Estudiando el proceso de configuración de multiscopic, una red on-line profesional de análisis de la práctica de educación física

  1. González Calvo, Gustavo 1
  2. Bores García, Daniel 1
  1. 1 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Journal:
Educación Física y Deporte

ISSN: 0120-677X

Year of publication: 2014

Volume: 33

Issue: 2

Pages: 15-40

Type: Article

DOI: 10.17533/UDEA.EFYD.V33N2A02 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Educación Física y Deporte

Abstract

This article presents some of the initial results on the development of a professional online network called MultiScopic (multiple points of view of a phenomenon), in an attempt to understand what are the tensions and limitations surrounding the process of consolidation of an online analysis community in the educational practice.  From this standpoint, MultiScopic is a social network that involves, among others, teachers and active Physical Educators and offers a space, through exchange, dialog, application, reflection and evaluation of different pedagogical practices, to share different points of view, exchange analysis procedures, and carry out a permanent reflexive formation, capable of improving the teaching-learning process.  In light of the initial results, it can be concluded that this project generates shared meanings around Physical Education and provides educators with procedures for the analysis and the improvement their practice.

Bibliographic References

  • Barab, S. A., & Duffy, T. (2000). From practice fields to communities of practice. In D. Jonassen & S. M. Land (Eds.), Theoretical foundations of learning environments (pp. 25–56). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Barab, S. A., MaKinster, J. G., & Scheckler, R. (2004). Designing System Dualities. Characterizing an Online Professional Development Community. In S. A. Barab, R. Kling & J. H. Gray (Eds.), Designing for Virtual Communities in the Service of Learning (pp.53-90). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Barnes, J. A. (1954). Class and Committees in a Norwegian Island Parish. Human Relations, 7, 39-58.
  • Bores, N. (2006). El cuaderno del alumno en el área de Educación Física en la Enseñanza Secundaria Obligatoria (Tesis Doctoral). España: Universidad de Valladolid.
  • Brosnan, K., & Burgess, R. (2003). Web based continuing professional development. A learning architecture approach. Journal of Workplace Learning, 15(1), 24-33.
  • Buysse, V., Sparkman, K.L, & Wesley, P.W. (2003). Communities of practice: connecting what we know with what we do. Exceptional Children, 69(3), 263-277.
  • Cabero, J., & Llorente, M. D. C. (2010). Comunidades virtuales para el aprendizaje. Edutec: Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 34, 1-10.
  • Craig, J. (2004). Shifting boundaries on the professional knowledge landscape: when teacher communications become less safe. Curriculum Inquiry, 34(4), 395-424.
  • Fernández, M. (1988). La profesionalización del docente. Madrid: Escuela Española.
  • Fombrun, C. J. (2003). Atribuciones de poder a través de una red social. En F. Requena (Ed.), Análisis de redes sociales. Orígenes, teorías y aplicaciones (pp.399-416). Madrid: CIS.
  • Gairín, J. (2009). Cambio y mejora. La innovación en el aula, equipo de profesores y centro. En J. Paredes & A. de la Herrán (Eds.), La práctica de la innovación educativa (pp. 21-48). Madrid: Síntesis.
  • Gómez, J., Latorre, A., Sánchez, M., & Flecha, R. (2006). Metodología comunicativa crítica. Barcelona: El Roure.
  • González, G., & Barba, J.J. (2013). La perspectiva autobiográfica de un docente novel sobre los aprendizajes de Educación Física en diferentes niveles educativos. Cultura, Ciencia y Deporte, 8(24), 171-181.
  • González, G., & Barba, J. J. (2014). Formación permanente y desarrollo de la identidad reflexiva del profesorado desde las perspectivas grupal e individual. Profesorado: Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 18(1), 397-412.
  • Hadar, L., & Brody, D. (2010). From isolation to symphonic harmony: Building a professional development community among teacher educators. Teaching and Teacher Education, 26(8), 1641-1651.
  • Howard, S., & McKeown, J. (2011). Online practice & offline roles: A cultural view of teachers’ low engagement in online communities. USA: American Educational Research Association AERA.
  • Imbernón, F. (2007). La formación y el desarrollo profesional del profesorado. Hacia una nueva cultura profesional. Barcelona: Graó.
  • Johnson, S. (2001). Sistemas emergentes. Qué tienen en común hormigas, ciudades, neuronas y software. Madrid: Turner – Fondo de Cultura Económica.
  • Kaulback, B., & Bergtholdt, D. (2008). Holding the virtual space. In C. Kimble & P. Hildreth (Eds.), Communities of practice: Creating learning environments for educators (pp. 25-43). USA: Information Age Publishing.
  • Koch, M., & Fusco, J. (2008). Designing for growth: Enabling communities of practice to develop and extend their work online. In C. Kimble & P. Hildreth (Eds.), Communities of practice: Creating learning environments for educators (pp.1-23). USA: Information Age Publishing.
  • Lave, J., & Wenger, E. (1991). Situated learning: Legitimate peripheral participation. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Lewellen, T. C. (2009). Introducción a la Antropología Política. Barcelona: Ediciones Bellaterra.
  • Marcelo, C. (1989). Introducción a la formación del profesorado. Teoría y práctica. Sevilla: Servicio de Publicaciones Universidad de Sevilla.
  • Marcelo, C. (1994). Formación del profesorado para el cambio educativo. Barcelona: Promociones y Publicaciones Universitarias.
  • Marcelo, C., Murillo, P., & Pino, R. (1995). Desarrollo profesional e iniciación a la enseñanza. Barcelona: Promociones y Publicaciones Universitarias.
  • Marcelo, C., & Vaillant, D (2009). Desarrollo profesional docente ¿Cómo se aprende a enseñar? Madrid: Narcea.
  • McLaughlin, T.H. (2003). Teaching as a practice and a community of practice: The limits of commonality and the demands of diversity. Journal of Philosophy of Education, 37(2), 339-352.
  • Mitchell, J. C. (1969). Social Networks in Urban Situations. Manchester: Manchester University Press.
  • Monereo, C., & Durán, D. (2002). Entramados: métodos de aprendizaje cooperativo y colaborativo. Barcelona: Edebé.
  • Wallhead, T., & O’Sullivan, M. (2007). A didactic analysis of content development during the peer teaching tasks of a sport education season. Physical Education and Sport Pedagogy, 12(3), 225-43. doi: 10.1080/17408980701610177.
  • Plaza, G. (2013). La comunidad de práctica virtual como herramienta en la formación inicial y continua del profesorado (Trabajo de grado en Educación Primaria). Valladolid: Universidad de Valladolid.
  • Riel, M., & Polin, L. (2004). Online learning communities: common ground and critical differences in designing technical environments. In S. Barab, R. Kling, & J. Gray (Eds.), Designing for virtual communities in the service of learning (pp. 16-50). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Santos, M. A. (2010). La formación del profesorado en las instituciones que aprenden. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 68(24,2), 175-200.
  • Scardamalia, M., & Bereiter, C. (1994). Computer support for knowledge-building communities. The Journal of the Learning Sciences, 3(3), 265-283.
  • Schlager, M., & Fusco, J. (2004). Teacher professional development, technology, and communities of practice: Are we putting the cart before the horse? In S. Barab, R. Kling, & J. Gray (Eds.), Designing for virtual communities in the service of learning (pp.120-153) Cambridge, UK: Cambridge University Press.
  • Stake, R. E. (2006). Evaluación comprensiva y evaluación basada en estándares. Barcelona: Graó.
  • Stake, R. (2010). Qualitative Research: Studying how things work. New York: The Guilford Press.
  • Tardif, M. (2004). Los saberes del docente y su desarrollo profesional. Madrid: Narcea.
  • UNESCO (2006). Estudio de casos de modelos innovadores en la formación docente en América Latina y Europa. Santiago de Chile: OREALC/UNESCO.
  • Vena, M. (2013). La comunidad de práctica virtual y su relación con la formación inicial y permanente del profesorado (Trabajo de grado en Educación Primaria). Valladolid: Universidad de Valladolid.
  • Wenger, E. (2001). Comunidades de práctica. Barcelona: Paidós.