Política y censura en una fi esta palaciegaMentir y mudarse a un tiempo (Palacio del Buen Retiro, 1658)

  1. Urzáiz Tortajada, Héctor
Journal:
RILCE: Revista de filología hispánica

ISSN: 0213-2370

Year of publication: 2016

Volume: 32

Issue: 3

Pages: 758-784

Type: Article

DOI: 10.15581/008.32.3.758-84 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: RILCE: Revista de filología hispánica

Sustainable development goals

Abstract

Study of Mentir y mudarse a un tiempo, an almost unknown play written by Diego and José de Figueroa y Córdoba, spanish Golde Age playwrights. This play was written to be staged at the Buen Retiro palace (1658), in the presence of Felipe IV an his court; in fact, there are a lot of topical references in the text of the play (battles, political events…). Moreover, Mentir y mudarse a un tiempo is affected of some problems of textual criticism (there are big differences between the copies) and irregularities in the process of ensorship by the prosecutor Juan Navarro Espinosa. lt is preserved (BNE) in an original manuscript, although with several other hands taking part in the text (scenic shortcuts, adenda, some mistakes in the licenses). Finally, there are doubts concerning to the dates of its staging.

Bibliographic References

  • Alviti, Roberta. I manoscritti autografi delle commedie del “Siglo de Oro” scritte in collaborazione: catalogo e studio. Florencia: Alinea, 2006. Arellano, Ignacio. El teatro español del siglo XVII. Madrid: Cátedra, 1995.
  • Barrionuevo, Jerónimo de. Avisos del Madrid de los Austrias. Ed. José María Díez Borque. Madrid: Castalia, 1996.
  • Chaves Montoya, María Teresa. El espectáculo teatral en la corte de Felipe IV. Madrid: Ayuntamiento de Madrid, 2004.
  • Cotarelo y Mori, Emilio. “Dramáticos españoles del siglo XVII: los hermanos Figueroa y Córdoba”. Boletín de la Real Academia Española 6 (1919): 149-91.
  • DICAT: Diccionario biográfi co de actores del teatro clásico español. Dir. Teresa Ferrer Valls. Kassel: Reichenberger, 2008.
  • Ferrer Valls, Teresa. “Lope y la creación de héroes contemporáneos: La nueva victoria de don Gonzalo de Córdoba y La nueva victoria del marqués de Santa Cruz”. Anuario Lope de Vega: texto, literatura, cultura 18 (2012): 40-62.
  • Figueroa y Córdoba, Diego y José de. “Mentir y mudarse a un tiempo”. Parte catorce de comedias nuevas. Madrid, 1661. 67-87.
  • Figueroa y Córdoba, Diego y José de. Mentir y mudarse a un tiempo. Biblioteca Nacional de España, Ms. 14.914. 64 ff.
  • González Martínez, Javier Jacobo. “La transmisión impresa de un manuscrito dramático censurado: el caso de El santo negro, El negro del Serafín o El negro de mejor amo”. Castilla 3 (2012): 403-17.
  • Paz y Melia, Antonio. Catálogo de las piezas de teatro que se conservan en el Departamento de Manuscritos de la Biblioteca Nacional. Madrid, 1934-35. 2 vols.
  • Ruano de la Haza, José María. “Dos censores de comedias de mediados del siglo XVII”. Estudios sobre Calderón y el teatro de la Edad de Oro: homenaje a Kurt y Roswitha Reichenberger. Eds. Francisco Mundi Pedret y otros. Barcelona: PPU, 1989. 201-29.
  • Shergold, Norman D., y John E. Varey. Fuentes para la historia del teatro en España, IV: Representaciones palaciegas: 1651-1665: estudio y documentos. Londres: Tamesis, 1973.
  • Urzáiz Tortajada, Héctor. “Solís, Bances Candamo y otros autores”. Historia del teatro español. Dir. Javier Huerta Calvo. Madrid: Gredos, 2003. 1231-33.
  • Urzáiz Tortajada, Héctor. “Hagiografía y censura en el teatro clásico”. Revista de Literatura 153 (2015): 47-73.
  • Vega García-Luengos, Germán. “Calderón y la política internacional: las comedias sobre el héroe y traidor Wallenstein”. Calderón de la Barca y la España del Barroco. Coord. José Alcalá-Zamora. Vol. 2. Madrid: Sociedad Estatal España Nuevo Milenio, 2001. 793-827.
  • Zugasti, Miguel. “Lope de Vega y la comedia genealógica”. Tintas: Quaderni di letterature iberiche e iberoamericane 3 (2013): 23-44.