Perfil psicolingüístico y trastornos de comportamiento en un adulto con síndrome de Williams

  1. Joaquín García-Medall 1
  2. Elisa Arranz López 1
  1. 1 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Revista:
Moenia: Revista lucense de lingüistica & literatura

ISSN: 1137-2346

Ano de publicación: 2015

Número: 21

Páxinas: 229-242

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Moenia: Revista lucense de lingüistica & literatura

Resumo

The study of the linguistic capacities of children and adolescents who have been diagnosed with Williams syndrome is currently based on the extent of their pragmatic deficits. However, mental disorders in adults with this syndrome are not very well known. After having performed several psychological tests on one of these adults (DSM-IV-TR, MCMI-III and MMPI-2-RF), we are able to confirm that a serious non-specified disruption or «mixed» personality appears. Preliminary findings tend to suggest, that a false, fluent discourse, stereotyped topics of conversation or even the loss of grammatical categories might be due to an obsessive-compulsive disorder, hypo-maniac symptoms, schizophrenia, hypochondria, paranoia, mental confusion or a strong desire to be socially accepted, or even to some other altered psychological states. The underlying problem for people with Williams Syndrome appears to be their inability to «read» other mental states and act accordingly. It seems adequate to conclude that patients with this syndrome are unable to adapt to their environment from the perspective of theory of mind

Referencias bibliográficas

  • BEN-PORATH, Yossef S. & Auke TELLEGEN (2009): MMPI-2-RF. Inventario Multifásico de Personalidad de Minnesota-2 Reestructurado, Madrid, TER Ediciones. Obra original (2008): MMPI-2- RF. Minnesota Multiphasic Personality Inventory-2 Reestructured Form. Minneapolis: University of Minnesota Press. Adaptación española de P. Santamaría Fernández.
  • GALLARDO PAÚLS, Beatriz (2007): Pragmática para logopedas. Cádiz: Universidad de Cádiz.
  • GALLARDO PAÚLS, Beatriz & Carlos Hernández Sacristán (2013): Lingüística clínica. Un enfoque funcional sobre las alteraciones del lenguaje. Madrid: Arco/Libros
  • GARAYZÁBAL HEINZE, Elena (2005): Síndrome de Williams. Materiales y análisis pragmático. Valencia: Universitat de València.
  • GARAYZÁBAL HEINZE, Elena (2006): “Habilidades lingüísticas y comunicativas en el síndrome de Williams: el perfil clásico a debate”. En E. Serra Alegre, Enric & M. Veyrat Rigat (eds.): Problemas de eficacia comunicativa. Descripción, detección, rehabilitación. Valencia: Universitat de València, 21-38.
  • GARAYZÁBAL HEINZE, Elena (2007): “Valoración interlingüística de la producción verbal de una tarea narrativa en el síndrome de Williams”. Psicothema 19/3, 428-434.
  • GARAYZÁBAL HEINZE, Elena & Fernando CUETOS VEGA (2008): “Aprendizaje de la lectura en los niños con síndrome de Williams”. Psicothema 20/4, 672-677.
  • GARAYZÁBAL, Elena, Montserrat FERNÁNDEZ PRIETO & Eliseo DÍEZ-ITZA (2010): Guía de intervención logopédica en el síndrome de Williams. Madrid: Síntesis.
  • GRICE, Herbert Paul (1975): “Logic and Conversation”. En P. Cole & N. L. Morgan (eds.): Syntax and Semantics, vol. 3: Speech Acts. Nueva York: Academic Press, 41-58.
  • HERNÁNDEZ SACRISTÁN, Carlos, Enric SERRA ALEGRE y Montserrat VEYRAT RIGAT (2005): “Antónimos conversos y teoría de la mente”. En E. Serra Alegre & M. Veyrat Rigat (eds.): Problemas de eficacia comunicativa. Descripción, detección, rehabilitación. Valencia: Universitat de València, 39-53.
  • MILLON, Theodore, Roger DAVIS & Carrie MILLON (2007): MCMI-III. Inventario Clínico Multioaxial de Millon-III (Manual). Madrid: TEA Ediciones. Adaptación y baremación españolas: V. Cardenal Hernáez & M. P. Sánchez López.
  • SACKS, Oliver (1995): An Anthropologist on Mars. Seven Paradoxical Tales. Nueva York: Alfred A. Knopf. Tr. esp. de D. Alou: Un antropólogo en Marte. Siete relatos paradójicos. Barcelona: Anagrama, 1997.
  • SACKS, Oliver (2015): On the Move. A Life, London: Picador. Tr. esp. de D. Alou: En movimiento. Una vida. Barcelona: Anagrama.
  • SOTILLO, María, M.ª Ángeles GARCÍA-NOGALES & Ruth CAMPOS (2007): “Lenguaje y teoría de la mente: el caso del síndrome de Williams”. Infancia y Aprendizaje 30/3, 459-74.
  • VV.AA. (2002) Diagnosic and Statistical Manual of Mental Disorders: DSM-IV-TR, Washington, American Psychiatric Association. Vers. Esp. de J. J. López-Ibor Aliño & M. Valdés Miyar: DSM-IV-TR. Manual dignóstico y estadístico de los trastornos mentales. Texto revisado. Barcelona, etc.: Elsevier Masson, 2012.