Técnica y sentido

  1. Chillón Lorenzo, José Manuel
  2. Marcos Martínez, Alfredo
Revista:
Scio

ISSN: 1887-9853

Any de publicació: 2015

Número: 11

Pàgines: 77-100

Tipus: Article

Altres publicacions en: Scio

Resum

Technology is essential for to human live. The human being depends on it for developing all his biological, social and spiritual dimensions. The technology, meanwhile, only makes sense when placed precisely at the service of human development. But the technological world has grown throughout history in various forms: from the simple technique to the modern technology, then to techno-science, hence to biotechnology and ultimately to the anthropotechnics. In recent years, some thinkers have proposed to apply different contemporary technologies to the transformation of human being herself. They propose to transform the current human being into a post-human by technological means. Both Husserl as the Frankfurt School have already reported a loss of meaning caused by the abso-lutism of instrumental reason. We detect that the risk of nonsense goes even deeper when we try to apply, without criteria, different technologies on human being, for no other reasons than the purely instrumental ones. We argue that if this anthropotechnic project was fulfilled, probably the very technological development would lose its meaning and weaken its own growth. We understand the answer, however, is not to go in the neo-Luddite line, but along the line of the attitude that Heidegger called serenity.

Referències bibliogràfiques

  • Agamben, G. (1998). Homo sacer. El poder soberano y la nuda vida. Valencia: Pre-Textos.
  • Arsuaga, J. (2001). La especie elegida. Madrid: Temas de hoy.
  • Atencia Páez, J. M. (2003). Ortega y Gasset, meditador de la técnica. Argumentos de razón técnica (6), 61-95.
  • Borgman, A. (1983). Technology and the caracter of contemporary life: a philosophical inquiry. Chicago: University of Chicago Press.
  • Echeverría, J. (2002). Ciencia y valores. Barcelona: Destino.
  • Echeverría, J. (2003). La revolución tecnocientífica. Madrid: FCE.
  • Feyerabed, P. (2001). La conquista de la abundancia. Barcelona: Paidós.
  • Foucault, M. (2009). Nacimiento de la biopolítica. Curso del Collège de France (1978-1979). Madrid: Akal.
  • Fuller, S. & Lipinska, V. (2014). The proactionary imperative. A foundation for transhumanism. New York: Palgrave Macmillan.
  • Gadamer, H. G. (2002). Los caminos de Heidegger. Barcelona: Herder.
  • Heidegger, M. (1994). La pregunta por la técnica. Barcelona: Ediciones del Serbal.
  • Heidegger, M. (1994). Serenidad. Barcelona: Odos.
  • Horkheimer, M. & Adorno, T. (1998). Dialektik der Aufklärung. Philosophische Fragmente. Darmstad: Wissenschaftliche Buchgesellschaft.
  • Horkheimer, M. (2002). Crítica de la razón instrumental. Madrid: Trotta.
  • Hottois, G. (1999). Essais de philosophie, bioétique et biopolitique. París: Vrin.
  • Husserl, E. (1962). Lógica formal y lógica trascendental. México: UNAM.
  • Husserl, E. (1991). La crisis de las ciencias europeas y la fenomenología trascendental. Barcelona: Crítica.
  • Ihde, D. (1979). Technics and praxis. A philosophy of technology. London: Springer.
  • Ihde, D. (1983). Existential technics. New York: New York Press.
  • Jonas, H. (1995). El principio de responsabilidad. Ensayo de una ética para la civilización tecnológica. Barcelona: Herder.
  • Kant, I. (1985). Was ist Aufklärung? Aufsätze zur Geschichte und Philosophie. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht.
  • Marcos, A. (s.f.). La pregunta por los límites de la ciencia. En C. Gregori, L. Rueda & L. Matarrollo, El conocimiento como práctica (pp. 31-55). La Plata: Universidad Nacional de La Plata.
  • Marcos, A. (2010a). Tact-Glossary: Technology. La Clinica Terapeutica, 161(6), 565-567.
  • Marcos, A. (2010b). Filosofía de la naturaleza humana. Eikasia (35), 181-208.
  • Marcos, A. (2010c). Ciencia y acción. Una filosofía práctica de la ciencia. México D.F: FCE.
  • Marcuse, H. (1985). El hombre unidimensional. Barcelona: Planeta-Agostini.
  • Ortega y Gasset, J. (1997). Meditación de la técnica. Madrid: Santillana.
  • Quintanilla, M. (2005). La tecnología: un enfoque filosófico. Madrid: FCE.
  • Ursua, N. (2010). ¿Tendrá la convergencia de tecnologías y la mejora técnica del ser humano un impacto similar al del darwinismo? Endoxa (24), 310-330.
  • Valera, L. & Marcos, A. (2014). Desarrollo humano sostenible. Isegoría (51), 671-690.
  • Winner, L. (1979). Tecnología autónoma. Barcelona: Gustavo Gili.
  • White, L. (1973). Tecnología medieval y cambio social. Buenos Aires: Paidós.