Hacia una revisión de las políticas de empleo jovenla historia de un fracaso anunciado

  1. Almudena Moreno Mínguez
Revista:
Documentación social

ISSN: 0417-8106

Año de publicación: 2015

Título del ejemplar: De la inclusión activa a la activación inclusiva

Número: 178

Páginas: 183-206

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Documentación social

Referencias bibliográficas

  • BADDISON, J., y TEIXEIRA P. (2003): «The economics of employment protection», Journal of Labor Research, n.º 24(1): 85-128.
  • BANCO DE ESPAÑA (2013): «Evolución del desajuste educativo entre la oferta y la demanda de trabajo en España», Boletín económico, n.º 50.
  • BERTOLA, G., BLAU, F., Y KAHN L. (2007): «Labor Market Institutions and Demographic Employment Patterns», Journal of Population Economics, n.º 20(4): 833-867.
  • BLÁZQUEZ, M. (2005): «Youth labour market integration in Spain: Search time job duration and skill mismatch», Spanish Economic Review, n.º 7: 191-208.
  • BORGHANS, L., DE GRIP, A., y NETWORK E. (2000): The Overeducated Worker?: The Economics of Skill Utilization, Elgar Monographs: Edward Elgar Publishing.
  • CALIENDO, M., y SCHMIDL R. (2015): «Youth Unemployment and Active Labor Market Policies in Europe», IZA Discussion Papers, n.º 9488, Institute for the Study of Labor (IZA).
  • CARD, D., KLUVE, J., y WEBER, A. (2009) «Active labor market policy evaluations: a meta-analysis», CESifo working paper, n.º 2570.
  • CARMONA, M., CONGREGADO, E., GOLPE, A., y IGLESIAS, J. (2014): «Self-employment and business cycles: searching for asymmetries in a panel of 23 OECD countries», Journal of Business Economics and Management, n.º 12.
  • CEDEFOP (2014): «Spotlight on VET: Spain», Thessaloniki: European Centre for the Development of Vocational Training.
  • CICCIOMESSERE, R. (2014): La capacità d’intermediazione degli operator i pubblici e privati del lavoro: criticità e proposte per superarle, Camera dei deputati, XI Commissione (Lavoro pubblico e privato). Roma, 30 settembre 2014.
  • CONGREGADO, E., A. GOLPE y S. PARKER (2012): «The dynamics of entrepreneurship: hysteresiss, business cycles and government policy». Empirical Economics, Vol. 43 (3): 1239-1261.
  • DOIRON, D., y GORGENS, T. (2008): «State dependence in youth labor market experiences, and the evaluation of policy interventions», Journal of Econometrics, vol. 145 (1-2): 81-97.
  • DOLADO, J. (ed.) (2015): No Country for Young People? Youth Labour Market Problems in Europe, London: CEPR Press.
  • DOLADO, J. et al. (2013): «Youth Labour Market Performance in Spain and its Determinants: A Micro Level Perspective», OECD Economics Department Working Paper n.º 1039.
  • DOLADO, J., FELGUEROSO, F., y JIMENO J. (2000): «Youth labour markets in Spain: education, training, and crowding-out», European Economic Review, vol. 44(4): 943-956.
  • EUROPEAN COMMISSION (2014): «Resolution of the Council and of the Representatives of the Governments of the Member States, meeting within the Council, of 20 May 2014 on a European Union Work Plan for Youth for 2014-2015». Official Journal of the European Union, C 183/5.
  • EUROSTAT (2015): Youth unemployment, Eruostat.
  • FAGAN, C., NORMAN, H., SMITH, M., y GONZÁLEZ MENÉNDEZ, C. (2014): In search of good quality part-time employment, Genove: ILO.
  • FELGUEROSO, F., HIDALGO, M., y JIMÉNEZ MARTÍN, S. (2010): «Explaining the fall of the skill wage premium in Spain», En A. Cabrales, M. Celentani, (coordinadores), Talent, effort and social mobility, Madrid: Colección Monografías Fedea, pp. 175-230.
  • GARCÍA-MONTALVO, J. (2013): «Crisis, igualdad de oportunidades y resultados educativos en España: Una visión retrospectiva desde Pisa 2012», en PISA 2012: Programa para la Evaluación Internacional de los Alumnos. Informe español. Volumen II: Análisis secundario. Madrid: Instituto Nacional de Evaluación Educativa (INEE), Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, pp. 89-117.
  • GARRIDO, L. (2012): «Para un diagnóstico sobre la formación y el empleo de los jóvenes», Cuadernos Empleo Juvenil, n.º 2. Círculo Cívico de Opinión.
  • GRUBB, M. (1999): «Lessons from Education and Training for Youth: Five Precepts», in Preparing Youth for the 21st Century: The Transition from Education to the Labour Market. Paris: OECD Publishing.
  • HANUSHEK, E., WOESSMANN, L., y ZHANG, L. (2011): «General Education, Vocational Education, and Labor-Market Outcomes over the Life-Cycle», IZA Discussion Papers n.º 6083, Institute for the Study of Labor (IZA).
  • HECKMAN, J., y RUBINSTEIN, Y. (2001): «Evaluation of the GED program», American Economic Review, vol. 91(2): 145-9.
  • IEG (2013): World Bank and IFC Support for Youth Employment Programs. Washington, D.C.: World Bank.
  • JIMENO, J.F., y RODRÍGUEZ-PALENZUELA, D. (2003): «Youth Unemployment in the OECD: Demographic Shifts, Labour Market Institutions and Macroeconomic Shocks», Economics Working Papers n.º 019, European Network of Economic Policy Research Institutes.
  • JOSEPH, C. (2012): «Part-time employee vs. full-time employee», in Houston Chronicle. (en línea) http://smallbusiness.chron.com/part-time-employee-vs-full-timeemployee-2585.html.
  • KALLEBERG, A. (2011): «Good jobs, bad jobs: The rise of polarized and precarious employment systems in the United States, 1970s to 2000s». New York: Russell Sage Foundation.
  • KLUVE, J. (2010): «The E ectiveness of European Active Labor Market Programs». Labour Economics, vol.17(6): 904-918.
  • KLUVE, J., et al., (2002): «Can Training and Employment Subsidies Combat European Unemployment?», Economic Policy, vol. 17(35): 409-448.
  • MANDRONE, E. (2011): «La ricerca del lavoro in Italia: l’intermediazione pubblica, privata e informale», Politica Economica, vol. 27(1): 83-124.
  • MARTIN, J., y GRUBB, D. (2001): «What works and for whom: a review of OECD countries’ experiences with active labour market policies», Working Paper Series, n.º 14, IFAU: Institute for Evaluation of Labour Market and Education Policy.
  • MARTÍNEZ GARCÍA, S. (2014): «Sobrecualificación de los titulados universitarios y movilidad social, PIAAC 2013». Volumen II: Análisis secundario, Documento de trabajo, Madrid: Instituto Nacional de Evaluación Educativa.
  • MILLÁN, J.M., CONGREGADO, E., y ROMÁN, C. (2012): «Determinants of Self-employment survival in Europe». Small Business Economics, Vol. 38 (2): 231-258.
  • MORENO MÍNGUEZ, A. (2013): Informe de Juventud 2012. Madrid: Instituto de la Juventud de España.
  • MORENO MÍNGUEZ, A. (2015): «La empleabilidad de los jóvenes en España: explicando el elevado desempleo juvenil durante la recesión económico», Revista Internacional de Investigación en Ciencias Sociales, vol. 11 (1): 3-20.
  • NEUMARK, D., y WASCHER, W. (2006): «Minimum Wages and Employment», Foundations and Trends in Microeconomics, vol. 3 (1-2): 1-182.
  • OECD (2014): «Local implementation of youth guarantees: Emerging Lessons from European Experiences OECD LEED Programme», París; OECD.
  • OECD (2015): «Workbook for the Skills Challenges Workshop, Madrid 23 March 2015», National Skills, Strategy for Spain, París: OECD.
  • PASTORE, F. (2015): The Youth Experience Gap. Explaining National Differences in the School-to-Work Transition, London: Springer Verlag, Springer Briefs in Economics, Heidelberg.
  • PASTORE, F. (2015): «The European Youth Guarantee: Labor Market Context, Conditions and Opportunities in Italy», IZA Publications, No. 8921.
  • QUINTINI, G. (2011): «Over Qualified or UnderSkilled: A Review of Existing Literature». Papers OECD, París: OECD.
  • RAMÓN GARCÍA, J. (2011): «Desempleo juvenil en España: causas y soluciones», BBVA Research, n.º 11/30 Documentos de Trabajo.
  • RIPHAHN, R., y ZIBROWIUS, M. (2015): «Apprenticeship, vocational training, and early labor market outcomes evidence from East and West Germany», Education Economics, 1-25.
  • ROCHA, F. (2012): Youth Unemployment in Spain Situation and Policy Recommendations, Berlín: Friedrich-Ebert-Stiftun.
  • SANITER, N., y SIEDLER, T. (2014): «The Effects of Occupational Knowledge: Job Information Centers, Educational Choices, and Labor Market Outcomes», IZA Discussion Papers, n.º 8100, Institute for the Study of Labor (IZA).
  • SCARPETTA, S., SONNET, A., y MANFREDI, T. (2010): «Rising Youth Unemployment during the Crisis: How to Prevent Negative Long-Term Consequences on a Generation?», OECD Social, Employment and Migration Papers, n.º 106.