses on the analysis of the differences observed between students with different levels of academic performance in their social attitudes and personal responsibility towards study, according to var-ious theories and models. Participants were 235 students from the third cy-cle of Primary Education (10-12 years old). They completed two attitude rating scales: (a) Assessment Scale of Social Responsibility Attitudes of Primary School Pupils (EARSA-P, Monsalvo, 2012b), consisting of 23 items grouped into six factors (obedience in the family, polite and accepting their mis-takes, trust in their parents, responsible in school setting, friendly and will-ing to help and careful of their environment); and (b) Assessment Scale of General Attitudes towards Study E-1 (Morales, 2006), which consists of 15 items grouped into five dimensions (high aspirations, enjoyment of study, study organization, efforts to understand and desire to continue learning). We compared the levels of social responsibility and attitudes toward study according to the level of academic achievement, finding significant group differences in attitudes toward study and responsibility in terms of academ-ic achievement

Bibliographic References

  • Ajzen, I., y Fishbein, M. (1974). Factors influencing intentions and the intention behavior relation. Englewood Cliffs, NY: Human Relations.
  • Ajzen, I., y Fishbein, M. (1980). Understanding attitudes and predicting social behavior. New Jersey, NJ: Prentice-Hall.
  • Alonso, F. (2003). Adquisición de actitudes de responsabilidad social a través de un programa de promoción de voluntariado (Tesis doctoral). Recuperado de http://www.tesisenxarxa.net/TDX-0127105-094450
  • Barberá, V. (2001). La responsabilidad. Cómo educar en la responsabilidad. Madrid: Santillana.
  • Barbero, I., Holgado, F. P., Vila, E., y Chacón, S. (2007). Actitudes, hábitos de estudio y rendimiento en matemáticas: Diferencias por género. Psicothema, 19, 413-442. Recuperado de http://www.psicothema.com
  • Benson, P. L. Scales, P.C., Halmilton, S. F., y Sesma, A. (2006). Positive youth development: Theory, research and applications. En R. M. Lerner (Ed.), Theoretical models of human devepment. Handbook of child psychology (pp. 894-941). Hoboken, NJ: Wiley.
  • Biggs, J. (2003). Teaching for quality learning at university. Buckingham: Open University Press.
  • Cabrera, P., y Galán, E. (2002). Satisfacción escolar y rendimiento aca-démico. Revista de Psicodidáctica, 14, 87-98. doi: 10.1387/RevPsicodidact.146
  • Cabanach, R. G., Valle, A., Gerpe, M. G., Rodríguez, S., Piñero, I., y Rosário, P. (2009). Diseño y validación de un Cuestionario de Ges-tión Motivacional. Revista de Psicodidáctica, 14, 29-47. doi: 10.1387/RevPsicodidact.249
  • Carbonero, M. A., y Román, J. M. (2008). Explicit and implicit cogni-tive learning strategies. En A. Valle y J. C. Núñez (Coords.), Hand-book of instructional resources and applications (pp. 155-178). New York, NY: Nova Science Publishers Inc.
  • Carbonero, M. A., Román, J. M., Martín-Antón, L. J., y Reoyo, N. (2009). Efecto del programa de habilidades docentes motivadoras en el profesorado de Secundaria. Revista de Psicodidáctica, 14, 229-244. doi: 10.1387/RevPsicodidact.726
  • Castejón, J. L. (1996). Determinantes del rendimiento académico de los estudiantes y de los centros educativos: modelos y factores. Alicante: Editorial Club Universitario.
  • Castejón, J. L., y Miñano, P. (2008). Contribución específica de una se-rie de variables cognitivo motivacionales a la predicción del rendi-miento académico. Revista de Psicología General y Aplicada, 61, 265-284.
  • Castejón, J. L., y Navas, L. (1992). Determinantes del rendimiento aca-démico en la educación secundaria. Un modelo causal. Análisis y Modificación de Conducta, 18, 697-728.
  • Castejón, J. L., Navas, L., y Sampascual, G. (1996). Un modelo estruc-tural del rendimiento académico en matemáticas en la educación secundaria. Revista de Psicología General y Aplicada, 49, 27-43.
  • Castejón, J. L., y Vera-Muñoz, M. I. (1996). A causal model about the individual and contextual determinants of academic achievement. The High School Journal, 80(1), 21-27.
  • Cecchini, J., Montero, J., y Peña, J. (2003). Repercusiones del programa de intervención para desarrollar la responsabilidad personal y social de Hellison sobre los comportamientos de fair-play y el auto-control. Psicothema, 15, 631-637. Recuperado de http://www.psicothema.com
  • Celina, H., y Campo-Arias, A. (2005). Aproximación al uso del coefi-ciente alfa de Cronbach. Revista Colombiana de Psiquiatría, 34, 572-580.
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers
  • Cohen, J. (1992). A power primer. Psychological bulletin, 112, 155-159.
  • Costa, S., y Tabernero, C. (2012). Rendimiento academic y autoconcep-to en estudiantes de Educación Secundaria Obligatoria según el género. Revista Iberoamericana de Psicología y Salud, 3, 175-173. Recu-perado de http://webs.uvigo.es/suips
  • Eccles, J. S., y Wigfield, A. (2002). Motivational beliefs, values, and goals. Annual Review of Psychology, 53, 109-132. doi: 10.1146/annurev.psych.53.100901.135153
  • Escámez, J. (2001). La educación en la responsabilidad. Barcelona: Paidós.
  • Escartí, A., Gutiérrez, M., Pascual, C., y Llopis, R. (2010). Implementa-tion of the Personal and Social Responsibility model to improve self-efficacy during physical education classes for Primary school children. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 10, 387-402.
  • Escartí, A., Gutiérrez, M., Pascual, C. Marín, D., Martínez, C., Chacón, Y.Y. (2006). Enseñando responsabilidad personal y social a un grupo de adolescentes de riesgo: un estudio “observacional”. Revista de Educación, 341, 373-396. Recuperado de http://www.revistaeducacion.educacion.es
  • Faul, F., Erdfelder, E., Lang A. G., y Buchner, A. (2007). G*Power 3: a flexible statistical power analysis program for the social, behavioral, and biomedical sciences. Behavior Research Methods, 39, 175–191. doi: 10.3758/bf03193146
  • Fernández-Río, J., Méndez-Giménez, A., Cecchini, J. A., y González, C. (2012). La influencia de las metas de logro y las metas sociales so-bre el fair play de estudiantes de Educación Física de Secundaria. Revista de Psicodidáctica, 17, 73-93. doi: 10.1387/RevPsicodidact.1816
  • Fredricks, J., Blumenfeld, P., y Paris, A. (2004). School engagement: Potential of the concept, state of the evidence. Review of Educational Research, 74, 59-109. doi: 10.3102/00346543074001059
  • Fullana, J. (1996). La investigación sobre las variables relevantes para la prevención del fracaso escolar. Revista de Investigación Educativa, 14(1), 63-90.
  • Fullana, J. (1998). La búsqueda de factores protectores del fracaso esco-lar en niños en situación de riesgo mediante un estudio de casos. Revista de Investigación Educativa, 16(1), 47-70. Recuperado de http://revistas.um.es/rie/index
  • Fullarton, S. (2002). Student engagement with school. Individual and schoollevel influences. Longitudinal surveys of Australian youth. Recuperado de http://www.acer.edu.au/documents/LSAY_lsay27.pdf
  • García, J. A., y Fernández, T. (2008). Memoria operativa, comprensión lectora y razonamiento en la Educación Secundaria. Anuario de Psicología, 39(1), 133-158. Recuperado de http://revistas.um.es/rie/index
  • García, L., y López, R. (2007). Mediación y Sistema Escolar. La convi-vencia como horizonte. En R. López (Coord.), Las múltiples caras de la mediación. Y llegó para quedarse (pp. 71-114). Valencia: Universitat de València.
  • Gomes, G., y Soares, A. (2013). Diferencia de género con relación al desempeño académico en estudiantes de nivel básico. Alternativas en Psicología, 28, 106-118. Recuperado de http://alternativas.me/
  • González-Pienda, J. A., Núñez, J. C., Álvarez, L., González-Pumariega, S., Roces, C., González, P., … Bernardo, A. (2002). Inducción pa-rental a la autorregulación, autoconcepto y rendimiento académico. Psicothema, 14(4), 853-860. Recuperado de http://www.psicothema.com
  • Goodenow, C. (1993). The psychological sense of school membership among adolescents: Scale development and educational correlates. Psychology in the Schools, 30, 79-90. doi: 10.1002/1520-6807(199301)30:1<79::AID-PITS2310300113>3.0.CO;2-X
  • Gutiérrez, M., Escartí, A., y Pascual, C. (2011). Relaciones entre empa-tía, conducta prosocial, agresividad, autoeficacia y responsabilidad personal y social de los escolares. Psicothema, 23(1), 13-19. Recu-perado de http://www.psicothema.com
  • Hellison, D. (2003). Teaching personal and social responsibility in physical education. En S. J. Silverman y C. D. Ennis (Eds.), Students learning in physical education: Applying research to enhance instruction (pp. 269-286). Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Hellison, D., y Walsh, D. (2002). Responsibility-based youth programs evaluation: Investigating the investigations. Quest, 54, 292-307. doi: 10.1080/00336297.2002.10491780
  • Holgado, F. P., Navas, L., y Marco, V. (2013). El rendimiento académi-co de estudiantes del Conservatorio de Música: un modelo estruc-tural de las variables motivacionales. Revista de Psicodidáctica, 18, 257-273. doi: 10.1387/RevPsicodidact.6942
  • Inglés, C. J., Díaz-Herrero, A., García-Fernández, J. M., Ruiz-Esteban, C., Delgado, B., y Martínez-Monteagudo, M. C. (2012). Auto-atribuciones académicas: diferencias de género y curso en estudiantes de Educación Secundaria. Revista Latinoamericana de Psicología, 44(3), 65-82. doi: 10.14349/rlp.v44i3.1151
  • Kaplan, D. S., Liu, X., y Kaplan, H. B. (2001). Influence of parentś self-feelings and expectations on children’s academic performance. The Journal of Educational Research, 94, 360-370. doi: 10.1080/00220670109598773
  • Kirk, D. (1993). Curriculum work in physical education: Beyond the objectives approach? Journal of Teaching in Physical Education, 12, 244-265.
  • Laidra, K., Pullmann, H., y Allik, J. (2007). Personality and intelligence as predictors of academic achievement: A cross-sectional study from elementary to secondary school. Personality and Individual Dif-ferences, 42, 441-451. doi: 10.1016/j.paid.2006.08.001
  • Lee, O., y Martinek, T. (2009). Navigating two cultures: An investiga-tion of cultures of a responsibility-based physical activity program and school. Research Quarterly for Exercise and Sport, 80, 230-240. doi: 10.1080/02701367.2009.10599557
  • Leithwood, K., Jantzi, D., y Steinbach, R. (1998). Leadership and other conditions wich foster organizational learning in schools. En K. Leithwood y K. Louis (Eds.), Organizational learning in schools (pp. 67-90). Lisse, Holanda: Swets y Zeitlinger.
  • Lerner, R. M., Schwartz, S. J., y Phelps, E. (2009). Problematics of time and timing in the longitudinal study of human development: Theo-retical and methodological issues. Human Development, 52, 44-68. doi: 10.1159/000189215
  • Lister, R. (2008). Unpacking children’s citizenship. En A. Invernizzi y J. Williams (Eds.), Children and Citizenship (pp. 9-19). London: Sage.
  • Maliki, A. E., Asain, E. S., y Kebbi, J. (2010). Background variables, so-cial responsibility and academic achievement among Secondary School Students in Bayelsa State of Nigeria. Studies on Home and Community Science, 4, 27-32. Recuperado de http://www.krepublishers.com/02-Journals/S-HCS/HCS-00-0-000-000-2007-Web/HCS-00-0-000-000-2007-1-Cover.htm
  • Martínez-Otero, V. (1997). Los adolescentes ante el estudio. Causas y conse-cuencias del rendimiento académico. Madrid: Fundamentos.
  • Martinek, T., Schilling, T., y Hellison, D. (2006). The development of compassionate and caring leadership among adolescents. Physical Education & Sport Pedagogy, 11, 141-157. doi: 10.1080/17408980600708346
  • McCormick, J., y McPherson, G. E. (2003). The role of self-concept in a musical performance examination: An exploratory structural equation analysis. Psychology of Music, 31, 37-51. doi: 10.1177/0305735603031001322
  • McPherson, G. E., y McCormick, J. (2006). Self-concept and music performance. Psychology of Music, 34, 322-336. doi: 10.1177/0305735606064841
  • Mestre, V., Pérez, E., y Samper García, P. (1999). Programas de inter-vención en el desarrollo moral: razonamiento y empatía. Revista La-tinoamericana de Psicología, 31, 251-270.
  • Michelsen, E., Zaff, J. F., y Hair, E. C. (2002). Civic engagement programs and youth development: A synthesis. Washington, DC: Child Trends.
  • Miñano, P., y Castejón, J. L. (2008). Capacidad predictiva de las varia-bles cognitivo-motivacionales sobre el rendimiento académico. Re-vista Electrónica de Motivación y Emoción, 11(28). Recuperado de http://reme.uji.es
  • Miñano, P., y Castejón, J. L. (2011). Cognitive and motivational varia-bles in the academic achievement in language and mathematics subjects: A structural model. Revista de Psicodidáctica, 16, 203-230. doi: 10.1387/RevPsicodidact.930
  • Miñano, P., Castejón, J. L., y Gilar, R. (2012). An explanatory model of academic achievement based on aptitudes, goal orientations, self-concept and learning strategies. The Spanish Journal of Psychology, 15, 48-60. doi: 10.5209/rev_SJOP.2012.v15.n1.37283
  • Monsalvo, E. (2012a). Adquisición de actitudes de responsabilidad en la Educación Infantil: Evolución y actividades de apoyo educativo. Saarbrücken: Editorial Académica Española.
  • Monsalvo, E. (2012b). Escala de Evaluación de las Actitudes de Responsabilidad Social en Alumnos de Educación Primaria (EARSA-P). Instrumento no publicado. Departamento de Psicología, Universidad de Valladolid, España.
  • Monsalvo, E., y Guaraná, R. (2008). El valor de la responsabilidad en niños de educación infantil y su implicación en el desarrollo del comportamiento prosocial. Revista Iberoamericana de Educación, 42(2), 1-9.
  • Morales, P. (2006). Medición de actitudes en Psicología y Educación; construcción de escalas y problemas metodológicos. Madrid: Universidad Pontificia Comillas.
  • Navas, L., Castejón, J. L., y Sampascual, G. (2000). Un contraste del modelo atribucional de la motivación de Weiner en contextos edu-cativos. Revista de Psicología Social, 15(2), 69-85. doi: 10.1174/021347400760259811
  • Nielsen, S. G. (2004). Strategies and self-efficacy beliefs in instrumental and vocal individual practice: a study of students in higher music education. Psychology of Music, 32, 418-431. doi: 10.1177/0305735604046099
  • Núñez, J. C., y González-Pienda, J. A. (1994). Determinantes del rendimien-to académico. Variables cognitivo-motivacionales, atribucionales, uso de estrate-gias y autoconcepto. Oviedo: Servicio de publicaciones de la Universi-dad de Oviedo.
  • Ochs, E., e Izquierdo, C. (2009). Responsibility in childhood: Three developmental trajectories. Journal of the Society for Psychological Anthropology, 37, 391-413. doi: 10.1111/j.1548-1352.2009.01066.x
  • Pintrich, P. R., y Schunk, D. H. (2002). Motivation in education: Theory, re-search and applications. Columbus, OH: Merrill-Prentice Hall.
  • Poyrazli, S., Arbona, C., Nora, A., McPherson, R., y Pisecco, S. (2002). Relation between assertiveness, academic self-efficacy, and psycho-social adjustment among international graduate students. Journal of College Student Development, 43, 632-642.
  • Redondo, J., Inglés, C. J., y García-Fernández, J. M. (2014). Conducta prosocial y atribuciones académicas en Educación Secundaria Obligatoria. Anales de Psicología, 30, 482-489. doi: 10.6018/analesps.30.2.148331
  • Richardson, J. (1993). Gender differences in response to the approaches to Studying Inventory. Studies in Higher Education, 18, 3-13. doi: 10.1080/03075079312331382418
  • Rivera, N., y Lissi, M. R. (2004). La responsabilidad social: cómo viven tres grupos de estudiantes de enseñanza media en Chile. Psyke, 13(2), 117-130. doi: 10.4067/S0718-22282004000200009
  • Ros, I., Goikoetxea, J., Gairín, J., y Leuke, P. (2012). Implicación del alumnado en la escuela: diferencias interindividuales e intercentros. Revista de Psicodidáctica, 17, 291-307. doi: 10.1387/Rev.Psicodidact.4557
  • Rosenthal, R., y Rosnow, R. L. (1991). Essentials of Behavioral Research Methods and Data Analysis. Boston, MA: McGraw-Hill.
  • Schulz, W., Ainley, J., Fraillon, J., Kerr, D., y Losito, B. (2010). ICCS 2009 International Report: Civic knowledge, attitudes and engagement among lower-secondary school students in 38 countries. Amsterdam: International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA).
  • Sharpe, T., Brown, M., y Crider, K. (1995). The effects of a sportsman-ship curriculum on generalized positive social behavior of urban elementary school students. Journal of Applied Behavior Analysis, 28, 401-406. doi: 10.1901/jaba.1995.28-401
  • Simons-Morton, B., y Chen, R. (2009). Peer and parent influences on school engagement among early adolescents. Youth & Society, 41, 3-25. doi: 10.1177/0044118X09334861
  • Skelton, N., Boyte, H. C., y Leonard, L. S. (2002). Youth civic engagement: Reflections on an emerging public idea. Minneapolis, MN: Center for Democracy and Citizenship
  • Steinmayr, R., y Spinath, B. (2009). The importance of motivation as a predictor of school achievement. Learning and Individual Differences, 19, 80-90. doi: 10.1016/j.lindif.2008.05.004
  • Such, E., y Walker, R. (2004). Being responsible and responsible beings: children’s understanding of responsibility. Children and Society, 18, 231-242. doi: 10.1002/chi.795
  • Thomas, R. (2011). Autonomy, responsibility, and families: connections, ques-tions, and complexities. Conferencia presentada en el 12th International Conference on Theory of Education. Barcelona, España. Recupe-rado de http://www.cite2011.com/Ponencias/RThomas.pdf
  • Valdivieso, J., Carbonero, M. A., y Martín-Antón, L. J. (2013). La competencia docente autopercibida del profesorado de Educación Primaria: un nuevo cuestionario para su medida. Revista de Psicodidáctica, 18, 47-80. doi: 10.1387/RevPsicodidact.5622
  • Valle, A., Cabanach, R., González-Pienda, J., Núñez, J., Rodríguez, S., y Rosário, P. (2009). Perfiles motivacionales en estudiantes de Secundaria: Análisis diferencial en estrategias cognitivas, estrategias de autorregulación y rendimiento académico. Revista Mexicana de Psicología, 26, 113-124.
  • Valle, A., Núñez, J., Cabanach, R., González-Pienda, J., Rodríguez, S., Rosário, P., y Cerezo, R. (2009). Academic goals and learning quali-ty in higher education students. The Spanish Journal of Psychology, 12, 96-105. doi: 10.1017/S1138741600001517
  • Walsh, D., Ozaeta, J., y Wright, P. (2010). Transference of responsibil-ity model goals to the school exploring the impact of coaching club program. Physical Education & Sport Pedagogy, 15, 15-28. doi: 10.1080/17408980802401252
  • Wentzel, K. R. (1991). Social competence at school: Relation between social responsibility and academic achievement. Review of Educational Research, 61, 1-24. doi: 10.3102/00346543061001001
  • Wright, P., y Li, W. (2009). Exploring the relevance of positive youth devel-opment in urban physical education. Physical Education & Sport Pedagogy, 14, 241-251. doi: 10.1080/17408980801974978